شفافیت اقتصادی، ضرورت یا انتخاب؟


در این راستا، جریان شفاف و آزاد اطلاعات و میزان دسترسی مردم به آن از اصول شفافیت اقتصادی و از ارکان حکمرانی خوب است. از سوی دیگر یکی از خواسته های دیرینه دولت ها و بخش خصوصی افزایش مشارکت عمومی و افزایش سطح دسترسی به سرمایه های مالی است. از آنجایی که در اقتصاد افزایش شفافیت با افزایش مشارکت عمومی ارتباط مستقیم دارد، شاهد حضور پررنگ مردم به عنوان سهامداران ثروت در جوامعی هستیم که سطح شفافیت در اقتصاد و روابط مالی به حد استاندارد و قابل قبولی رسیده است. .

در شرایطی که جذب بودجه عمومی برای توسعه طرح‌های بهره‌وری و بهبود فرآیندهای مالی برای بنگاه‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، هر روز شرکت‌های بیشتری در بخش خصوصی و بخش‌هایی از بخش دولتی با تابش نور بر مناطق تاریک گامی در جهت شفافیت اقتصادی برمی‌دارند. ، اعتماد عمومی را تا حدی افزایش دهد که سرمایه گذاری عمومی را تسهیل کند.

از یک سو تمایل و تمایل بنگاه‌های اقتصادی به شفافیت اقتصادی و از سوی دیگر ابزارها و قوانین جدید برای تحریک فعالان تولید و بازرگانی که توسط دولت تهیه و اجرا می‌شود، می‌تواند شفافیت بخش خصوصی را گسترش دهد. نقطه همگرایی

در این میان آنچه بیش از همه اهمیت دارد، نظر دولت ها و اهمیتی است که به موضوع شفافیت اقتصادی می دهند. شفافیت اقتصادی گاهی فقط یک شعار و تشریفات است و گاهی یک اقدام. اما اخیرا در همین راستا سامانه تراز از سوی وزارت اقتصاد و دارایی رونمایی شده است. نظامی که رویکرد آن شناخت و ارتقای فعالان اقتصادی قانونی و مسئول و هدف آن ایجاد شفافیت اقتصادی است.

READ  صاحبخانه ها چقدر باید برای اجاره بپردازند؟

تراز طرحی است که برای حمایت و تشویق شرکت های معتبر بخش خصوصی طراحی شده است. این سامانه باید شرکت‌های فعال بخش خصوصی را که در بازار تجاری ایران دارای وضعیت خوبی هستند با معیارهای مختلف از جمله مالیات، نظام بانکی، واردات، صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی شناسایی و خدمات ویژه‌ای را در تمامی بخش‌های مذکور به آنها ارائه دهد.

همزمان با رونمایی از این سامانه، وزارت اقتصاد و دارایی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از فعالان شاخص اقتصاد ایران تجلیل کرد. گروه صنعتی الکترونیک در این مراسم در بین 200 شرکت منتخب بخش خصوصی و پیشتاز اقتصاد ایران در بین 10 شرکت برتر قرار گرفت. ایرانسل و فولاد مبارکه از دیگر گروه هایی بودند که جزو 10 شرکت پیشرو اقتصادی قرار گرفتند و در این مراسم با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور; سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی و معاونان آن وزارتخانه؛ رئیس کل گمرک ایران و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تجلیل شد.

به عنوان یکی از بخش‌های خصوصی فعال در حوزه تولید، با مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی که در چارچوب قانون انتشار عمومی اطلاعات انجام می‌دهد و همچنین همکاری با نهادهای قانونی برای نظارت بر فعالیت‌های خود، توانسته است به این مهم دست یابد. مفهوم “سازمان شفاف”.

شفافیت در امور امری است که می تواند شکل واقعی تری به اقتصاد سالم ببخشد، زیرا با انتشار اطلاعات و دسترسی به منابع صحیح تصمیم گیری، شفافیت اقتصادی شکل می گیرد، مفاسد کاهش می یابد و مشارکت عمومی در بخش های مختلف سازمان نیز از طریق آن ارتقا می یابد. زمین برای رشد همه بخش ها و مردم به طور همزمان فراهم می شود. رویکردی که گروه صنعتی منتخب همواره به دنبال آن بوده و در عمل ثابت کرده است.

READ  زمان پرداخت یارانه اول 1401/55 تا سقف 205 هزار تن برای خانوارها تعیین شد.

وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم تجلیل از فعالان شاخص اقتصاد ایران گفت: به منظور شناسایی فعالان شاخص اقتصاد ایران، 50 میلیون سوابق اطلاعاتی 500 هزار شرکت در سامانه تراز با کمک وزارت کشور بررسی شد. صنعت.

احسان خاندوزی احساس می‌کند جایزه باید به سمت تهیه‌کنندگان باشد و هر چه تهیه‌کننده مشروع‌تر باشد، باید بیشتر از او قدردانی کرد.

به گفته وی، برای تدوین شاخص های شناسایی فعال اقتصادی متولی از تمامی بانک های اطلاعاتی کشوری استفاده شد و حدود 30 شاخص که بانکی، گمرکی، مسئولی، مالیاتی، ارزی و ظرفیت بازرگانی است ترکیب شد. این شرکت ها یکی از این شاخص ها است.

وزارت اقتصاد از طریق این سامانه بر عملکرد و فعالیت اقتصادی گروه صنعتی الکتریک نظارت می‌کند، زیرا «الکترونیکا» در آستانه عرضه رسمی سهام این شرکت در بورس است. همزمانی این رویداد نشان از رویکرد و اقدامات عملی گروه صنعتی منتخب در زمینه شفاف سازی و اطلاع رسانی شفاف قبل از عرضه رسمی سهام در بورس دارد. رویکردی که سیاست مدیران و کارکنان این بنگاه اقتصادی است.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا