دیدار بلینکن و وارث تاج و تخت امارات در مورد نفت و ایران

رویترز سه شنبه شب نوشت که این دیدار شاید مهم ترین دیدار بلینکن در طول سفر منطقه ای وی به خاورمیانه باشد. برای وزیر خارجه آمریکا غیرعادی است که در این سفر در هیچ یک از پادشاهی های خلیج فارس توقفی نداشته و با مقامات سعودی صحبت نکرده است.

بلینکن روز سه شنبه گفت که دیدار او با شیخ محمد فرصتی برای یک بحث “واقعا استراتژیک” بود.

رویترز افزود: متحدان عرب واشنگتن از آنچه به عنوان کاهش تعهد آمریکا در قبال امنیت در منطقه در مواجهه با دخالت ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان می‌دانند ناراضی هستند و این امر آنها را به روی آوردن به شرایط مشترک سابق سوق داده است. دشمن، اسرائیل.

بلینکن این هفته در نشستی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی شرکت کرد که در آن نیروهای حافظ صلح از جمله امارات و مغرب حضور داشتند، اما مقامات بلندپایه سعودی در آن حضور نداشتند.

علیرغم برنامه راهبردی بلندمدت ایالات متحده برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و تمرکز فعلی آن بر بحران اوکراین، قیمت بالای نفت خام این کشور را در تماس دائمی با تولیدکنندگان عمده نفت خلیج فارس نگه داشته است.

مقامات آمریکایی می گویند بلینکن با شیخ محمد دیدار کرد تا بر اهمیت امارات و عربستان سعودی تاکید کند و درباره ایران، یمن، بازارهای جهانی انرژی و از سرگیری روابط امارات و سوریه گفتگو کرد.

از سوی دیگر به دنبال غلبه بر مقاومت خلیج فارس در برابر تقاضاهای آمریکا برای افزایش تولید نفت برای آرام کردن بازار و قیمت هاست که منجر به افزایش تورم جهانی شده است.

READ  فرمانده نیروهای اماراتی در عدن کشته شد

سهیل المزرویی وزیر انرژی امارات گفت: ایالات متحده شریک بسیار مهمی برای همه ما است و ما به داشتن روابط خوب با آنها افتخار می کنیم. ما باید به موانع موجود در بازار انرژی نگاه کنیم و نگوییم «این کار را بکن» یا «این کار را نکن».

واشنگتن از متحدان عرب خود می خواهد که با رای دادن به درخواست های آمریکا در سازمان ملل، پیوستن به رژیم تحریم ها علیه مسکو یا حتی ارائه کمک های امنیتی به اوکراین، موضع محکم تری در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش، امارات ماه گذشته به قطعنامه شورای امنیت درباره بحران اوکراین رای ممتنع داد، در حالی که مراکش در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه غایب بود.

امارات و عربستان سعودی روابط قوی انرژی با روسیه دارند.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا