شوک ثانویه اصلاحات یارانه ها در بازارهای همسایه چیست/ واقعیت موضوع چیست؟


شاید کمتر به عمق موضوع توجه شده بود که وزیر جهاد کشاورزی گفته بود کشورهای همسایه مانند جاروبرقی آرد و یارانه گندم را از ایران می مکند که به دلیل نیت دولت برای اصلاح قیمت گندم و آرد آرد و روغن است. پایگاه خبری نروژ از افزایش قیمت و کمبود آرد و روغن در برخی مناطق همجوار این کشور خبر می دهد که در کنار افزایش قیمت های جهانی ممکن است موفقیت اولیه طرح دولت برای جلوگیری از سرریزها را نشان دهد. یارانه اقلام اساسی خارج از کشور باشید.

هوشمندی سیستم توزیع برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور ضروری است، اما باید توجه داشت که تا زمانی که ریشه قاچاق از بین برود، یعنی. تفاوت قیمت داخلی و خارجی، همیشه انگیزه فساد و قاچاق وجود خواهد داشت. انگیزه هایی که در هر صورت به قعر بازار کالا راه پیدا می کنند. گاهی به نام صادرات محصولاتی مانند ماکارونی و گاهی به نام حذف مواد اولیه از شبکه توزیع مانند کره.

به همین دلیل قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی در 13 اردیبهشت درباره دلیل دولت برای اصلاح قیمت گندم و آرد گفت: کشورهای همسایه در حال تخلیه یارانه ایران برای گندم و آرد هستند. این اظهارات در حالی مطرح می شود که آمارهای وزیر جهاد کشاورزی نشان می دهد یکی از کشورهای همسایه امسال با کسری 3 میلیون تنی گندم مواجه است و نسبت به گندم ارزان در ایران طمع دارد.

این در حالی است که هنوز چند روزی از آغاز طرح یارانه دولتی نگذشته است که خبرها اولین نشانه های اصلاح یارانه ها را در بازارهای همسایه نشان می دهد به طوری که گفته می شود در کشورهای همسایه این اقلام بعضاً کمیاب است. با این حال، تأثیرات جنگ اوکراین و روسیه بر بازار جهانی غذا و منطقه را نباید نادیده گرفت. پایگاه خبری نورنیوز به نقل از پایگاه خبری نورنیوز نوشت: با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها در ایران، قیمت آرد و روغن در خواربارفروشی های اصلی اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان با افزایش شدید قیمت مواجه خواهد شد. مجلس اعلای ملی گفت به ندرت اتفاق می افتد.

READ  توضیحات شرکت ملی پالایش و پخش درباره خبر تعطیلی پمپ بنزین

«با اجرای این طرح، روند قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه به نفع مردم متوقف شد. تسنیم نیز اخباری مشابه اما با بازتاب بیشتر منتشر کرد. بر این اساس اعلام شد که کمبود آرد در عراق، پاکستان و سایر کشورهای همسایه پس از آزادسازی قیمت آرد در کشورمان به وجود آمد. همچنین بررسی ها نشان می دهد که نفت در اقلیم کردستان کمیاب است و برخی محصولات غذایی مانند روغن و نان در امارات افزایش یافته است. البته در کنار اصلاحات یارانه ای در ایران، جنگ روسیه با اوکراین نیز بی تاثیر نبوده است.

2323


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا