دستور العمل های اشتباه برای “افسردگی پاییزی”/علائم افسردگی در پاییز چیست؟

در این میان برخی از مردم نه تنها دوست ندارند این همه رنگ زرد و نارنجی را در سلطان فصول ببینند، بلکه پاییز برای آنها با کسالت و درد دل، با کسالت و افسردگی همراه است. همانطور که می دانید اختلال خلقی افسردگی در جهان بسیار شایع است و آمار آن سال به سال در حال افزایش است، بنابراین طبق پیش بینی جدید سازمان جهانی بهداشت، در سال های آینده مراکز بهداشتی درمانی در سراسر جهان بخش مهمی از منابع مدیریت و درمان آنها این اختلال و انواع آن مانند افسردگی فصلی خواهد بود.

چرا برخی افراد در پاییز افسرده می شوند؟
در میان الگوهای اختلال افسردگی، الگویی وجود دارد که در آن افراد در اکثر فصول سال خلق و خوی طبیعی دارند، اما با شروع پاییز یا زمستان (و برای چند نفر در بهار و تابستان) خلق و خوی آنها افسرده می شود. واقعیت این است که طیف گسترده ای از افسردگی ها (از کسالت و دلتنگی ساده پاییزی گرفته تا اختلال افسردگی اساسی) بسیاری از افراد را در فصل پاییز و زمستان درگیر می کند و نمی توان گفت که هر فردی که در این فصل احساس غمگینی و بی حوصلگی می کند، لزوماً دارای اختلال افسردگی فصلی است. اگرچه علل مختلفی برای این الگو مطرح شده است، اما نمی توان به طور قطعی گفت که کدام عامل عامل این اختلال است. کاهش نور در پاییز و زمستان، روزها کوتاه‌تر و شب‌های طولانی‌تر، هوای ابری، تغییر در کیفیت انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز و هورمون‌هایی که مسئول تنظیم خلق‌وخو و احساسات هستند و تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن، وجود بار خانوادگی افسردگی و آمادگی بیولوژیکی عواملی هستند که تحقیقات نشان می دهد باعث افسردگی در پاییز و زمستان می شود.
علائم افسردگی در پاییز چیست؟
احساس کسالت، اندوه، اندوه و پوچی جزئی از افسردگی هستند. سایر علائم شامل کسالت و بی انگیزگی برای کار و فعالیت، احساس خستگی و کمبود انرژی، احساس خواب آلودگی، کاهش تمرکز و حافظه، تحریک پذیری، اضطراب و عصبانیت شدید، میل به گوشه گیری و تنهایی و تغییر در اشتها و وزن است که معمولا همراه با میل شدید به کربوهیدرات ها و شیرینی ها.

READ  خواص شگفت انگیز این سبزی؛ از تسکین درد گرفته تا افزایش رشد مو

دستور العمل های اشتباه برای چیست؟

راهکارهای اشتباه برای درمان افسردگی پاییزی
برخی از مبتلایان به این اختلال که تعدادشان کم نیست، فکر می کنند چاره ای جز تحمل وجود ندارد و درمانی برای کاهش آسیب این اختلال وجود ندارد. برخی از راهکارهای این افراد برای درمان افسردگی عبارتند از: «بیایید با آن مقابله کنیم». این است، «بگذارید عادی شود»، «بی خیال باشیم»، «هیچ، هیچ، هیچ چیز…»، «تحمل»، «مشاهده» و… اگر این باورها اشتباه هستند و می توانید خلق و خوی بهتری را تجربه کنید. در پاییز با رعایت نکاتی
از نور خورشید فرار می کنی
یکی از علل شناخته شده افسردگی در فصل پاییز کاهش نور است. برای جبران این کاهش لازم است افراد چندین دقیقه زیر نور مستقیم خورشید بمانند. آفتاب صبح شما را شاداب می کند. ورزش و پیاده روی زیر نور خورشید می تواند راه حلی عالی باشد. در طول روز و در صورت امکان پرده ها را بکشید و اجازه دهید نور وارد خانه شود و در ساعاتی که نور کمتر است از نورهای پرنورتر استفاده کنید.
در پاییز تسلیم تنبلی می شوید
یک برنامه منظم اجازه نمی دهد تنبلی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در پاییز به موقع بخوابید و از خواب بیدار شوید، حتی اگر روزهای اول برای شما بسیار سخت باشد، اما خود را متعهد به اجرای برنامه کنید. زود به رختخواب رفتن و صبح زود بیدار شدن بهترین برنامه است زیرا می توانید از نور خورشید و نور روز نهایت استفاده را ببرید.
شما تنهایی و انزوا را انتخاب می کنید
اجازه ندهید میل به تنهایی و انزوا بر شما چیره شود. اکثر افراد افسرده به بهانه بی حوصلگی به تماس های تلفنی و دعوت دوستان و خانواده پاسخ نمی دهند، غافل از اینکه این کار شما را بیش از پیش خسته و افسرده می کند. بهتر است برخی از قوانین ساده را برای خود نگه دارید. به عنوان مثال، حتماً هر هفته با دو نفر از عزیزان خود تماس بگیرید و با آنها صحبت کنید و حداقل هفته ای یک بار با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید. خرید، نوشیدن چای، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، پیاده روی و… همه این فعالیت ها با دوستان صمیمی لذتی دوچندان خواهد داشت. حمایت اجتماعی و شبکه دوستان می تواند از شما در برابر افسردگی مراقبت کند و غروب های غم انگیز پاییزی را به شب های دلپذیر در کنار عزیزان تبدیل کند.
شما به متخصص مراجعه نمی کنید
به یاد داشته باشید، این یک موقعیت موقتی است، پس تسلیم کسالت پاییزی نشوید. اکثر افرادی که در پاییز و زمستان از افسردگی فصلی رنج می برند، با تغییر فصل و رسیدن بهار، خلق و خوی آنها بهتر می شود. پس فکر نکنید که به آخر دنیا رسیده اید. با این حال، اگر فکر می کنید مشکل شما جدی است و با هیچ یک از این راه حل ها احساس بهتری ندارید، حتما به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. افسردگی یک بیماری جدی است که نیاز به درمان دارد.

READ  آمار جهانی کرونا؛ این کشور رکورددار تعداد مبتلایان در شبانه روز گذشته بوده است

2323


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا