شرایط روزه داری در افراد مبتلا به فشار خون بالا


احمد اسماعیل زاده اظهار داشت: افراد دارای فشار خون خفیف و متوسط ​​که اضافه وزن دارند می توانند روزه بگیرند و روزه گرفتن به کاهش فشار خون کمک می کند اما باید با پزشک خود مشورت کنند. به عنوان مثال در دوران ناشتا، زمان و میزان مصرف داروهایی مانند ایندرال یا دیورتیک ها برای جلوگیری از کم آبی باید طبق نظر پزشک تنظیم شود.

و ادامه داد: برای کنترل بهتر فشار خون رعایت رژیم غذایی مناسب ضروری است. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف نمک و چربی در رژیم غذایی خود را کنترل کنند و از سیگار کشیدن خودداری کنند. خوشبختانه همه این اقدامات در ماه مبارک رمضان امکان پذیر و آسان تر است. روزه گرفتن برای افرادی که فشار خون بالا کنترل نشده و ناپایدار دارند توصیه نمی شود.

اسماعیل زاده با بیان اینکه روزه گرفتن و رعایت رژیم غذایی مناسب با کاهش عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی خون و ترک سیگار از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند، گفت: افرادی که از بیماری های قلبی عروقی رنج می برند باید روزه بگیرند و برنامه غذایی صحیح را رعایت کنند. حتما با پزشک خود مشورت کنید

وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار انسداد عروق قلب هستند و دارو مصرف می کنند، روزه نگیرند، زیرا عدم مصرف دارو در زمان مقرر جان آنها را به خطر می اندازد. روزه گرفتن این افراد به تشخیص پزشک با توجه به شرایط خاص بیمار بستگی دارد. همچنین بیمارانی که برای کنترل بیماری خود باید به طور منظم و در ساعات مشخصی در اواسط روز دارو مصرف کنند، نباید روزه بگیرند.

READ  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بیماران قلبی باید به تداخل دارویی و غذایی توجه کنند و توصیه های پزشک معالج خود را به شدت رعایت کنند، از سوی دیگر بیماران قلبی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند. جراحی یا استنت گذاری با اجازه پزشک معالج برای روزه گرفتن منعی ندارد.

اسماعیل زاده با تاکید بر نقش اساسی و مهم کلیه ها در بدن برای تصفیه خون و دفع مواد زائد، خاطرنشان کرد: کلیه ها این نقش مهم را به کمک جریان خون و جریان آب انجام می دهند، بنابراین در صورت مصرف ناکافی آب و مایعات، کلیه ها نمی توانند وظایف خود را انجام دهند. در ماه مبارک فرصت کافی برای تامین مایعات بدن به میزان لازم وجود ندارد، بنابراین برای جلوگیری از عواقب کم آبی در ماه مبارک رمضان که گاهی می تواند خطرناک و کشنده باشد، باید توجه داشت که برای تصفیه خون از مواد زائد، مصرف کافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر و کنترل مصرف نمک باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه روزه داری برای بیماران دیالیزی ممنوع است، افزود: افرادی که سنگ کلیه دارند (بیش از دو سنگ ادراری در 6 ماه گذشته) باید در مورد روزه داری با پزشک خود مشورت کنند. محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحری در این دوران بسیار مهم و مفید است. دریافت نمک اضافی بدن را وادار به واکنش می کند و برای از بین بردن این مقدار اضافی، مقدار قابل توجهی آب از بدن خارج می شود، بنابراین توصیه می شود به غیر از مقدار کمی نمکی که برای طبخ غذا استفاده می شود، مقدار اضافی آب مصرف نشود. توده اضافه می شود غذا اضافه نکنید.

READ  پیشنهادات کاربران برای عبور از هفتمین قله کرونا

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف کافی میوه و سبزی می تواند از تشنگی زودرس در طول روز جلوگیری کند، بنابراین بهتر است میوه ها در فاصله افطار تا سحر و سبزی ها هم در افطار و هم در سحر مصرف شود. مخصوصاً در سحر.. خوردن غذاهای پر پروتئین مانند انواع سیخ (مرغ کبابی، کباب کوبیده، برگ و مرغ) برای صبحانه مناسب نبوده و باعث تشنگی در ساعات اولیه روز می شود. علاوه بر این، در این روزها باید از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض نور خورشید خودداری کرد.

بیشتر بخوانید:

آیا مشکلات سلامتی از طریق چشم قابل تشخیص است؟

آیا نوشیدن قهوه باعث تپش قلب می شود؟ / تاثیر کافئین بر ضربان قلب

35236


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا