روند پیشرفت طارمی زیر ذره‌بین آمریکایی‌ها


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین; نشریه آمریکایی «breakingthelines» در گزارشی تفصیلی به پیشرفت های مهدی طارمی، ستاره ملی پوش کشورمان و باشگاه پورتو در چند سال گذشته پرداخت و عملکرد این بازیکن ایرانی را به خوبی تحلیل کرد.

رسانه های آمریکایی در تحلیل عملکرد ستاره ایرانی می نویسند: تابستان 2019 بود، کیلیان امباپه، دومین بازیکن گران قیمت جهان در آن زمان و تا به امروز، خود را برای فصل جدید در پاری سن آماده می کرد. -ژرمن کریم بنزما به دنبال بازگشتی رویایی از یک کمپین ناامیدکننده در رئال مادرید بود که باعث شد این باشگاه بدون جام سال باقی بماند. محمد صلاح پشت سر پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا در لیورپول بود.

از سوی دیگر مهدی طارمی با حضور قرضی 18 ماهه خود در الغرافه قطر برای اولین بار پس از 27 سال خارج از ایران به میدان رفت. او در 23 ژوئیه 2019 با قراردادی دو ساله به ریو آوه پرتغال پیوست که اولین باشگاه اروپایی او بود.

امروز طارمی، امباپه، صلاح و بنزما تنها بازیکنانی هستند که در 6 دوره قهرمانی اروپا حداقل 20 گل زده و 10 پاس گل داده اند.

این مهاجم ایرانی فوتبال خود را از سال 1381 در آکادمی برق بوشهر در سن ده سالگی آغاز کرد. او در 14 سالگی در سال 1385 به آکادمی جوانان ایران در بوشهر و سپس به باشگاه نظامی شاهین بوشهر رفت تا فوتبال حرفه ای خود را به عنوان فوتبالیست آغاز کند.

او 7 بازی برای این باشگاه انجام داد و تنها یک گل به ثمر رساند تا اینکه در تابستان 1392 به ایرانجوان رفت و قراردادی دو ساله امضا کرد. او با به ثمر رساندن 12 گل در 22 بازی برای این باشگاه، پیراهن شماره 9 باشگاه را به دست آورد و دومین گلزن برتر ایران در آن زمان بود.

روند گلزنی طارمی زمانی ادامه یافت که او به پرسپولیس رفت و در 105 بازی 53 گل به ثمر رساند و سپس به الغرافه قطر پیوست و در 38 بازی 20 گل به ثمر رساند. او سپس برای اولین حضورش در فوتبال اروپا به ریو آوه رفت.

باشگاه Rio Ave که در سال 1939 تأسیس شد، در ویلا دو کوند، شهری کوچک در شمال پرتغال واقع شده است. نام آن از رودخانه آیووا گرفته شده است که از شهر به اقیانوس اطلس می ریزد و به تولید بازیکنان مختلفی مانند یان اوبلاک، ادرسون، روئی خورخه و فابیو کوئنترائو کمک کرده است. طارمی هم خیلی زود به گروه پیوست.

READ  واکنش زیدان به پیشنهاد پاریس

ریو آوه به رهبری میگل کاردوسو که در پایان فصل این تیم را ترک کرد و هدایت تیم لیگ 1 فرانسه در نانت را بر عهده گرفت، پنجم شد. آنها تعدادی از بازیکنان کلیدی خود را فروخته بودند، اما در تابستان با خرید کارلوس مانه، لئو ژاردیم، آدرلان سانتوس، لوکاس پیازون و طارمی به خوبی بهبود یافتند.

مهاجم ایرانی بلافاصله در ویلا دو کوند حمله کرد و در اولین بازی خود در رقابت های قهرمانی پرتغال مقابل اوس هت تریک کرد. هفته بعد، او سه پنالتی را به دست آورد که همه آنها توسط سباستین کوتس به ثمر رسید تا ریو آوه 3-2 مقابل اسپورتینگ پیروز شود.

طارمی در 37 بازی برای ریو آوه در مجموع 21 گل و 2 پاس گل به ثمر رساند تا کارلوس کاروالال در رده پنجم قرار گیرد و در آخرین روز فصل فامالیکائو را شکست داد و راهی لیگ اروپا شد. 18 گل ستاره ایرانی در لیگ او را در کنار کارلوس وینیسیوس و پیتزا از بنفیکا بهترین گلزن کرد.

رقبای طارمی در لیگ پرتغال به سراغ تیمی رفتند. کارلوس که به دلیل غیبتش جایزه بهترین گلزن لیگ پرتغال را از آن خود کرد، در نهایت به صورت قرضی به تاتنهام و پی اس وی آیندهوون پیوست. طارمی دیگر رقیب طارمی دی ماه امسال به صورت قرضی به باشاکشهیر پیوست. طارمی در این بین یکی از بهترین بازیکنان پرتغال باقی ماند.

سال بعد کاروالال، نونو سانتوس، ماتئوس رایس و خیلی ها ریو آوه را ترک کردند اما شاید جدایی هیچ یک از این بازیکنان بیشتر از طارمی روی عملکرد تیم تاثیری نداشت.

طارمی در نهایت ریو آوه را ترک کرد و با 4.5 میلیون یورو به پورتو پیوست و سعی کرد با تیمی که به تازگی قهرمان شده بود، قدرت خود را تثبیت کند. طبق الگوی مشابه، پورتو هافبک ها را به تساوی کشید – کاراکا از بواویستا، کلودیو راموس از ریو آوه و زیدو سانوس از سانتا کلارا.

READ  جوابیه استقلال به پیکان : پناه گرفتن پشت کارشناسان داوری واقعیت را تغییر نمی‌دهد

پورتو در اولین فصل حضور طارمی قهرمانی اسپورتینگ را ارائه کرد. طارمی با 23 گل و 18 پاس گل در فصل 2020/21 عملکرد خوبی داشت. او در این فصل 24 گل به ثمر رسانده و 17 پاس گل داده است و سه بازی دیگر در این فصل باقی مانده است. گل آکروباتیک او مقابل چلسی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا منجر به نامزدی او برای جایزه فیفا شد، اما این جایزه توسط اریک لاملا پیگیری شد.

طارمی حضور 1.87 متری خود را با غریزه ای حیله گر برای کسب امتیاز در فضایی شبیه به راد فن نیستلروی، ادین ژکو، کریم بنزما یا زلاتان ابراهیموویچ به هوا می اندازد. او یک فوتبالیست با استعداد فنی با توانایی عالی و فیزیک بدنی بالا است. این توانایی ها به او اجازه می دهد مدافعان را مهار کند و در بازی ها به او اجازه می دهد در عمق زمین باشد و با پاس های عالی موقعیت طلایی را به هم تیمی هایش بدهد.

همانطور که در نقشه حرارتی خود از ریو آوه مشاهده می شود، طارمی به تنهایی به عنوان مهاجم مرکزی بازی می کرد و با اینکه مسئولیت گلزنی بر عهده او بود، توانایی پیشروی در هر دو طرف و از زمین را داشت. از حق قوی خود برای برقراری ارتباط با بازیکنان و یافتن هدف در موقعیت های خطرناک استفاده کنید.

در پورتو، او شریک یونیلسون در این فصل است، به جای اینکه به عنوان بهترین مهاجم در سیستم 4-3-3 بازی کند که ریو آوه در سیستم 4-4-2 بازی می کند، اغلب قبل از شوت های باز یا دریبل. توپ را بگیر

طارمی از بسیاری جهات ترکیبی بین 9 تا 10 است. او می تواند موقعیت آفرینی کند، فضاسازی کند و گل بزند، او از بسیاری جهات شبیه بنزما است، می تواند پشت خط دفاع باشد، می تواند در عمق تا برتری عددی ایجاد کند.

مهدی طارمی در چند سال اخیر رشد خوبی داشته و حضورش در فوتبال اروپا به این مرحله از پیشرفت رسیده است.

بیشتر بخوانید:


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا