زوج عاشق دوبله ایران، هر دو آسمانی شدند/ شهلا ناظریان، سه سال پس از حسین عرفانی رفت

مهسا بهادری: حتماً کازابلانکا را تماشا کرده اید و اینگرید برگمان را به یاد دارید. صدایی که به شکلی خاص در نقش او نشست، کسی نبود جز شهلا ناظریان. گوینده نقش همفری بوگارت در این فیلم کسی نبود جز حسین عرفانی که به همراه همسرش (شهلا ناظریان) مشغول کار دوبله بود.

اگر عشق ریک بلین (بوگارت) و السا لند (برگمن) در “کازابلانکا” به جایی نمی رسید، اما دو نفره آنها زندگی موفق و شادی در کنار هم داشتند و با سه سال و نیم فاصله، چشمان دنیا به زمین افتاد. . حسین عرفانی در 21 شهریور 1395 و شهلا ناظریان شب گذشته (یکشنبه 4 اردیبهشت 1400) درگذشت. این دو گوینده و هنرمند اگرچه امروز در مقابل ما نیستند، اما دنیایی از خاطره و صدا را برایمان به یادگار گذاشتند.

بینندگان در بیش از نیم قرن دوبله به جای بازیگران زن مشهور خارجی مانند لورن باکال، سوفیا لورن، دایان کیتون، راکل ولش، فی داناوی، آن مارگارت، کاترین اسپاک، کاترین راس، الیزابت تیلور، جولی کریستی، سیلوا کوشینا، جی تری ، کاترین دونو، میشل مرسیه و او سخنرانی کردند و همچنین در برنامه های رادیویی مانند “صبح جمعه با شما” سخنرانی کرد.

به دلیل درگذشت این هنرمند پیشکسوت قصه گویی و دوبله، گفت وگویی با بهروز رضوی، ناصر ممدوح و سعید توکل انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

شهلا ناظریان برای ما یادگار حسین عرفانی بود

بهروز رضوی درباره درگذشت شهلا ناظریان گفت: خانم ناظریان از همکاران قدیمی ما هستند و از شنیدن خبر فوت آنها بسیار شوکه شدم زیرا حسین عرفانی نیز اخیرا فوت کرده و خانم ناظریان به نوعی یادگار ما بود. امیدوارم روحشان قرین رحمت الهی قرار گیرد.»

وی ادامه داد: اولین دیدار من با ایشان به قبل از انقلاب برمی گردد و می توانم بگویم ایشان از همکاران بسیار هنرمند و محترم ما بودند که همیشه در کنار مرحوم حسین عرفانی حضور داشتند. «این مصیبت را به همه هنرمندان تسلیت می گویم.

زوج عاشق دوبله ایران هر دو بهشتی می شوند / شهلا ناظریان سه سال پس از رفتن حسین عرفانی
بهروز رضوی

خانم ناظریان برای اولین بار به همراه مادرش به استودیو دوبلاژ آمدند

ناصر ممدوح هنرمند دیگری است که همکاری های متعددی با شهلا ناظریان داشته است. وی در خصوص درگذشت این هنرمند می گوید: «برای من باورنکردنی است که مرگ شهلا ناظریان، عزیزانمان یکی پس از دیگری ما را رها می کنند. از شنیدن این خبر خیلی شوکه شدم و اصلا حالم خوب نیست. خانم ناظریان سخنران به تمام معنا بود، سخنران بسیار ماهری با کارنامه بسیار درخشان و صدایی ماندگار. او همچنین بسیار با اخلاق، مهربان و پرحرف بود.

READ  عیددیدنی بهمن فرمان‌آرا و رضا کیانیان/ عکس

ممدوح ادامه می دهد: «مرگ این افراد ضایعه ای برای جامعه گویندگان و ناظران فیلم است. «اگرچه این اواخر بیکار بودند، اما حضورشان برای ما ارزشمند بود. من بابت این خیلی هیجان زده ام. این ضایعه را به کسانی که با هنر و صدای آنها آشنا هستند به ویژه دخترشان مهسا عرفانی که بسیار رنج می برد تسلیت می گویم.

زوج عاشق دوبله ایران هر دو بهشتی می شوند / شهلا ناظریان سه سال پس از رفتن حسین عرفانی
ناصر ممدوح

این راوی اولین دیدار خود با شهلا ناظریان را اینگونه یادآور می شود: «اولین باری که او را دیدم به سال ۱۳۴۰ برمی گردد. آن زمان تازه وارد این حرفه شده بودم و او هر از گاهی با مادرش به استودیو می آمد. آن موقع خیلی جوان بودند، در واقع بچه بودند. بعد از مدتی به دوبله علاقه مند شدند و با گویندگی در نقش های زیادی وارد این کار شدند.

وی گفت: این بزرگان و پیشکسوتان همه نقش ها را گفتند و به نمایندگی از همه شخصیت ها صحبت کردند، نمی توان گفت کدام نقش بهتر است.

عشق حسین عرفانی و شهلا ناظریان هم در کار مشهود بود

سعید توکل تهیه کننده و کارگردان برنامه های رادیویی درباره درگذشت شهلا ناظریان می گوید: ماجرای آشنایی و آغاز همکاری من با استاد شهلا ناظریان به سال 89 در نمایش «صبح جمعه بخیر» برمی گردد. ما برنامه های صوتی زیادی از این اسطوره نجیب و زیرک در آرشیو داریم. خانم شهلا ناظریان سال هاست که با گروه ما همکاری می کند و در برنامه های رادیویی قند و نمک و جمعه ایرانی و همچنین در برنامه های تهران ساعت 20، نوروز خندان و خندان پیروزی حضور دارد. ” و در “ماجراهای آقای ملون” ایفای نقش می کند. او ادامه داد. دقت و استعداد فوق العاده مرحوم شهلا ناظریان درس و الگوی بزرگ و قابل توجهی بود که همیشه عملکرد سایر هنرمندان را با آن می سنجیدیم.

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی شهلا ناظریان ادامه داد: از ویژگی های بارز او می توان به توانایی او در ایفای نقش های مختلف اشاره کرد. از برنامه های طنز گرفته تا برنامه های رادیویی بسیار ماهر بود. برنامه تلویزیونی «قند و نمک» را حدود دو سال اجرا کردیم و ایشان و آقای عرفانی با هم در این برنامه حضور داشتند. یک بار نمایش «توی این خانه چه خبر است» را روی صحنه بردیم که هر دو مورد علاقه در آن حضور داشتند. البته توانایی اصلی این دو هنرمند در عرصه دوبله بود، اما وقتی آقای نوثری به برنامه «صبح جمعه با شما» آمد، بسیاری از این هنرمندان مانند حسین عرفانی، منوچهر ولی زاده، شهلا را دعوت کرد و برگرداند. ناظریان، عسگر افضلی، مینو غزنوی، «کنعان کیانی و دیگران به رادیو پیوستند که بعداً تیم بزرگی از هنرمندان تشکیل شد و این تحول بزرگ و اتفاق خوب رخ داد».

READ  درخواست عجیب یک بانک از سیروان خسروی

توکل افزود: خانم ناظریان در کار خود دقت زیادی داشتند و با صمیمیت و حوصله فراوان این کار را انجام دادند. همه می دانند که رادیو از نظر درآمد مالی از سایر حوزه ها بسیار ضعیف تر است، اما خانم ناظریان کاری به مادیات نداشتند و فقط از روی علاقه در رادیو کار می کردند.

زوج عاشق دوبله ایران هر دو بهشتی می شوند / شهلا ناظریان سه سال پس از رفتن حسین عرفانی
گفت توکل

او به حسین عرفانی و شهلا ناظریان گفت: «حسین عرفانی و شهلا ناظریان اعضای یک خانواده بودند و ما همیشه دیده‌ایم که خانم ناظریان به شدت مراقب اجرای درست همسرش آقای عرفانی است. . او حافظه بسیار قوی و دقت بالایی داشت و معمولاً در سرعت و ریتم سخنرانی آقای عرفانی را یاری می کرد. این اتفاق تا جایی افتاد که وقتی گفتند آقای عرفانی و خانم ناظریان این نقش را با هم گفتند، همه خیالمان راحت شد که خانم ناظریان به عنوان کارگردان به همسرش کمک می کند. در واقع عشقی را که در زندگی داشتند در محل کار نشان دادند. هر دو مورد علاقه از هوش بسیار بالایی برخوردار بودند. حتی در زمان تمرین در تئاتر چه در این خانه، ایشان خیلی از آقای عرفانی حمایت کردند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال ها پیش آقایان عرفانی و خانم ناظریان چند بار ما را به خانه دعوت کردند و دیدیم که نه تنها در کارشان موفق هستند، بلکه در خانه هم خیلی خوب هستند و خوب آشپزی می کنند.

57245


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا