حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران هنوز تعدیل نشده است


در پایان سال 1400 پس از تصویب مصوبه حق مسکن در شورای عالی کار به صورت سه جانبه، ماهانه 650 هزار تومان، جامعه کارگری منتظر تصویب این مصوبه در هیات وزیران بود که به 550000 تومان کاهش یافت. اما پس از آن محمدبکر کلیباف، رئیس مجلس، طی نامه ای رسمی خطاب به دولت در تاریخ 8 تیر 1401، اصلاح دو مصوبه را خواستار شد. اولاً افزایش مستمری بازنشستگان و ثانیاً تصویب کمک هزینه مسکن کارگران شاغل.

در آن نامه مهلت یک هفته دولت ذکر شده بود، اما اکنون با گذشت چندین ماه از آن نامه، هنوز مصوبه اعطای مسکن بررسی نشده است. در رابطه با مزایای مسکن کارگران مشمول قانون کار، حق مسکن 650 هزار تومانی که همان مصوبه شورای عالی کار است، باید اعاده شود.

کارگران همچنان منتظر دریافت کمک هزینه مسکن 650 هزار تومانی هستند

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی از چشم انتظاری کارگران برای دریافت حق مسکن 650 هزار تومانی خبر داد.

وی بیان کرد: هیچ سابقه ای وجود ندارد که حق مسکن مصوب شورای عالی کار و امضای وزرای دولت اجرا نشود. برای اولین بار می بینیم که دولت به امضای وزرای خود پایبند نیست.

وی ادامه داد: در حالی که انتظار داریم بازیابی دستمزد کارگران در دستور کار قرار گیرد، بی توجهی به قانون قابل قبول نیست. انتظار داریم دولت قبل از نیمه شهریورماه نسبت به صدور تبصره اجرایی حق مسکن اقدام کند تا کارفرمایان بتوانند حقوق قانونی کارگران را در این ماه پرداخت کنند. ابلاغیه حقوق مسکن قانونی باید صادر و مابه التفاوت پنج ماه اول سال به حساب کارگران واریز شود.

READ  پوند در بازار تهران افزایش یافت

حمیدرضا امام گلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با اشاره به اینکه مدت انتظار کارگران برای خرید مسکن حداقل 20 سال است، گفت: بیش از 80 درصد سبد معیشت کارگران برای مسکن است. .

این فعال کارگری تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن خرید مسکن را به کلی از ذهن خانوارهای بدون مسکن دور کرده است. به عنوان یک محاسبه تقریبی، اگر متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن حدود 13 میلیون تومان باشد و یک خانواده کارگری بخواهد یک خانه متوسط ​​با متراژ تقریبی 70 متر بخرد، با این فرض باید حدود 900 میلیون تومان بپردازد. هر کارگر 50 درصد پس انداز حقوق ماهانه را پرداخت می کند و قیمت مسکن ثابت است، به طور خوش بینانه حداقل 20 سال طول می کشد تا طعم خانه دار شدن را احساس کنید.

بیشتر بخوانید:

217 46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا