جادوی بازار میوه عید / میوه ها غلیظ هستند یا خوراک دام؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بازار میوه تعطیلات حاشیه های زیادی داشت. با توجه به خرید میوه های گران قیمت توسط سازمان تعاون روستایی، اعتراضات فراوان در مجلس، فعالان بازار میوه و … اعلام شد که این اعتراضات منجر به ورود مراجع نظارتی به جرا شده است، اما اکنون ماه به سال میوه گران خریداری می شود. ، در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفته و قرار است از فردا خریداران پیشنهادات قیمتی خود را برای خرید میوه به سازمان ارائه کنند.
سیب زرد، قرمز و پرتقال اقلامی است که تعاونی روستایی برای تنظیم بازار شب عید خریداری کرده است، اما موضوع زمانی پیچیده شد که برخی سازمان را به خرید میوه گرانتر از قیمت بازار متهم کردند.
اکنون 12 هزار و 500 تن میوه باقی مانده در دست این سازمان شب عید در بازار به فروش نرسید و در حراج به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید:

توده خانوار چقدر کوچک است؟ جزئیات جدید از افزایش مخارج خانوارها

رقابت قیمت کالاهای سبد خانوار با تورم / رشد 50 تا 3 درصدی ثبت شد.

اصل ماجرا چه بود؟

بهمن ماه امسال کارکنان سازمان تعاون روستایی اعلام کردند که این سازمان در روزهای پایانی سال 25 هزار تن سیب و 25 هزار تن پرتقال برای انبارداری و تحویل خریداری کرده است.
به گفته شاهمیری، مشاور ارشد سازمان تعاون روستایی، قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال برای این سازمان 13 هزار و 500 تن و هر کیلوگرم سیب 14 هزار تن است.
این در حالی است که قراردادهای اتحادیه تعاونی های روستایی و مدیرعامل سازمان با صاحبان سردخانه نشان می دهد که هر کیلوگرم سیب 14 هزار و 500 تن و هر کیلوگرم پرتقال 13 هزار تومان خریداری شده است. و 900 جلد قیمت عمده فروشی این محصولات در سردخانه ها به گفته صاحبان سردخانه ها و مشاهدات عینی کمتر از این مقادیر است.

اسماعیل گادری فر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همزمان، اما با رد حواشی در این زمینه، خاطرنشان کرد: با اجرای قانون انتزاع، پس از 8 سال مدیریت بازار و امنیت غذایی واگذار شده است. به وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی مورخ 29 آبان ماه 1400 آیین نامه اجرایی خرید و نگهداری میوه برای تنظیم بازار شبانه بایرام تعیین شد که بر اساس آن سازمان تعاون روستایی عمل می کند.

جدا از ماجرای خرید میوه های گران قیمت، یکی از ایراداتی که به سازمان تعاون روستایی وارد است، شرکتی است که با آن قرارداد منعقد شده است. صدا و سیما در همین مدت در گزارشی تاکید کرد که این شرکت که کمتر از یک سال پیش با تعاون روستایی قرارداد خرید بسته منعقد کرده بود، جزو 132 شرکت مورد تایید استاندارد نبود. این گزارش همچنین مدعی است که این قرارداد در بانک اطلاعات قراردادهای کشور ثبت نشده است. این در حالی است که این شرکت چند ماه قبل از عقد قرارداد تاسیس شد و شرکت در کیاکلای قائمشهر که قادری فر رئیس سازمان تعاون روستایی در آنجا متولد شد به ثبت رسید.

READ  بازار خودرو سقوط کرد/ آخرین قیمت تیبا، دانا، سمند و پژو

در عین حال مطهری یکی از اعضای هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با صدا وسیما گفت: تعاون روستایی در حالی که کف میدان بیش از 13 هزار تن بود پرتقال را بیش از 13 هزار تن خریداری کرده است. تن. شمال. گیج شده است مطهری توضیح داد: در تاریخ عقد قرارداد سازمان تعاون روستا در 13 دی، یک سیب را کیلویی هفت و نیم تا هشت هزار تن فروختم، اما شنیدم شخصی سیب را به روستایی فروخته است. تعاونی 10 تا 11 هزار تنی و میوه های آن فروخته نشد. وی درباره پرتقال ها افزود: زمانی که قیمت پرتقال در کف میدان 8 هزار تن بود، سازمان مرکزی تعاون روستایی در شمال پرتغال بیش از 13 هزار تن خرید کرد.
همزمان در اوایل اسفندماه، هدیان، رئیس سازمان بازرسی نیز خرید میوه گرانقیمت توسط تعاون روستایی را تایید کرد و گفت که این سازمان دچار مشکل شده است.

میوه ها

تنظیم بازار برای سود یا زیان

این میوه برای تنظیم بازار شب عید در حالی ذخیره شده است که بسیاری از مسئولان بازار میوه پیش از این با اشاره به شرایط عادی بازار و حجم بالای تولید اعلام کرده بودند که نیازی به دخالت دولت نیست. از سوی دیگر کارگر رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار بر کاهش خرید میوه از مردم تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تاج و کاهش دید و بازدید باعث کاهش مصرف میوه شده است.
مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان در میان انتقادات به این وضعیت اعلام کرد: سازمان تعاون روستایی در زمانی که قیمت پرتقال در بازار بین 7 تا 8500 بود، آن را کیلویی 13 هزار و 900 تن از دلالان خریداری کرد. . این سازمان 50 هزار تن سیب و پرتقال خریداری کرده است و شکی نیست که این محصول توسط کشاورزان خریداری نشده است زیرا هیچ کشاورز شمال کشور این میزان محصول را ندارد. حداکثر حجم محصول در دست کشاورزان حداقل 200 تن است.

READ  تداوم تخلفات نانوایی ها علیرغم اجرای طرح هوشمند/ وقتی متخلفین ترفندهای جدید انجام می دهند

وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی اعلام کرده که می خواهد میوه شب عید را 30 درصد ارزان تر از بازار بفروشد، گفت: این سازمان هر کیلوگرم 15 هزار تن خریده است اما می خواهد 30 درصد ارزان تر بفروشد. می خواهید حقوق بگیرید؟ این پول بیت المال است که این وسط هدر می رود، پس این قرارداد باید باطل شود. دارایی نژاد ادامه داد: اتحادیه میوه فروشان شب عید برای مقابله با رانت دولتی آنقدر میوه در میدان می ریزد که میوه تعاون روستایی در دست آنها بماند.

پیش از این ادعاهایی در این زمینه از سوی رسانه های اصولگرا مانند روزنامه خراسان مطرح شده بود مبنی بر اینکه تعاونی روستایی میوه تنظیم شده در بازار را با قیمت 57 میلیارد تن بیشتر از بازار خریداری کرده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم وارد ماجرا شدند و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: انبار میوه شب عید توسط سازمان تعاون روستایی 30 درصد گرانتر از بازار خریداری شد و تشریفات اداری برای انتخاب شرکت ناظر رعایت نشد. . .
وی تاکید کرد: این تخلفات ثابت شده است و وزیر جهاد کشاورزی باید این ایرادات را توضیح دهد.

پیش بینی ها به حقیقت پیوست

پیش بینی رئیس اتحادیه بارفروشان اکنون به حقیقت پیوست. ثمره تنظیم بازار به دست دولت سپرده شده و اگر خریدار برای آنها پیدا نشود، احتمال فساد آنها زیاد است.
اکنون بر اساس اطلاعات منتشر شده در آگهی مناقصه، بر اساس اطلاعات منتشر شده در این مزایده، 2653 تن سیب، 430 تن پرتقال والنسیا و 9167 تن پرتقال تامسون در اختیار تعاونی روستایی مانده است. پوسیدگی در غیاب مشتری
به نظر می رسد فایل تنظیم میوه دارای ابعاد گسترده ای باشد. از خرید میوه های گرانتر از بازار گرفته تا ابهام در وضعیت شرکت های سودده برای تنظیم بازار میوه در شب عید و حالا حراج سایر میوه ها در گلدان. باید دید ماجرای میوه هایی که قرار بود در سفره نوروزی باشد به کجا ختم می شود. در خوشبینانه ترین حالت واحدهای تولید کنسانتره یا در بدبینانه ترین حالت چرخه خوراک.

میوه ها

223223


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا