روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – اخبار آنلاین

نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. زیرا مصرف این مواد باعث تغییر دمای پوست نیز می شود به گونه ای که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه احساس گرما می شود. عکس این عمل با نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. استفاده از آب میوه و سبزیجات تازه و سرد شده به روح انرژی می بخشد و بدن را تقویت می کند.

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟

لازم به ذکر است که در نوزاد، کل آب بدن به ۷۵ درصد وزن بدن می رسد، اما این مقدار تا سنین بالا کاهش می یابد. در چاقی درصد آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، توصیه‌های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است:

– مصرف روزانه هشت لیوان مایعات ترجیحاً آب برای بزرگسالان توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده نسبت به سایر زنان حدود 1 تا 0.75 لیتر مایعات بیشتر برای آبرسانی به بدن و تولید شیر نیاز دارند.

– مصرف مایعات کافی در افراد بالای 55 سال مورد تاکید است. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف دارو بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود هستند.

– برای زنان باردار، تاکید بر توقف یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی‌ها از جمله قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار است که آب بهترین نوشیدنی برای معرفی است. همچنین استفاده از مایعات بین وعده های غذایی به جای همراه با غذا در صورت وجود تهوع صبحگاهی توصیه می شود.

READ  این دو استان با افزایش بیماری عروق کرونر قلب مواجه هستند

– در صورت بروز یبوست که به دلیل کاهش تحرک دستگاه گوارش است، برای تنظیم حرکات روده، مصرف مقادیر زیادی مایعات مانند آب یا آب میوه طبیعی همراه با مواد غذایی با فیبر بالا مانند مانند نان با سنگ، لوبیا و غلات.

– نوشابه های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که هم اکنون در بازارهای اقصی نقاط دنیا موجود است و مورد استقبال عموم به ویژه افراد چاق قرار گرفته است. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای مادران باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها به کاهش وزن منجر می شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها باعث افزایش وزن نیز می شود. افراد اغلب به اشتباه نوشیدنی های رژیمی را برای پیروی از رژیم کاهش وزن مصرف می کنند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار و نوع رژیم غذایی افراد ..

به عبارت دیگر شما نمی توانید هر نوع و مقدار غذایی مصرف کنید و ادعا کنید که چون نوشابه رژیمی مصرف می شود منجر به چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی انتخاب مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند یا در معرض هوای گرم قرار دارند، مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. در سالمندان، مصرف روزانه حداقل شش لیوان مایعات برای هیدراته نگه داشتن بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

READ  آخرین آمار مبتلایان به کرونا در کشور را اعلام می‌کنیم/ فوت 68 نفر در 24 ساعت گذشته

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید اکثریت مایعات ما را تشکیل دهد. نوشابه ها، شربت ها و آب میوه های صنعتی حاوی مقدار زیادی قند و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی هستند. به عبارت دیگر مقدار زیادی انرژی دارند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآوری دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در موارد کم آبی و نیاز به مصرف مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از مصرف مایعات کافی در روز، توجه به ویژگی های ادرار دفع شده هر روز است. ادرار باید حجیم، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه ها و کالری بدست آمده از این نوشیدنی ها بالاست. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه می توانند برخی از مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند و کالری اضافی ندارند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کم توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:

271 35


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا