سمی‌ترین مارهای ایران ساکن کدام مناطق هستند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این گزارش 4 گونه از مارهای کشنده و خطرناک کشور مورد بررسی قرار گرفت. کبرای خزری (Naja oxiana) که به آن مار کبری آسیای مرکزی، مار اسکوپی، کبرای Oxus یا کبرای ایرانی نیز گفته می شود، گونه ای از مارهای سمی از خانواده Elapidae است. در صورت عدم درمان، سم آنها می تواند در کمتر از 45 دقیقه باعث مرگ شود.

بیشتر بخوانید:

کارهای دشواری که توسط لیزر ممکن می شود

زندان با یک کلیک!

آنها در سراسر آسیای میانه زندگی می کنند و بسیاری از آنها را در مناطق شمال شرقی ایران خواهید یافت. خوشبختانه، آنها فقط در صورت تهدید پرخاشگر می شوند و معمولا سعی می کنند تا زمانی که می توانند از انسان دوری کنند. آنها مارهایی با جثه متوسط ​​هستند و رنگ آنها از قهوه ای روشن تا مایل به زرد متغیر است.

عکس چهار گونه از سمی ترین مارهای ایران;  از گرز مار گرفته تا مار جعفری

افعی (نام علمی: Macrovipera lebetina) گونه‌ای از مارهای سمی است که در شمال آفریقا، بخش‌هایی از خاورمیانه و شرق تا منطقه کشمیر یافت می‌شود. تاکنون 5 زیرگونه افعی شناسایی شده است. افعی ها در ماده ها تا 1.5 متر طول دارند و نرها کمی کوچکتر هستند.

معروف ترین گونه از خانواده افعی مارها که سمی ترین گونه مارهای ایران به حساب می آیند، افعی هستند و در اکثر نقاط ایران دیده می شوند. گرزمار به افعی گل غز، افعی هاتونی، افعی داودی، افعی سیاه و افعی سلیمانی نیز معروف است.

همانطور که از نام رایج آنها پیداست، پوزه های گرد دارند. رنگ آنها از خاکستری تا قهوه ای و بژ متغیر است. آنها اغلب یک طرح تیره در پشت خود دارند.

READ  تصاویر l مدل های استثنایی دانگ‌فنگ که به ایران نمی‌آید!

عکس چهار گونه از سمی ترین مارهای ایران;  از گرز مار گرفته تا مار جعفری

مار جعفری (نام علمی: Echis) سرده ای از مارهای سمی است که در مناطق خشک آفریقا، خاورمیانه، پاکستان، هند و سریلانکا یافت می شود. نام علمی این مار اکیس کلمه ای یونانی به معنای مار است. گونه های خاصی از افعی ها مسئول بیشتر مارگزیدگی و مرگ و میر در جهان هستند. تاکنون هشت گونه از این مار شناسایی شده است.

(Echis carinatus) کوچکترین مار در بین 8 گونه مار بزرگ است که در نواحی جنوب غربی ایران و بخشهای وسیعی از آسیای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند. میزان مرگ و میر برای این مارگزیدگی ها حدود 20 درصد است، اما خوشبختانه به طور گسترده در دسترس است، بنابراین مرگ و میرها دیگر چندان رایج نیستند. با این حال، این افعی بسیار تهاجمی است، به همین دلیل آنها بسیار خطرناک هستند.

عکس چهار گونه از سمی ترین مارهای ایران;  از گرز مار گرفته تا مار جعفری

مار دریایی منقاردار (Enhydrina schistosa) – این مار دریایی بسیار سمی است که در بسیاری از آب های آسیا از جمله خلیج فارس در ایران زندگی می کند. این عامل بیشتر نیش مارهای دریایی است و در نوع خود خطرناک ترین است. متأسفانه، آنها به شدت تهاجمی هستند. آنها همچنین احتمالاً بیش از یک دوز کشنده سم را به هر قربانی تزریق می کنند. معمولاً در بالا خاکستری تیره با پهلوها و زیر شکم روشن تر و سفیدتر هستند.

عکس چهار گونه از سمی ترین مارهای ایران;  از گرز مار گرفته تا مار جعفری

227227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا