«دریاچه ارومیه به دلیل کمبود آب در حال سوختن است»؛ آیا پروژه اصلاح شکست خورد؟

مظاهر گودرزی: دریاچه ارومیه بدون آب در حال سوختن است.» دریاچه ای که قرار بود احیا شود، اکنون نفس نفس می زند، به طوری که برخی پیش بینی می کنند پایان تابستان امسال به بدترین وضعیت تاریخ دریاچه از نظر آب منجر شود. کمبود آب. این وضعیت از سال 1392 است، ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه های زیادی برای احیای آن کرده است، اما عباس محمدی فعال محیط زیست معتقد است دستاوردهای این ستاد اکنون به صفر نزدیک شده است.

او می‌گوید: «دو سال بارندگی کم در سال‌های 1400 و 1401 کافی بود تا نشان دهد که اربابان هیچ کاری نکردند. در این دو سال همه ادعاها باطل شد و دریاچه به سال 1393 بازگشت.

متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است.

«دریاچه ارومیه به دلیل کمبود آب در حال سوختن است»؛  آیا پروژه اصلاح شکست خورد؟

وضعیت دریاچه ارومیه امروز چگونه است؟

شرایط دریاچه ارومیه مشابه سال 1392 است که ستاد احیای دریاچه شروع به کار کرد، بنابراین اگر قرار بود این دریاچه تا سال 1404 به تراز طبیعی خود برسد، یعنی. 1274 متر، اما اکنون تراز دریاچه 1270 متر است، کارکنان ستاد گلایه دارند که بودجه کم است، اما در طول عمر این ستاد حدود 15 هزار میلیارد تومان هزینه شده و نتیجه اکنون صفر است و من می گویم صفر بسیار واضح است زیرا وضعیت فعلی دریاچه مانند وضعیت بحرانی سال 1392 است و دریاچه مرده است و گفته می شود مرده است. شاید تا پایان تابستان امسال به بدترین وضعیت تاریخی خود برسد.

اما چند سالی است که شایعاتی مبنی بر بهبود وضعیت دریاچه به گوش می رسد؟

در تمام سال‌هایی که گفته می‌شد وضعیت دریاچه رو به بهبود است، سال‌هایی بوده که میزان بارندگی بالاتر از میانگین بوده است، یعنی میانگین بارندگی در سال‌های 2016، 2017، 2018 و 2019 بسیار زیاد بوده است. در این سال‌ها، این دریاچه به حدود 4 میلیارد متر مکعب آب رسید. در حالی که تراز اکولوژیکی دریاچه حدود 12 میلیارد متر مکعب است، بنابراین به لطف بهشت ​​از مرگ حتمی نجات یافته است، اما مشاهده کردید که دو سال بارندگی کم در سال های 1400 و 1401 کافی بود تا نشان دهید که اربابان هیچ کاری در آن انجام نداده اند. دو سال ادعاها رد شد و دریاچه به سال 1393 بازگشت.

ستاد پروژه هایی برای احیای دریاچه انجام داد، چه شد؟

یکی از کارهای مهم برای احیای دریاچه ارومیه که گفته می شد در ستاد انجام می شد، ساخت تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای بزرگ و هدایت فاضلاب به دریاچه بود که این کار انجام نشد. همچنین برای کاهش مصرف آب صنعتی و شرب کاری انجام نشد، آقای تجریشی در جایی گفته بود که وزارت نیرو کم لطفی کرده و 65 درصد حق الثبت برکه را پرداخت نکرده است. و بیایید بگوییم که حزب نامهربان بود و فریبکاری انجام داد. اگر فردی به دنبال احیای دریاچه ارومیه است گفتن کم لطفی فایده ای ندارد، به راحتی بگوید کار غیرقانونی انجام شده است و ما به عنوان کارکنان ستاد احیای دریاچه ارومیه پیگیر هستیم. در مورد این موارد از مراجع قضایی. این که می گویند کم لطفی کردند یعنی به سیاست سدسازی ادامه دادند و آب را پشت سدها نگه داشتند.

مهمترین مشکل حوضه دریاچه ارومیه چیست؟

ببینید در بخش کشاورزی نتوانسته اند مصرف آب را کاهش دهند، همانطور که در بخش سدسازی هم کاری انجام نشده است، اگرچه ساخت یکی دو سد متوقف شده است، اما ساخت آنها همچنان در دستور کار است و این عملیات هرگز متوقف نمی شود. ساخت و ساز تعطیل است. هیچ یک از سدهایی که قبلا ساخته شده و قرار بود آب را به دریاچه بیاورند، این کار را نکردند، بنابراین هنوز هم آب را پشت سدها نگه می دارند و از آن برای کشاورزی، صنعت و شرب استفاده می کنند. دریاچه بدون آب می سوزد.. با این حال مدیران کارخانه دریاچه ارومیه با بیان اینکه این کارخانه چندین کار انجام داده است به طوری که سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه می شود، گفت: از جمله این اقدامات صرفه جویی 450 میلیون مترمکعبی آب در کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه است. در حالی که مشاهدات عینی و آمار و ارقام حاکی از توسعه کشاورزی در این حوضه است، یعنی حدود 25 درصد تولیدات کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه طی سال های بهره برداری از کارخانه افزایش یافته است. به نظر من باید اطلاعات ستاد بررسی شود، وقتی تولیدات کشاورزی به گفته آنها 25 درصد افزایش یافته است، چگونه می توان 450 میلیون مترمکعب در آب صرفه جویی کرد؟

READ  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

«دریاچه ارومیه به دلیل کمبود آب در حال سوختن است»؛  آیا پروژه اصلاح شکست خورد؟

به نظر شما راهکار مناسب برای احیای دریاچه ارومیه چه می تواند باشد؟

دیدن؛ در این مدت عملیات واقعی مورد نیاز برای احیای دریاچه انجام نشد، پولی که در تاریخ محیط‌زیست ایران بی‌سابقه است صرف پروژه‌هایی شد که برای محیط زیست مخرب بود. انجام پروژه های سازه ای در حوضه دریاچه ارومیه که در مرکز احیا بسیار انجام شده است بر روی آن تبلیغ شد و همچنان در حال اجراست، سد کنیسیب و احداث تونلی که آب رودخانه زاب را به رودخانه می رساند. بخش بزرگی از بودجه برای این کار صرف شده است که این اقدامات طبق برنامه ریزی انجام شود. انجام نشده است، باید 600 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه آورده شود، این میزان برای دریاچه ای که خشک شده عدد قابل توجهی نیست، دریاچه با سد، کانال و لوله انتقال آب ایجاد نشده تا احیا شود. – عملیات بد دریاچه را نابود کرده است. یک سیستم طبیعی در این منطقه وجود داشت که با انتقال آب از طریق کانال های متعدد این دریاچه را تشکیل می داد، اگر انسان دستکاری های خود را به حداقل برساند، این دریاچه یا احیا می شود یا حداقل از تخریب کامل آن جلوگیری می شود. نمی توان همان تعداد سد را حفظ کرد، بگذارید آب پشت سدها جمع شود و دریاچه را احیا کند.

پروژه های فعلی انتقال آب چگونه به احیای دریاچه کمک می کند؟

عملیات انتقال آب بی فایده است، یک روز صحبت از انتقال آب از دریای خزر شد، یک روز صحبت از رودخانه ارس شد و در نهایت رودخانه زاب قربانی این ماجرا شد، مطمئن هستم که امتناع از دریای خزر و ارس، چون آبهای مرزی و مسائل ژئوپلیتیکی بودند. از دستور کار خارج شدند و رودخانه زاب که داخل است و همانطور که گفته می شود قدرتشان به این رودخانه رسید، این عملیات انتقال آب از زاب آغاز شد. توجه داشته باشید که برای لایروبی رودخانه سیمینه و رودخانه زرینه بیل و لودر انداختند تا مثلا آب به راحتی وارد دریاچه ارومیه شود، هیچکس از مسئولان نپرسید. مگر اینکه این سیستم طبیعی با لودر ایجاد شده باشد، می خواهید آب را با لودر هدایت کنیدانسان ها باید سدهای بالایی را مدیریت کنند یا آنها را به طور کامل باز کنند تا دریاچه بتواند نفس بکشد.

در مورد تغییرات آب و هوایی چطور؟ برخی معتقدند خشک شدن دریاچه به دلیل تغییرات آب و هوایی است؟

دیدن؛ در شعاع حدود 150 کیلومتری دریاچه ارومیه در ارمنستان دریاچه ای به نام سووان و در ترکیه دریاچه ای به نام وان داریم که هیچ یک از این دو دریاچه از نظر اقلیمی تغییرات قابل توجهی نداشته اند، این دو دریاچه شبیه به منطقه ارومیه البته قبول دارم که نمی تواند دریاچه آب باشد. او شوری و عمق کم ارومیه را با دریاچه یک مقایسه کرد، اما یک هیئت کارشناسی مستقل می‌تواند تفاوت‌های این سه منطقه را بیابد و محاسبه کند که اگر تغییرات اقلیمی در خشک شدن دریاچه ارومیه مؤثر باشد، چند درصد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، با توجه به دانش موجود، محاسبه چند درصد از کاهش بارندگی در خشک شدن دریاچه ارومیه و چند درصد از سیاست های احیای ستاد، کار سختی نیست.

READ  مادربزرگ بودن در روزهای کثیف

نظر شما چیست که کدام عامل در خشک شدن دریاچه نقش بیشتری دارد؟

به نظر من حداقل 70 درصد خشکسالی دریاچه ارومیه نتیجه سیاست های نادرست وزارت نیرو، طرح سدسازی و کنترل آب پشت سدهاست، در حالی که کشاورزی در مجلس قبل آزاد بود. نماینده ارومیه جناب آقای نادر قاضی پور با کمترین محدودیت، کشاورزی در این حوضه مخالف بود، این کشاورزی لجام گسیخته که هر چقدر آب مصرف می کند و به کل کشور بدهکار است، این بلا را سر یک دریاچه آورد. کشاورزی افسارگسیخته در حالی که مدعی تامین غذای کشور است، اما با شروع جنگ در اوکراین می گوید گندم و چغندر بلافاصله گران شد و همه دارند هزینه را به دوش مردم می اندازند، یعنی ما هنوز به شدت به سر می بریم. از نظر غذا به غذای خارجی وابسته است، اما از سوی دیگر بیانیه ما معتقدیم که کشاورزی محلی حیاتی است و باید به هر قیمتی از آن حمایت کرد.

من خودم کارشناس کشاورزی و حامی کشاورزان ایرانی هستم اما کدام کشاورزی؟ کشاورز خرده پا که با حداکثر صرفه جویی محصولات کشاورزی تولید می کند، نه آنهایی که صدها هکتار زمین را به مجتمع کشاورزی و صنعتی در حوزه ارومیه تبدیل کردند، حتی فردی که وزیر کشاورزی منطقه ورامین بود، چند صد هکتار زمین کشاورزی ساخت. ، با این کشاورزی باید کار کرد وگرنه طبیعی است که هر کشوری حداقل 50 درصد نیاز غذایی خود را تامین کند تا امنیت نسبی داشته باشد اما ادعای تولید تمام مواد غذایی در کشور ادعایی است که خود آقایان می گویند. می دانم هرگز اجازه نمی دهیم به آنجا برسیم. به این می گویند کشاورزی نیست، بلکه غارت منابع طبیعی کشور است. افرادی که پشت این تراست های کشاورزی کار می کنند یکی از عوامل نابودی دریاچه ارومیه هستند.

به نظر شما احیای دریاچه ارومیه به کجا می رود؟

مجموع با اطلاعات موجود احیای دریاچه ارومیه یک پروژه شکست خورده است که تنها کارشان تخریب بودجه کشور بود، لازم است دستگاه های ذیربط بررسی کاملی را انجام دهند نه با کارشناسان وزارت نیرو، چرا که این فاجعه را نه تنها در دریاچه ارومیه، بلکه در بختگان نیز به وجود آورده اند. هامون و خورالعظیم آوردند، از طرف وزارت نیرو مشخص است که برای تولید و انتقال برق ایجاد شده است، این درست نیست که سرنوشت رودخانه ها را به دست وزارت نیرو بسپاریم تا نگاه کنیم. آنها تنها به عنوان منبع انرژی، با این دیدگاه هر جا که موفق شدند. سد ساختند، پروژه های انتقال آب را هر جا که خواستند انجام دادند، بنابراین تمامی رودخانه های کشور در بدترین وضعیت تاریخ خود قرار دارند اما بیشترین پول را وزارت نیرو می دهد. وضعیت کنونی دریاچه ارومیه ناشی از سوء مدیریت، هدر رفت بودجه و سوء استفاده های فاحش است.

بیشتر بخوانید:

8 سال تلاش برای زنده نگه داشتن دریاچه / مشکلات جدید; از حق آبه تا کشاورزی

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا