روایت پایانی: «آیلار» مست، تلوتلو خورده بود/ روایت های رسمی از علت مرگ متوفی چه الگوی بی اثری دارند؟


ردپای روایت های متناقض از قربانیان حوادث اخیر که پیش از این در پرونده مهسا امینی، نیکا شاکرمی، کیان پیرفلک و … فاش شده بود، ابهامات زیادی را در پرونده مرگ «آیلار حقی» ایجاد کرده است. تناقضات و تضادهای روشن که افکار عمومی را بین زمین و آسمان قرار می دهد و فرصت قضاوت درست را از آن می گیرد. بخش قابل توجهی از این ابهامات مربوط به عدم اطلاع رسانی مناسب به گیرندگان و نهادهای مسئول است.

انتشار اخبار متناقض، متفاوت و در برخی موارد ضد و نقیض در مورد رویدادها اعتماد مخاطب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به عنوان مثال در ماجرای فوت عصر پناهی در اردبیل ابتدا اعلام شد که این فرد به دلیل بیماری زمینه ای فوت کرده است، در مرحله بعد برخی دیگر از مسئولان علت مرگ وی را بیماری قلبی عنوان کردند. با گذشت زمان و در حالی که افکار عمومی همچنان سوالات زیادی را مطرح می کرد، اعلام شد که عصر پناهی خودکشی کرده است. وقتی خبرنگار اعتماد درباره این حجم از اخبار ضد و نقیض از مسئولان استان اردبیل پرسید، مشخص شد مسئولان به دلیل نگرانی از انتشار آمار خودکشی، علت مرگ عصر پناهی را بیماری قلبی عنوان کردند. با افزایش خشم عمومی، مقامات سرانجام علت مرگ اسرا را خودکشی اعلام کردند. اما این اطلاعیه زمانی اعلام شد که اعتماد جامعه به روش اطلاع رسانی معتمدین به کلی خدشه دار شده بود.

یک مدل رسانه ای معیوب در بیشتر موارد مربوط به رویدادهای اخیر مشهود است. اول اینکه اخبار مرتبط با موضوعات خاص بدون منبع مشخص منتشر می شود و جهت افکار عمومی را به خود می گیرد. در مرحله بعد حاکمان کشور در واکنش به این اخبار مشکل را تکذیب کرده و روایت دیگری را جایگزین اخبار منتشر شده می کنند. در مرحله بعد از بستگان متوفی بازجویی می شود و در نهایت مسئولان نسبت به این پرونده واکنش رسمی نشان خواهند داد. اما بین این دو سر شکاف رسانه ای، از آغاز حوادث تا تکذیب آنها، افکار عمومی ایران قضاوت خود را کرده و تصمیم خود را گرفته است. با این حال بسیاری از تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که چرا مسئولان به رسانه ها اجازه بررسی شفاف پرونده ها را نمی دهند تا چنین وضعیت آشفته ای در حوزه پوشش رویدادهای اخیر ایجاد نشود؟

و این بار اختلافات و تناقضات جدی در نحوه اطلاع رسانی درگذشت آیلار هاگی محسوس است. ابتدا کانال شورای صنفی دانشجویان سراسر کشور در تاریخ 5 آبان ماه از مرگ این دانشجوی پزشکی در جریان اعتراضات شامگاه 4 آبان در شهر تبریز خبر داد.

READ  «اخطار زرد» هواشناسی برای هوای کثیف در این شهرها

اما روایت رسمی حاکی از آن است که این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز که اهل ملکانی بود، شب چهارم آبان هنگام حفاری ساختمانی سقوط کرد و جان باخت. اولین نفری که این ماجرا را می گوید کارشناس اورژانس استان است. وی ششم آبان ماه در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: حدود ساعت 22 یک مورد سقوط ناهموار اعلام شد و ظرف 10 دقیقه رسیدیم. قربانی نفس می‌کشید اما بیهوش بود و روی شکم دراز کشیده بود و شکمش متورم بود و خونریزی داخلی داشت. همزمان ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی از جان باختن این دانش آموز در «تصادف در محل حفاری جنب برج شهران تبریز» خبر داد.

یک روز بعد عموی متوفی در صفحه اینستاگرام خود این اطلاعات رسمی را تکذیب و اعلام کرد که وی در تظاهرات روز چهارشنبه چهارم آبان شرکت کرده و از فاصله نزدیک و از پشت با اسلحه مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. به گفته وی، مرگ آیلار هاکی بر اثر تیراندازی مستقیم بوده است.

روز شنبه ۷ آبان ماه، بابک محبوب علیلو، دادستان آذربایجان شرقی با تایید این خبر رسمی، جزئیات جدیدی را به آن اضافه کرد. وی از دستگیری سه نفر در ارتباط با مرگ آیلار حاجی خبر داد. به گفته وی، متوفی هیچ ارتباطی با این افراد نداشته است. به گفته وی، یکی از دستگیرشدگان خانم حاجی را به قصد بردن به خانه سوار خودرو کرده و در نهایت او را در حوالی برج شهران پیاده کرده است. آقای بابک محبوب علیلو از «صدور دستور ویژه برای بررسی علل و عوامل و همچنین علل احتمالی» توسط دادسرا خبر داد. انقلاب در تبریز به گفته وی، ضابطان قضایی تحقیقات را آغاز کردند و در نهایت با کمک “یافته های فنی و پلیسی” سه نفر را که قبل از وقوع حادثه به نحوی با این حادثه در ارتباط بودند شناسایی و دستگیر کردند. به گفته دادستان «این سه نفر در تحقیقات اعلام کردند قبل از سقوط خانم حاجی در محوطه حفاری شده حوالی برج شهران به همراه این خانم در منزل شخصی یکی از آنها حضور داشتند. متوفی هیچ ارتباطی با این افراد نداشت. یکی از دستگیرشدگان خانم حاجی را به قصد بردن به خانه سوار ماشین کرد و در نهایت او را در حوالی برج شهران پیاده کرد. این خانم هنگام عبور از محل حفاری پروژه برج شهران به داخل گودال سقوط کرد.

READ  از سوریه گرفته تا عراق و عربستان سعودی؛ نقش کشورهای منطقه در آلودگی هوای تهران و غرب کشور

این مقام ارشد قضایی به خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گفت: پس از مدتی ماموران حراست پروژه متوجه صدایی از داخل گودال شدند و متوجه شدند فردی در گودال افتاده و در حال ناله است. نگهبان ساختمان با اورژانس تماس گرفت و آیلار حاجی به یکی از بیمارستان های تبریز منتقل شد. علیرغم تلاش کادر درمانی بیمارستان، متاسفانه این خانم جان باخت.» بابک محبوب علیلو گفت: «هنگام پیاده شدن فرد متوفی از پژو 206، هم مامور حراست او را زیر نظر گرفته و هم دوربین مدار بسته برج شهران تصاویر را ضبط کرده است. مشاهده تصاویر ضبط شده از دوربین مداربسته نشان می دهد که این زن هنگام پیاده شدن از خودرو و حتی برخورد با آینه خودرو، تعادل نداشت. اکنون علاوه بر تصادف مرگ آیلار، متوفی به مستی نیز متهم شده است.

اعترافات

طبق قانون این روزها، رادیو روشن می شود و تصاویر زنی را در حال پیاده شدن از پژو 206 پخش می کند و در ادامه گزارش می دهد که آیلار از بلندی به داخل گودال سقوط کرده است. پیش از این در ماجرای مرگ نیکا شاکرمی، صداوسیما با پخش تصاویری سعی کرده بود مرگ وی را بر اثر سقوط از ارتفاع اعلام کند.

علاوه بر این روز گذشته اعترافات مردی به نام «دوست آیلار» پخش شد. خبرگزاری صداوسیما در خلاصه اعترافات این مرد آمده است: «طبق اعترافات فردی که آیلار ماشینش را به برج شهران برده است، این دختر جوان به خانواده اش گفته است که به باشگاه می رود. آیلار و دو همراه مرد در حال نوشیدن مشروبات الکلی بودند و آیلار هنگام بازگشت از تعادل خارج شده بود.» این گزارش می افزاید: «در تصاویر دوربین برج شهران کاملاً مشخص است که او به دلیل مصرف زیاد مشروبات الکلی از تعادل خارج شده و سرگردان است».

پدر آیلار حاجی در واکنش به این اتفاقات در گفت و گو با خبرگزاری دولتی گفت: رسیدگی به مرگ دخترم را به مراجع قضایی واگذار کردم. مرگ او ربطی به حوادث اخیر ندارد. متنفرم از کسانی که امروز تشییع جنازه دخترم را متشنج کردند.» باید دید در میان این اظهارنظرهای مختلف و متناقض، پرونده های مربوط به حوادث اخیر چه می شود؟ آیا نظام اهمیت شفافیت و اطلاع رسانی دقیق را درک می کند یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

21220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا