شینزو آبه درگذشت/ واکنش های جهانی به ترور نخست وزیر سابق ژاپن

رسانه‌های ژاپنی از مرگ شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن که صبح امروز جمعه کشته شد، خبر دادند.

شینزو آبه امروز در حین سخنرانی در شهر نارا، جایی که برای انتخابات پارلمانی آخر هفته جاری فعالیت می کرد، از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.

پیرترین رهبر ژاپن در حوالی ساعت 11:30 صبح هنگام سخنرانی در خارج از ایستگاه قطار کینتتسو از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از شنیدن دو گلوله جان باخت.

روی زمین افتاد

بیشتر بخوانید:

آبه کشته شد

آبه زلنسکی را مسئول جنگ در اوکراین دانست

تتسویا یاماگامی، مرد مسلح 41 ساله که یکی از اعضای سابق نیروی دریایی این کشور است، توسط نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد.

واکنش قهرمانان و مسئولان

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پس از حمله تروریستی به نخست وزیر سابق ژاپن گفت: به عنوان کشوری قربانی تروریسم که رهبران بزرگی را به دست تروریست ها از دست داده است، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن منتشر شد. نزدیک و نگران است ما دنبال می کنیم

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به این حمله واکنش نشان داد و گفت که ایالات متحده به شدت نگران تیراندازی به شینزو آبه است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در شبکه های اجتماعی خود گفت: آبه برای من دوست واقعی و مهمتر از آن برای آمریکا بود. این ضربه بزرگی برای مردم شگفت انگیز ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می کردند. ما همه برای شینزو و خانواده عزیزش دعا می کنیم.

READ  همیشگی تاکید میوه بزرگی مسافرت سرکرده همگی به قصد مسکو/ پوتین مکرر طرد کرده حیات; سرکرده همگی شما پی نماند/به قصد قرنطینه نرفت

رحم امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن گفت که از تیراندازی غمگین و شوکه شده است.

طولانی ترین دوره نخست وزیری

شینزو آبه از دسامبر 2012 تا سپتامبر 2020 در راس سیاست ژاپن قرار داشت. او طولانی ترین نخست وزیر این کشور است. در زمان او، سیاست ژاپن چرخش قابل توجهی به راست داشت. آبه مدافع سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بود. ماده 9 قانون اساسی ژاپن می گوید که این کشور “برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیتی ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می کند.”

انتخابات مجلس عالی روز یکشنبه هفته جاری در ژاپن برگزار می شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، انتظار می‌رود حزب لیبرال دموکرات (LDP) او با قاطعیت پیروز شود. این پیروزی می تواند انگیزه بیشتری به بحث تغییر قانون اساسی بدهد. ژاپن برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین اسلحه در جهان را دارد و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

رویترز به نقل از وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که ترور شینزو آبه زمان برگزاری انتخابات یکشنبه را به تعویق نمی اندازد یا تغییر نمی دهد.

4949


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا