دلیل کاهش سهمیه/ افزایش قیمت بنزین آزاد یا محدودیت مصرف؟

فریدون عباسی در خصوص کاهش 3 هزار تومانی سهمیه سوخت و برخی شنیده ها مبنی بر اینکه این اقدام مقدمه ای برای افزایش قیمت بنزین است، گفت: با توجه به اینکه مصرف بنزین افزایش یافته است، به نوعی برنامه ریزی شده است. برای کنترل این فرآیند از طریق یک سفارش تا زمانی که واردات وارد نشود.

وی افزود: بنزین با قیمت آزاد وارد می شود و کشور باید یارانه جداگانه ای برای آن در نظر بگیرد، به عبارت دیگر دولت باید بنزین را با قیمت بالاتر خریداری کند و با قیمت 3 هزار تومان در اختیار مردم قرار دهد.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: این کاهش سهمیه برای کنترل مصرف و جلوگیری از واردات بنزین است و اگر تصمیم به واردات بنزین داریم باید در حد ضرورت باشد نه برای تامین سوخت سفر و چیزهای غیرضروری.

وی درباره احتمال عرضه بنزین سه تعرفه ای توسط چین گفت: در نهایت کشور ما باید به سمتی برود که هزینه انرژی واقعی شود اما زمانی واقعی شود که دستمزد و حقوق واقعی شود.

علت کاهش سهمیه بنزین تعرفه آزاد است/بنزین گران می شود؟

عباسی خاطرنشان کرد: اگر قیمت حامل های انرژی و سایر فرآورده ها در کشور ما باید با نرخ فوب خلیج فارس باشد، باید درآمد مردم یکسان باشد یا ارزش پول ملی حفظ شود تا مردم زیر خط فقر قرار نگیرند. . در این صورت واقعی شدن قیمت حامل های انرژی ایرادی ندارد چرا که درآمد مردم هم واقعی است و به اندازه نیازشان پول می پردازند اما الان شرایط به گونه ای نیست که دستمزدها به سطح نرخ منطقه افزایش پیدا کند.

READ  بازار کالا چطور؟/ تاثیر ممنوعیت واردات بر قیمت برنج/قند همچنان ضعیف است

وی همچنین گفت: قیمت ها در کشورهای اطراف ما از جمله پاکستان، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متفاوت است، به عنوان مثال قیمت بنزین در ترکیه بسیار بالاست و در پاکستان حدود 15 تا 16 هزار است. تومان که قاچاق است اما احتمالا تمام قیمت بنزین در ایران حدود 12 هزار تومان است که البته تغییرات قیمت نفت خام روی قیمت محصول تاثیرگذار است.

به گزارش ایلنا، جلیل سالاری روز سه شنبه هشتم شهریور ماه از کاهش سهمیه دوم سوخت (بنزین سه هزار تومانی) خبر داد و گفت: از ابتدای شهریورماه دومین سهمیه سوخت (بنزین سه هزار تومانی) انجام شد. از 250 لیتر به 150 لیتر کاهش یافته و سهمیه اولاً همان 60 لیتر باقی می ماند.

بیشتر بخوانید:

217 46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا