دلیل رکوردزنی‌های پی در پی نرخ تورم در دولت رئیسی چیست؟


غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به شعار سال 1402 که مهار تورم و افزایش تولید است، گفت: در حال حاضر مهمترین عامل رشد تورم در اقتصاد ایران انتظارات تورمی است. برای مهار تورم چند اقدام مهم از جمله مهار کسری بودجه، جلوگیری از رشد بیش از حد قیمت ارز و کاهش انتظارات تورمی باید به طور همزمان انجام شود. یکی از عوامل مهم برای کنترل تورم این است که مخارج دولت از درآمدها بیشتر نشود، یعنی کسری بودجه باید کنترل شود زیرا کسری بودجه خود منشا تورم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای مهار تورم در اقتصاد ایران باید جلوی رشد بی رویه قیمت ارز را گرفت. قیمت ارز گاهی به دلیل مسائل داخلی و خارجی تحت تاثیر نوسانات قرار می گیرد و این نوسانات باعث تغییر قیمت سایر کالاها و همچنین دامن زدن به تورم می شود.

مصباحی مقدم گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم برای مهار تورم کاهش انتظارات تورمی است زیرا اگر مردم انتظارات تورمی داشته باشند بدون شک تورم بالایی در کشور خواهیم داشت. اگر پیام های مثبتی در خصوص مسائل داخلی و خارجی به جامعه داده شود، در کاهش انتظارات تورمی مردم بسیار موثر است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر انتظارات تورمی مردم کاهش یابد همه شاهد کاهش تورم در جامعه خواهند بود. اخبار بد انتظارات تورمی را بالا می برد و بازار ارز را شوکه می کند، برعکس اخبار مثبت انتظارات تورمی مردم را پایین می آورد. اگر مردم بدانند که مثلاً در سال آینده کشور تولید و صادرات بیشتری خواهد داشت، این امر منجر به کاهش انتظارات تورمی جامعه می شود.

READ  فرار مالیاتی معروف‌ترین سیگار جهان در ایران/ قاچاق مارلبرو و فیلیپ موریس

مشاهده اطلاعات بیشتر:

35217


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا