خروج سرمایه گذاری، رکود کسب و کار و افزایش بیکاری از اثرات اعتراضات اخیر بر اقتصاد کشور است.


در چنین شرایطی عدم اطمینان مردم نسبت به آینده به شدت احساس می شود که باعث کاهش مخارج خانوارها و در نتیجه میل به پس انداز در بین آنها می شود. همچنین کاهش حضور مردم در فضاهای عمومی شهری بر تقاضای آنها برای کالاها و خدمات مرتبط با آن اثر منفی می گذارد. به عنوان مثال، با تشدید اعتراضات، بسیاری از باشگاه های ورزشی تعطیل شده و یا با کاهش تعداد بازدیدکنندگان مواجه شده و در نتیجه فروش تجهیزات و لوازم مربوطه کاهش یافته است. بر اساس اظهارات اخیر رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، اعتراضات در ایران خسارات زیادی به بازار آجیل و خشکبار وارد کرده است و همچنین قطع اینترنت منجر به از دست رفتن بازار آجیل و خشکبار شده است. بازار صادرات.

همانطور که مشخص است اکثریت معترضان از نسل جوان و دانشجو هستند و این بدان معناست که این افراد نیروی کار فعال محسوب نمی شوند و معمولاً اعتراضات در بعدازظهر صورت می گیرد که مشکل کارگری ایجاد نکرده است، اما با توجه به به تجمعات این هفته که اکثرا کارگری هستند و اگر دولت به فکر رفع مشکلات موجود در کوتاه مدت نباشد، اضافه شدن اتحادیه کامیون داران به آنها آسیب جدی به اقتصاد دولت وارد می کند.

در خصوص آثار درازمدت اعتراضات باید توجه داشت که تداوم و عدم توجه به مطالبات مردم در بخش اقتصادی، فضای روانی و یأس در بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایجاد کرده و سرمایه گذاران را دچار تردید می کند. .

طبیعتا چنین اتفاقاتی به مرور زمان و تداوم آن باعث فرار سرمایه گذاران داخلی و خارجی می شود که تاثیر آن نه در روزها و هفته ها، بلکه در ماه ها به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. در نتیجه اقدامات ویژه و هوشمندانه ای برای بهبود شرایط بحرانی حاکم بر جامعه لازم است و دولت باید زمینه را برای افزایش اعتماد عمومی ایجاد کند. اما تصمیمات دولت به گونه ای است که هیچ نشانه ای از تلاش برای بهبود وضعیت فعلی دیده نمی شود. برای دستیابی به یک اقتصاد پویا، مشارکت عمومی باید افزایش یابد.

READ  2 میلیارد وام مسکن در پاسداران + جدول

23302


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا