تیم اقتصادی دولت سیزدهم در شرایط خاص / تغییر کابینه؟

زهرا علی اکبری– تیم اقتصادی کابینه سیزدهم را باید تیمی ناهمگون با روسای مختلف و مدعیان بزرگ دانست.

بیشتر بخوانید:

دو «فرمانده» در یک کابینه نمی گنجند/ پیام برکناری محسن رضایی از کمیسیون مقرون به صرفه دولت با امضای مخبر

محسن رضایی معاون فعلی اقتصادی رئیس جمهور در عین حال در انتخابات 1400 به عنوان کاندیدای انتخابات وعده های بزرگ اقتصادی داد و از بیمه صاحبان خانه و افزایش یارانه نقدی صحبت کرد. این کاندیدای ریاست جمهوری در بحث تامین مسکن نیز گفت: هر زوج جوان با 10 درصد و 90 درصد وام بانکی با اقساط 40 تا 50 سال می توانند صاحب خانه شوند. زمین این پروژه در طرح مسکن ایران به صورت ارزان یا رایگان در اختیار این زوج ها قرار می گیرد و با اجرای این سه طرح بخش زیادی از معیشت از دوش مردم برداشته می شود. اما حالا تیم اقتصادی کابینه را رها کرده تا مشخص کند که بار سنگین در حال حاضر بر دوش محمد محبر است.

فرمانده کیست؟

زمانی که محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی دولت معرفی شد، بسیاری او را فرمانده تیم اقتصادی کابینه می دانستند، اما محمد محبر چنین دستوری از رئیس جمهور دریافت کرد تا دوگانگی مهمی در اینجا شکل بگیرد. این پایان کار نبود. تیم اقتصادی کابینه شامل نامه هایی است که همگی مدعی بودند در تیم اقتصادی فرماندهی می کنند. شاید بتوان مسعود میرکاظمی را یکی از مهم ترین مدعیان این عرصه دانست.
وی پیش از این در دولت های نهم و دهم ریاست وزارت بازرگانی و وزارت نفت را بر عهده داشت و اکنون به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه برنامه های ویژه ای را برای اصلاح ساختار اقتصادی هر چند در راستای اهداف و برنامه ها پیشنهاد می کند. از وزارت کشور.بدون اقتصاد و بدون دارایی.

READ  قیمت طلا، سکه و ارز 1401.02.31 / قیمت طلا و سکه به اوج خود رسید.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم در شرایط خاص/ اولین گام برای ترمیم کابینه؟

درخواست شخصی یا تفاوت های ساختاری؟

احسان هندوزی که ابتدا ردای این وزارتخانه را بر تن کرد، پیش از این به عنوان کارشناس و نماینده مجلس از منتقدان جدی دولت دوازدهم به شمار می رفت، اما در این مدت تجربه هدایت وزارتخانه مهمی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی را داشت. او با قرار گرفتن در جایگاه او هنوز نتوانسته در این زمینه اقدام موثر و جدی از خود نشان دهد.
وضعیت نابسامان بازار سهام، تداوم افزایش تورم در کنار صیانت از وضعیت موجود توسط کارکنان این وزارتخانه و انتشار گزارش های طولانی و گسترده از موفقیت در کنترل تورم و بهبود حاکمیت، انتقادات جدی به این امر است. وزارت

در کنار این چهار نفر، حجت‌الله عبدالملکی، نظریه‌پرداز منتقد دولت قبل قبل از ورود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که می‌تواند اقتصاد را تغییر دهد.
حالا حتی خبرگزاری اصلی فارس نیز در گزارش هایی مدعی شده که اختلاف محبر و رضایی منجر به خروج رضایی از تیم اقتصادی کابینه شده است.
این قطعا تمام ماجرا نیست. شاید فشار افکار عمومی بر دولت و مطالبه شعارهای بلندپروازانه در خرداد 1400 محقق نشد، دولت را بر آن داشت تا پا به وادی ترمیم تیم اقتصادی کابینه بگذارد. به ویژه طرح استیضاح دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدی تر از همیشه است.

برخی کارشناسان معتقدند دولت سیزدهم اکنون در آستانه سالگرد ورودش به پاستور به ضرورت اصلاحات اقتصادی پی برده است. آیا این امر مستلزم خروج بلندپروازان از کابینه است و به انسجام بیشتر می انجامد یا حامیان شعارهای کلان مهر محکم تری به خود می گیرند؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

READ  جهش قیمت محصولات جدید در بازار خودرو/ تارا 50 میلیون تومان گران شد

223223


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا