حاتب زاده: ورزش در کانادا به بازیچه جهت گیری سیاسی تبدیل شده است

به گزارش خبرآنلاین، سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، شهادت صیاد خدایی، همرزمان شهید، پاسداران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک و تسلیت گفت و عزاداری کرد. موضوعات مطرح شده توسط رسانه ها در مورد مسائل سیاست خارجی به شرح زیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی با توجه به اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص دستور رئیس جمهور برای حل بحران ریزگردها از طریق دیپلماسی و مجامع بین المللی و همکاری با کشورهای همسایه، مشخص شده:

در دو ماه گذشته با شروع و تشدید بحران گرد و غبار در کشور، وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه به منظور گسترش مشارکت منطقه‌ای و نهایی کردن توافق‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت گرد و غبار همکاری‌هایی را آغاز کرده است. وی افزود: ما این بار را با عراق شروع کردیم و در گام بعدی قصد داریم سایر کشورهای منطقه را به همکاری در این توافقات منطقه ای تشویق کنیم. در این زمینه از طرف عراقی دعوت شد تا در قالب همکاری های دوجانبه در زمینه کنترل کانون های گرد و غبار میزبان هیات ایرانی بوده و یا با اعزام هیاتی عراقی به بلغارستان زمینه همکاری دو کشور در این زمینه را فراهم کند. مسائل زیست محیطی از جمله مبارزه با گرد و غبار و گرد و غبار که بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

حاتب زاده افزود: در عرصه بین المللی، وزارت امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، سازمان همکاری اسلامی و سایر سازمان های بین المللی قطعنامه هایی را تهیه، تدوین و تصویب می کند. تمرکز به طور خاص بر روی مدیریت گرد و غبار و نیاز به همکاری منطقه ای برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی از جمله گرد و غبار است. از این رو ادبیات بین المللی در این زمینه با اجماع در سازمان های بین المللی با تلاش چندین ساله وزارت امور خارجه شکل می گیرد. وی تاکید کرد: با ایجاد همگرایی بین کشورهای منطقه، امید می رود در میان مدت بتوان توافقات منطقه ای متعددی برای مقابله با ریزگردها در چارچوب همکاری و مشارکت کشورهای منطقه حاصل شود.

READ  آمریکا سه ایرانی را تحریم کرد

حاتب زاده خاطرنشان کرد: در عرصه داخلی نیز وزارت امور خارجه در جلسات ستاد مبارزه با گرد و غبار (رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) و سایر نهادهای مرتبط با معضل گرد و غبار مشارکت فعال دارد.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی اخیر اسرائیل به مواضع سوریه گفت: متأسفانه بی تفاوتی جامعه جهانی نسبت به تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر قدس به جمهوری عربی سوریه و نقض فاحش کلیه قوانین و مقررات بین المللی، سران این رژیم را شجاع و بی بند و بار کرده است. شکی نیست که حمایت های آشکار و پنهان رژیم حاکم آمریکا نقش مهمی در افزایش جسارت و گستاخی این رژیم اشغالگر داشته است و نه تنها به اشغال بلندی های جولان سوریه ادامه می دهد، بلکه بارها به دولت و ملت سوریه حمله می کند. هوا و موشک خود را بازی کنید.

حاتب زاده ادامه داد: بر اساس اخبار دریافتی، در جریان حمله اخیر رژیم صهیونیستی، پارکینگ خودروهای عمومی در شهر زینبیه و نزدیک حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها هدف موشک قرار گرفت که به جان و مال خساراتی وارد کرد. “

وی افزود: در سال های اخیر و در جریان بحران سوریه، معمولا نیروی هوایی اسرائیل نقش نیروی هوایی گروه های تروریستی را در سوریه ایفا می کند و هر بار که ارتش سوریه و نیروهای همپیمان این گروه ها را شکست می دهند، هواپیماهای اسرائیلی بلافاصله وارد عمل می شوند. انجام حملات تهاجمی

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این تجاوزات رژیم صهیونیستی، بر لزوم پاسخ مناسب و قاطع به این تجاوزات چه در صحنه و چه در مجامع بین المللی تاکید کرد.

READ  چرا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مهم است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به سوالی درباره اظهارات سیاسی برخی مقامات کانادایی در خصوص دیدار تدارکاتی تیم های ملی ایران و کانادا پاسخ داد و گفت: این مسابقه به صورت مستقل از فدراسیون‌های فوتبال دو کشور و به عنوان بخشی از مسابقات تمرینی معمول فوتبال برگزار شد و فدراسیون فوتبال کانادا با جلوگیری از هرگونه سوء استفاده سیاسی از سوی گروه‌های برجسته ضد ایرانی، عزم خود را برای میزبانی این رویداد صرفاً ورزشی اعلام کرد.

حاتب زاده افزود: متأسفانه، برخلاف ادعاهای تئاتری، به نظر می رسد که ورزشی ترین چیزها بازی با جهت گیری های حزبی و جبهه های سیاسی در کانادا باشد. دیدگاه‌ها و اظهارنظرهای منفی نخست‌وزیر کانادا و برخی دیگر نشان‌دهنده غلبه نگاه صرفاً سیاسی و چریکی به تمامی جنبه‌های حکمرانی در کانادا است و بنابراین رفتار مقامات کانادایی در ملاء عام به راحتی توسط گروه‌های مخالف و ایران بازی می‌شود. وی گفت: انتظار می رود دولت و فدراسیون کانادا این دیدار تدارکاتی و دوستانه را بدون شایعات و انگیزه های سیاسی و همچنین باج گیری تبلیغاتی مخالفان تعاملات عاری از جاسوسی، مطابق با منشور حرفه ای ورزش و رفاه برگزار کنند. اصول شناخته شده فیفا تسهیل امور غیرسیاسی در بین مردم کشورها. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است که تمامی توافقات لازم را در این چارچوب با فدراسیون فوتبال کانادا منعقد کرده است و در صورت نقض توافقات، تمامی عواقب آن متوجه طرف کانادایی خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان به سوالی مبنی بر برخی اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر بندهای توافقنامه صلح جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پاسخ داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت حمایت می کند. و حقوق همه ساکنان.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا