س‍‍پرده قانونی بانک های متخلف ۱۵ درصد شد/ معامله روزانه ۲ میلیون روبل-ریال

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ سپرده قانونی بانک ها گفت: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در گذشته حداکثر بین 10 تا 13 درصد بود اما اکنون این حداکثر 13 درصد است. تا 15 درصد برای بانک ها و مؤسسات مالی که مقررات بانک مرکزی به ویژه در کنترل ترازنامه بانک ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: بانک مرکزی برای مدیریت تورم هر بانک در چارچوب سیاست های پولی خود، کنترل ترازنامه ای را در دستور کار خود دارد و مشخص است که ترازنامه هر بانک در راستای اهداف کلان اقتصادی چقدر باید رشد کند.

صالح آبادی تصریح کرد: بانک هایی که این نسبت رشد را رعایت نکنند مشمول سپرده های قضایی اضافی می شوند. از این نظر، این مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به برقراری انضباط پولی خوب در شبکه بانکی کشور کمک می کند و آنچه بانک مرکزی به عنوان اقدام کنترل ترازنامه به بانک ها ابلاغ می کند باید مورد توجه و رعایت قرار گیرد. رعایت نکنید، این سپرده قانونی اضافی به طور خودکار اعمال می شود.

این مقام مسئول بانک مرکزی درباره کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز گفت: یکی از سازوکارهایی که بانک مرکزی دارد تقویت بازار بین بانکی است، بازاری که به بانک ها کمک می کند تا نیاز نقدینگی خود را در این بازار تامین کنند.

سپرده قانونی بانک های متخلف 15٪ / تراکنش روزانه 2 میلیون روبل-ریال شد

وی تصریح کرد: در واقع بانک ها می توانند این اوراق را در این بازار معامله کنند و به موسسات دیگر بفروشند و از طریق آنها تامین مالی کنند.

صالح آبادی ادامه داد: ساماندهی بانک ها و اصلاح نظام بانکی یکی از موضوعات جدی است که از بانک مرکزی آغاز شده است و در چارچوب کنترل ترازنامه برای هر یک از بانک ها برنامه مشخصی وجود دارد که در حال انجام است. عدم تعادل و مدیریت ترازنامه آنها. انجام شود که توسط حوزه نظارتی بانک مرکزی پیگیری و پیگیری می شود.

READ  جزئیات گرانی کالاهای اساسی در بازار جهانی پس از جنگ اوکراین و روسیه

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مجموعه اقداماتی که در حال انجام است با هدف انضباط و ساماندهی عدم تعادل بانک ها است که امیدواریم بتوانیم تداوم داشته باشد و موجب آرامش در نظام پولی و در نهایت کنترل متغیرهای کلان اقتصادی شود.

صالح آبادی همچنین از برنامه بانک مرکزی برای مذاکره با کشورهای مختلف برای ایجاد تفاهم های پولی خبر داد و گفت: نماد روبل-ریال اخیرا رونمایی شد و در هفته آخر معاملات با این ابزار به طور میانگین روزانه دو میلیون روبل داشتیم. ، در آینده افزایش خواهد یافت.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

220 46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا