زنان آمریکایی علیه قانونی که پنجاه سال بعد اصلاح شد اعتراض می کنند

به گزارش خبرآنلاین، با این تصمیم، قانون سقط جنین به عهده دادگاه های ایالتی خواهد بود. حدود نیمی از ایالت ها قبلاً اعلام کرده اند که سقط جنین را ممنوع خواهند کرد.

بازپرسان استدلال می کنند که تصمیم به بسته شدن پرونده یکی از معدود پرونده هایی است که دیوان عالی کشور تصمیم قبلی مبنی بر اعلام حق قانونی را نقض کرده است و این تنها بار است که حقی را که از حمایت عمومی قابل توجهی برخوردار است لغو کرده است.

ساعاتی پس از حکم دادگاه عالی، زنان در بسیاری از شهرهای آمریکا در اعتراض به این حکم به خیابان ها آمدند.

اما پرونده جنجالی علیه وید که منجر به به رسمیت شناختن حق سقط جنین برای زنان آمریکایی شد چه بود؟

Roe v. وید در مقابل وید

Roe v. وید یک تصمیم شناخته شده دادگاه عالی ایالات متحده بود که حکم داد قانون اساسی ایالات متحده به طور کلی از آزادی زنان باردار برای انتخاب سقط جنین محافظت می کند. این تصمیم که بسیاری از قوانین فدرال و ایالتی سقط جنین در ایالات متحده را نادیده می گیرد، به بحث های جاری در ایالات متحده در مورد اینکه آیا سقط جنین باید قانونی باشد یا تا چه حد باید قانونی باشد و اینکه چه کسی باید قانونی بودن سقط جنین را تعیین کند، دامن می زند.

این شکایت توسط نورما مک کوری، معروف به جین رو، که در سال 1969 با فرزند سوم خود باردار شد، تنظیم شد. مک کوری می خواست سقط جنین کند، اما در تگزاس زندگی می کرد، جایی که سقط جنین ممنوع بود، مگر در مواردی که برای نجات جان مادرش ضروری بود. وکلای او، سارا وادینگتون و لیندا کافی، در دادگاه فدرال ایالات متحده علیه هنری وید، دادستان منطقه، شکایت کرده اند و استدلال می کنند که قوانین سقط جنین تگزاس مغایر با قانون اساسی است. هیئتی متشکل از سه قاضی از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در شمال تگزاس به نفع او رای داد و قوانین سقط جنین تگزاس را مغایر قانون اساسی اعلام کرد. طرفین از این تصمیم به دادگاه عالی ایالات متحده شکایت کردند.

READ  شناسایی 9 مورد مشکوک به آبله میمون در ایران

در 22 ژانویه 1973، دادگاه عالی با رأی 7-2 رأی داد و اعلام کرد که ماده 14 قانون اساسی ایالات متحده «حق حفظ حریم خصوصی» را تعیین می کند که از حق زنان باردار برای سقط جنین محافظت می کند. اما دادگاه همچنین حکم داد که حق سقط جنین مطلق نیست و باید با منافع دولت در حفظ سلامت زنان و زندگی قبل از زایمان متعادل شود.

زنان آمریکایی علیه قانونی که پنجاه سال بعد اصلاح شد اعتراض می کنند

او حکم علیه وید را لغو کرد

قانون جدید مستقیماً به تصمیم اجرا نشده دیوان عالی کشور در پرونده Roe v. وید در سال 1973 و همچنین قضاوت دیگری در سال 1992 در Planned Parenthood v. کیسی

این تصمیمات دیگر قانون آمریکا نیست. بسیاری از تغییرات در تصمیم دیوان عالی به دلیل تغییر در ترکیب آن دادگاه است. روث بیدر گینزبرگ و آنتونی کندی دو تن از اعضای دادگاه که با احکام قبلی سقط جنین همراه بودند. آنها با قضات منصوب شده توسط رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ جایگزین شدند. امی کانی برت و برت کاوانا. ترامپ اعلام کرد که «قاضیانی را که حامی زندگی (علیه سقط جنین) هستند، زنده خواهد کرد.

قاضی آلیتو نوشت: ما فکر می کنیم که رو و کیسی باید نادیده گرفته شوند.

این نظر توسط قاضی کلارنس توماس، نیل گورسوش (همچنین توسط ترامپ منصوب شده)، کاوانا و برت حمایت شد.

او گفت: “قانون اساسی به سقط جنین اشاره ای نکرده است و چنین حقی به طور ضمنی توسط هیچ ماده ای از قانون اساسی حمایت نمی شود، از جمله آنچه که مدافعان روسو و کیسی در حال حاضر به شدت به آن تکیه می کنند، بند روند قانونی اصلاحیه چهاردهم”. وقت آن است که به قانون اساسی توجه کنیم و موضوع سقط جنین را به نمایندگان مردم برگردانیم.

READ  راه حلی برای جلوگیری از ناراحتی معده پس از مصرف ویتامین ها

او رای پرونده اصلی را “بسیار اشتباه و عمیقا آسیب زا” خواند.

در اجماع، کاوانا خاطرنشان کرد که ایالت ها قدرت محدود کردن یا اعطای حقوق سقط جنین را حفظ کرده اند.

استفان بریر، النا کاگان و سونیا سوتومایر، قضات لیبرال، در اعتراضی خشمگین گفتند که دادگاه “امروز مسیر خود را تغییر می‌دهد تنها به یک دلیل: چون ترکیب دادگاه تغییر کرده است.”

قضات افزودند: “حوزه دقیق قانون آینده هر چه باشد، یک راه برون رفت از تصمیم امروز نهایی است: محدودیت در حقوق زنان و وضعیت آنها به عنوان شهروندان آزاد و برابر.”

آنها در پایان گفتند: “متأسفانه برای این دادگاه، اما حتی بیشتر از آن برای میلیون ها زن آمریکایی که امروز حمایت قانون اساسی خود را از دست داده اند، ما با آن مخالفیم.”

آلمان چطور؟

در همین حال، آلمان، قانون دوران نازی‌ها را لغو کرد که پزشکانی را که اطلاعاتی در مورد اقدامات سقط جنین ارائه می‌دهند جرم‌انگاری می‌کرد.

سوسیال دموکرات‌های حاکم، لیبرال‌ها و سبزها و همچنین حزب چپ‌گرای دو لینکه روز جمعه به لغو ماده ۲۱۹ الف قانون مجازات آلمان رأی دادند. این بند به این معناست که هر پزشکی که علناً خدمات سقط جنین را «پیشنهاد، اعلام یا تبلیغ کند» می‌تواند تا دو سال حبس یا جریمه نقدی محکوم شود.

بلوک های پارلمانی حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) و راست افراطی آلترناتیو برای آلمان به لغو این محدودیت ها رای منفی دادند.

منبع:

nbcnews

بریتانیکا

بیشتر بخوانید:

370000 سقط در سال در ایران تنها 3 درصد سقط جنین مجاز است / رشد منفی جمعیت در کشور

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا