دلیل به خواب رفتن چیست؟

بی حسی در دست ها و پاها ممکن است مربوط به دیابت، یک بیماری خودایمنی، عفونت یا بارداری باشد. اگر بی خوابی مزمن یا شدید است، یا اگر به نواحی دیگر سرایت کند، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر به مدت طولانی روی دست بخوابیم یا پاهایمان را کنار هم بگذاریم، دست یا پا موقتاً به خواب می رود. اما گاهی این عارضه مزمن یا شدید است و باید علت آن را جستجو کرد.

دلایل مختلفی برای به خواب رفتن وجود دارد. اگر بی حسی در دست ها یا پاها برای مدت طولانی ادامه یابد یا با علائمی مانند درد، خارش یا ضعف عضلانی همراه باشد، باید برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کنید. در زیر به تمامی علل بی حسی دست و پا اشاره می کنیم و هر کدام را توضیح می دهیم. بی حسی دست و پا را نادیده نگیرید. شروع تدریجی بی حسی یا گزگز در دست ها و پاها اغلب در بزرگسالان به دلیل فعالیت های تکراری و مزاحم مانند استفاده طولانی مدت از صفحه کلید و ماوس کامپیوتر رخ می دهد. این علامت می تواند دلایل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب (به ویژه کمبود ویتامین B) داشته باشد. اما اگر احساس بی‌حسی و گزگز بدتر و همراه با درد باشد، ممکن است نشانه‌ای از نوروپاتی محیطی باشد که نباید بدون درمان رها شود.

دیابت

قند خون بالا می تواند باعث آسیب عصبی شود. یکی از دلایل اصلی بی حسی در دست یا پا دیابت است که به آن نوروپاتی دیابتی می گویند. اگر دیابت کنترل نشود، علاوه بر این علامت، ممکن است علائم دیگری مانند احساس تشنگی، تکرر ادرار یا تغییر در بوی دهان خود را تجربه کنید.

READ  خواص شگفت انگیز «کشیر» و «تمشربتی» برای سلامتی

بارداری

یکی از عوارض شایع بارداری بی حسی در دست یا پا است. در دوران بارداری، با رشد جنین، حجم رحم افزایش می یابد و می تواند به اعصاب و عروق خونی فشار وارد کند. به همین دلیل، احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پا احساس می شود. کشش پوست در ناحیه شکم نیز می تواند باعث بی حسی شود.

فشرده سازی یک عصب

دیسک برآمده در ستون فقرات می تواند به اعصاب فشار وارد کند. این اعصاب پاها را حرکت می دهند و فشار روی آنها باعث گزگز و بی حسی می شود. گاهی اوقات آسیب عصبی، گیر افتادن عصب و التهاب نیز می تواند باعث فشار شود. در قسمت‌های مختلف بدن، عصب ممکن است گیر کند و باعث بی‌حسی در دست‌ها و پاها شود. دیسک کمر یا دیسک گردن از جمله بیماری هایی است که می تواند منجر به نیشگون گرفتن عصب شود.

بیماری های خود ایمنی

در افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی به قسمت های مختلف بدن حمله می کند. گاهی اوقات سیستم ایمنی می تواند اعصاب را هدف قرار دهد. حملات عصبی می توانند به سرعت یا آهسته بروز کنند. عفونت می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند.

دلیل به خواب رفتن چیست؟

کمبود ویتامین

کمبود برخی ویتامین ها در بدن می تواند بر اعصاب تأثیر بگذارد. گاهی اوقات تغذیه نامناسب باعث این کمبود می شود و گاهی بدن در جذب ویتامین ها دچار مشکل می شود. یکی از علائم کمبود ویتامین ها در بدن می تواند بی حسی دست و پا باشد. ویتامین های زیر برای سلامت اعصاب مهم هستند و برای تشخیص علت بی حسی دست ها و پاها باید کمبود آنها بررسی شود.

READ  آلودگی هوا ۱۲ هزار ایرانی را به اورژانس آورد

B12
B6
B1
ه
B9 یا فولات.

مصرف دارو

یکی از عوارض جانبی برخی داروها مشکلات عصبی است. این داروها می توانند باعث ضعف و بی حسی در دست ها و پاها شوند. داروهای زیر می توانند این عارضه جانبی را ایجاد کنند.

داروهای سرطان (شیمی درمانی)
داروهای HIV
داروهای قلب و فشار خون مانند آمیودارون یا هیدرالازین
داروهای ضد عفونت مانند مترونیدازول و داپسون
داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین

عفونت ها

برخی از عفونت های ویروسی و باکتریایی می توانند به اعصاب آسیب برسانند. در نتیجه باعث درد، بی حسی یا گزگز در دست و پا می شوند. برخی از این عفونت ها شامل موارد زیر است.

نارسایی کلیه

وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند، از کار می افتند. فشار خون بالا و دیابت از عوامل اصلی نارسایی کلیه هستند. در این شرایط کلیه نمی تواند سموم و مواد زائد را از خون خارج کند. تجمع این مواد زائد می تواند به سیستم عصبی نیز آسیب برساند. خواب آلودگی ناشی از نارسایی کلیه معمولا در پاها رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:

رعایت این نکات طول عمر شما را افزایش می دهد

فواید نور خورشید برای بدن و سلامتی

35236


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا