رهبر طالبان: ما از دستورات دیگران اطاعت نمی کنیم

فیلم زنده سخنرانی او پخش نشد و فقط صدای رهبر طالبان پخش شد.

به گزارش بی بی سی، شرکت کنندگان دستان خود را بالا برده و با رهبر طالبان بیعت کردند و رهبر طالبان سخنرانی خود را با تمجید از “پیروزی” طالبان در ماه اوت گذشته که بیست سال است آغاز کرد. جنگ تمام شده است. وی گفت: “موفقیت جهاد افغانستان نه تنها برای افغان ها بلکه برای مسلمانان سراسر جهان مایه مباهات است.”

رهبر طالبان در سخنرانی طولانی خود بر موضوعات مختلفی از جمله وحدت علما، حکومت داری، رعایت قوانین شرعی، خروج تجار و بازگشت افغان ها به کشورشان و دوری از وابستگی به کشورهای خارجی تاکید کرد.

او به شرکت کنندگان گفت: “افغانستان اکنون یک کشور آزاد و مستقل است.”

رهبر طالبان همچنین برخی از کشورهای خارجی را به “تشویق علیه امارت اسلامی” – به قول طالبان دولت خود – متهم کرد و گفت که آنها می خواهند “نظام طالبان” را سرنگون کنند.

رهبر طالبان از کشور خاصی نام نبرد.

او گفت که او از علما و مقامات طالبان خواست تا وحدت میان خود را حفظ کنند و اجازه ندهند که این گونه “شورش ها” نتیجه دهد.

وی گفت: «رسانه‌ها از این سیستم انتقاد می‌کنند و به آرامی آن را یاد می‌کنند، اما افغانستان دیگر کشور مستقل و آزاد نیست و ما به خواست هیچ گامی برنمی‌داریم و فشار آنها بر ما تأثیری نخواهد داشت».

اولین نشست بزرگ طالبان، گردهمایی بزرگ علما در افغانستان، روز پنجشنبه با حضور علما و بزرگان قومی از کابل آغاز شد و قرار است سه روز ادامه یابد.

تاکنون تصویر زنده ای از رهبر طالبان در رسانه ها منتشر نشده است و گمانه زنی هایی مبنی بر زنده بودن وی مطرح شده است. حتی امروز نیز در پی سخنرانی هبتولا آهندزاده، تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی افغان این سوال را مطرح کرده اند که آیا او همان رهبر طالبان است یا خیر.

READ  بخشنامه های طالبان به‌سبب رسانه ها؛ اشاعه علیه اقبال مجاز

به گزارش رسانه های محلی، رهبر طالبان در جریان سخنرانی سراج الدین هاکانی وزیر داخله طالبان وارد سالن شد اما سخنرانی آقای هاکانی برای دقایقی قطع شد.

آهوندزاده گفت: رهبری جامعه در دست علما است و اگر علما و رعایا با هم متحد شوند و امنیت تامین شود، اقتصاد کشور خود به خود بهبود می یابد.

وی گفت: “وابستگی به کمک های خارجی هرگز افغانستان را از وضعیت بد اقتصادی کنونی اش نجات نمی دهد و چرا باید منتظر باشیم تا کفار بیایند و خیابان های ما را بسازند.” چرا تاجران افغان نمی آیند کشورشان را آباد کنند؟

وی همچنین با اشاره به افغان هایی که پس از روی کار آمدن طالبان کشور را ترک کردند، به آنها گفت که به کشور خود بازگردند و “با عزت” زندگی کنند و خطاب به آنها گفت: “شما و خانواده هایتان در خارج از کشور چه افتخاری دارید. ما مخالفان خود را که مردم ما را کشتند و شکنجه کردند عفو کردیم، ما با مردم کاری نداریم، بیایید، اما بد نکنید، توطئه نکنید، زیرا اگر انجام دهید مجازات خواهید شد.

رهبر طالبان تاکید کرد که به عنوان مقامات رژیم “ما خدمتگزار مردم و مذهب حنفی در این کشور هستیم.”

وی افزود که علما اخیراً برای تجدید وفاداری از علما در سطح ولایت فراخوان داده بودند که به گفته او می تواند در قندهار یا کابل برگزار شود. رهبر طالبان که همیشه در قندهار بوده است، گفت که هر جا که این اتفاق بیفتد موافق است، حتی اگر در بدخشان یا بلوچستان باشد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک کنفرانس خبری گفت که این نشست زیر نظر علمای افغانستان تشکیل شده و با پیشنهادات و مشورت با امارت اسلامی پایان خواهد یافت.

جلسه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، اما در روز اول از همه جا تیراندازی شد. حدود 12000 نیروی امنیتی طالبان از این نشست محافظت می کنند.

READ  کارشناس مصری: بازگشت روابط تهران و قاهره قطعی است

یک مقام طالبان گفت که “دو نفر” توسط نیروهای امنیتی طالبان از پشت بام ساختمان مجاور تیراندازی شده اند.

مجاهدین همچنین گفتند که طالبان به یک نقطه مشکوک “دور از صحنه” شلیک کردند که در آن یک نفر یک نارنجک پرتاب کرد و “هیچ ترس دیگری وجود ندارد”.

جبهه ملی آزاد که در حال مبارزه مسلحانه با طالبان است، روز گذشته حمله کرد. این جبهه در یک بیانیه کوتاه گفته است که توسط نیروهای ویژه طالبان “با هدف نابودی” طالبان مورد حمله قرار گرفته است. جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

پیش از این، جبهه به گردهمایی رهبران طالبان به مناسبت سالگرد دومین ترور رهبر طالبان حمله کرد. داعش نیز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

طالبان می گویند حدود 3000 شرکت کننده از سراسر افغانستان به این نشست دعوت شده اند.

هیچ زنی برای حضور دعوت نشد. عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر طالبان، گفت که زنانی که مادر و خواهر علما بودند، به نحوی در این دیدار «دخیل» بودند.

شماری از جریان های سیاسی افغانستان از جمله شورای عالی مقاومت و حزب جماعت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی با این نشست مخالفت کردند و گفتند که طالبان با راه اندازی این نشست به دنبال مشروعیت داخلی برای تسهیل به رسمیت شناختن بین المللی هستند.

جبهه ملی مقاومت به رهبری احمد مسعود اعلامیه ای چند صفحه ای با استناد به آیات قرآن و روایات صادر کرد که در آن آمده بود: فراتر از آن علمای کشور در نظر ملت مورد تمسخر قرار می گیرند.

چه ظلمی دردناکتر از جهل و خودخواهی و تضییع حقوق شهروندان مظلوم و بی دفاع و نشان دادن سنت بدوی قبیله در جای اسلام؟

پیش از این «کمیسیون ردیابی شیعیان در افغانستان» خواستار گنجاندن مطالبات شیعیان در دستور کار این نشست شده بود.

حامد کرزی و عبدالله عبدالله هر دو در کابل حضور نداشتند.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا