صحبت های دستیار پوتین درباره پروژه راه آهن رشت – آستارا/ روس ها از این پروژه کنار می روند؟

چند روز پیش تیم فنی مهندسی هلدینگ راه آهن روسیه به همراه مسئولان وزارت راه و شهرسازی ایران از خط ریلی رشت – آستارا بازدید کردند که به همین دلیل زمزمه ورود روس ها به این پروژه به گوش رسید. به طور جدی تری مطرح شد، اما هنوز مشخص نیست که همکاری روس ها در این پروژه در مرحله اجرا خواهد بود یا تامین مالی. آنچه ایران نیاز دارد منابع مالی برای تامین هزینه ساخت این پروژه است و به گفته مسئولان نه مشکل اجرایی و نه مشکل فنی و مهندسی دارد.

بر اساس اطلاعات دریافتی، امروز نشستی دستیار رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر حمل و نقل این کشور در وزارت راه و شهرسازی کشورمان درباره مشارکت روس ها در پروژه راه آهن رشت – آستارا خواهند داشت. و مذاکرات به طور جدی آغاز خواهد شد.

پیش از این خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی اعلام کرده بود که برای ساخت راه‌آهن ستاره رشت به ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و سال گذشته برای تامین مالی ۸۰۰ میلیون یورویی با روسیه مذاکراتی انجام شد.

در حال حاضر ساخت این پروژه آغاز شده و 11.5 کیلومتر راه آهن در سمت آستارا و 10 کیلومتر در سمت رشت در حال ساخت است و کارشناسان و برخی مسئولان معتقدند که نباید منتظر روسیه و با توجه به اهمیت این خط آهن باشیم. در احیا و رونق کریدور شمال – جنوب برای احداث راه آهن ستاره رشت باید از منابع داخلی آغاز شود تا بتوانیم با روسیه برای تامین منابع و فاینانس به توافق برسیم.

READ  کاهش بی سابقه قیمت طلا/ باید منتظر کاهش قیمت سکه باشیم؟

صحبت های دستیار پوتین درباره پروژه راه آهن رشت - آستارا/ روس ها از این پروژه کنار می روند؟

در همین رابطه آنتون تکاچف نماینده دومای روسیه درباره تعیین تکلیف مذاکره با روسیه برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا گفت: در سفر رئیس جمهور ایران به روسیه و دیدار روسای جمهور روسیه. دو کشور در این زمینه مذاکراتی انجام شد، اما شرایط ایران و روسیه بعد از آن جلسه تغییر کرد، اما اگر روسیه قولی بدهد و چیزی در این باره بگوید، نه از قول خود عقب نشینی می کنیم و نه از قول خود عقب نشینی می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت های روسیه تغییر کرده است، ادامه داد: امروز در رابطه با ایران اولویت روسیه همکاری در حوزه نفت و گاز است و اخیرا قراردادی با گازپروم در این زمینه منعقد شد، بنابراین مهمترین اولویت ما در حوزه نفت و گاز است. نفت و گاز و زیرساخت های جاده ای و ترانزیت یکی از اولویت های بعدی ما در روابط با ایران است.

بیشتر بخوانید:

220 46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا