عبور سیارک خطرناک به اندازه نهنگ آبی از کنار زمین!


این سیارک که با سرعتی حدود 27 برابر سرعت صوت حرکت می کند، در نزدیک ترین فاصله خود به فاصله 4.3 میلیون کیلومتری از زمین خواهد آمد که کمی بیش از 8 برابر میانگین فاصله زمین و ماه است. این فاصله با استانداردهای کیهانی کوچک در نظر گرفته می شود. ناسا هر جسم فضایی در فاصله 120 میلیون مایلی زمین را به عنوان “اجرای نزدیک به زمین” و هر جسم پر سرعت در فاصله 4.5 میلیون مایلی زمین را به عنوان “بالقوه خطرناک” طبقه بندی می کند.

هنگامی که این اجرام شناسایی و برچسب گذاری شدند، اخترشناسان به دقت آنها را زیر نظر می گیرند و به دنبال هرگونه انحراف از مسیر پیش بینی شده خود هستند، مانند جهش غیرمنتظره از یک سیارک دیگر که می تواند آنها را در مسیر برخورد ویرانگر با زمین قرار دهد.

ناسا در حال حاضر مکان و مدار حدود 28000 سیارک را که با سیستم آخرین هشدار سیارک (ATLAS) نقشه برداری می کند، می داند. این سیستم آرایه ای از چهار تلسکوپ است که قادر است هر 24 ساعت یک اسکن کامل از کل آسمان شب را انجام دهد.

از زمانی که سیستم ATLAS در سال 2017 آنلاین شد، بیش از 700 سیارک نزدیک به زمین و 66 دنباله دار را کشف کرده است که دو سیارک کشف شده، 2019 MO و 2018 LA به زمین برخورد کرده اند. اولین مورد در سواحل جنوبی پورتوریکو و دومی در نزدیکی مرز بوتسوانا و آفریقای جنوبی فرود آمد. خوشبختانه این سیارک ها کوچک بودند و هیچ آسیبی نداشتند.

READ  پرچمدار سامسونگ نتوانست در سقوط از ارتفاع جان سالم به در ببرد!

ناسا مسیر تمام اجرام نزدیک به زمین را تا پایان این قرن تخمین زده است و خبر خوب این است که زمین حداقل تا 100 سال آینده با خطر قابل توجهی از برخورد سیارک آخرالزمانی مواجه نخواهد شد. اما این بدان معنا نیست که ناظران فضایی فکر می کنند که باید به آسمان نگاه نکنند. اگرچه اغلب اجرام نزدیک به زمین ممکن است پایان تمدن زمین را نشان ندهند، اما هنوز احتمال رانش و برخورد ویرانگر وجود دارد.

در مارس 2021، یک شهاب سنگ به اندازه یک توپ بولینگ بر فراز شهر ورمونت با نیرویی معادل انفجار 200 کیلوگرم TNT منفجر شد. علاوه بر این، شدیدترین رویداد شهاب سنگی اخیر در نزدیکی شهر چلیابینسک در مرکز روسیه در سال 2013 رخ داد که معادل انفجار 400 تا 500 هزار تن TNT یا به عبارتی معادل 26 تا 33 برابر افت انرژی بود. توسط بمب اتمی در هیروشیما، و گلوله های آتشین انفجار آن بر آن شهر و اطراف آن بارید و به ساختمان ها آسیب رساند، شیشه ها شکست و حدود 1200 نفر مجروح شدند.

در حالی که ستاره شناسان به دنبال سیارک هایی هستند که مستقیماً به سمت سیاره ما حرکت می کنند، آژانس های فضایی در سراسر جهان در حال کار بر روی راه های ممکن برای انحراف این اجرام هستند. در 24 نوامبر 2021، ناسا یک فضاپیما را به عنوان بخشی از آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) پرتاب کرد که هدف آن از مسیر خارج کردن سیارک خوش خیم دیمورفوس در پاییز 2022 است.

همچنین گزارش شده است که چین نیز در مراحل اولیه برنامه ریزی ماموریت جهت گیری مجدد سیارک ها است. این کشور امیدوار است با انفجار 23 موشک لانگ مارس 5 به سیارک بننو، سنگ فضایی را از یک برخورد بالقوه فاجعه بار با زمین منحرف کند.

READ  کشف قدیمی‌ترین ردپای انسان در آلمان / عکس


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا