توسعه اقتصادی جزیره و لزوم توجه به رویکردهای کلان در برنامه ریزی گردشگری کیش


به گزارش خبرآنلاین از کیش: فضل الله زرین جویی/ رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، حیات گردشگری کیش در طول سه دهه گذشته و در اوایل دهه 70 با شکل گیری منطقه آزاد کیش عنوان اولین منطقه آزاد کشور از این چرخه آغاز می شود و این جزیره را از نظر گردشگری می توان به دو مدل مقصد گردشگری چمدانی (1372 تا 1381) و مقصد گردشگری تفریحی (1382) تقسیم کرد. تا الان).

از سال 1372 تا 1381 گردشگری کیچه نوعی مدل چمدان و چمدان بود. به مرور زمان این مدل گردشگری با شروع اولین جشنواره تابستانی در سال 1376 و همچنین اضافه شدن محصولات جدید گردشگری از جمله پارک دلفین به عنوان یک جاذبه گردشگری و آژانس مسافرتی بر تعداد گردشگران افزود و این رشد به صورت عادی ادامه یافت. تا سال 2002. .

از سال 1382 تا 1387 و با توسعه اقتصادی کشور و به دلیل کمبود رقبا در بازار و همچنین توسعه زیرساخت ها و جاذبه های گردشگری، تعداد گردشگران ورودی افزایش چشمگیری یافت.

در سال 1388 افزایش نرخ دلار و افزایش هزینه سفر تا حدودی باعث شد تا آمار گردشگران این جزیره ثابت بماند اما از سال 1389 با آزادسازی ورود خودرو به کیش در تعطیلات نوروزی و بارش شدید برف در اقصی نقاط کشور ورود گردشگران به این نقطه در سال 1392 به مرز یک میلیون و 700 هزار نفر رسید.

از سال 2014 با ورود قوی ترکیه به بازار گردشگری ایران و همچنین توقف ورود مسافران تغییر ویزا (تغییر ویزا) کیش، تعداد گردشگران سالانه اندکی افزایش یافته است.

اگرچه آغاز اپیدمی تاج در سال 1399 باعث کاهش 27 درصدی گردشگران در کیش شد، اما این روند با آمارهای سازمان جهانی گردشگری (WTO) قابل مقایسه است که باعث کاهش حدود 70 درصدی تقاضا برای گردشگری در سراسر جهان و اروپا شده است. آمریکا، آفریقا، آسیای مرکزی و اقیانوسیه وضعیت مطلوب تری را نشان می دهند.

در حال حاضر با توجه به بهبود نسبی وضعیت تاج و همچنین آب و هوای مساعد جزیره کیش و محدودیت پروازهای خارج از کشور به دلیل شرایط تاج و همچنین افزایش نرخ ارز و واکسیناسیون، ورود گردشگران در ایام نوروز در 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل. گذشته حدود 87 درصد افزایش نشان می دهد.

از سوی دیگر بر اساس برنامه کلی کیش و چشم انداز تعریف شده در افق 1404، تعداد گردشگران باید به 2.7 میلیون نفر در سال برسد، بنابراین این جزیره به عنوان یک مرکز گردشگری در حوزه گردشگری نیازمند توسعه متوازن است. پایه ظرفیت شرایط رقابتی.

بر این اساس، برای دستیابی به چشم انداز تعریف شده در برنامه کلی، نیاز به تعریف و ایجاد محصولات جدید گردشگری منطبق با برنامه کلی کیش و مبتنی بر گردشگری خلاق مبتنی بر نوآوری و خلاقیت به عنوان نسل جدید گردشگری پس از گردشگری انبوه و فرهنگی است. گردشگری باید در نظر گرفته شود.

چه چیزی کیش را متفاوت کرد

تنها جزیره مرجانی خلیج فارس با شفافیت بی‌نظیر آب‌های ساحلی که دارای زیرساخت‌های گردشگری و تنها جزیره یکپارچه کشور است که کاملا رایگان است و هیچ دخالتی در سیاست و عملیات با هیچ ارگانی ندارد.

موقعیت استراتژیک ویژه در مرکز خلیج فارس و دسترسی به کشورهای همسایه و مناطق آزاد در جنوب، تنها منطقه متمرکز گردشگری و تنها مقصد متمرکز گردشگری تفریحی در منطقه، از دیگر تفاوت‌ها با سایر نقاط است.

از دیگر مزیت های متفاوت این جزیره می توان به استفاده از آب و هوای مناسب در نیمه دوم سال نسبت به مقاصد گردشگری رقابتی، وجود ایرلاین رسمی (کیش ایرلاینز) متعلق به منطقه آزاد کیش، ساختار مناسب گردشگری MICE اشاره کرد. و گردشگری ورزش، به تجربه چندین ساله در میزبانی رویدادهای ثبت شده بین المللی اشاره کرد.

READ  2700 لیتر سوخت قاچاق در میامی کشف شد

همچنین با بیش از 20 سال سابقه در برگزاری جشنواره های تابستانی و امنیت کافی برای گردشگران و ساکنان کیش با سبک زندگی و علایق متفاوت اولین مقصد گردشگری کشور است.

گردشگری فرهنگی و تاریخی

علی ایحال یکی از این ظرفیت ها در جزیره کیش، گردشگری فرهنگی و تاریخی است که شهر تاریخی حریره به عنوان گنجینه هویت جزیره کیش در رأس آن قرار دارد و این شهر تاریخی ظرفیتی بی نظیر است که برای آن مغفول مانده است. خیلی سال.

ضمن بی توجهی به جو دوسر به عنوان فرصتی برای گردشگری، امکان استفاده گردشگران و علاقه مندان به تاریخ، فرهنگ و تجربه را از بین برد و این تصور را برای اکثر گردشگران در این زمینه از بین برد که جزیره کیش نیز دارای تاریخ و فرهنگ غنی است. حداقل تاریخ. این هزار سال را غیرممکن کرده بود.

حریره، گنجینه هویت کیش

کاوش ها، تحقیقات و کاوش های باستان شناسی در این شهر تاریخی از سال 1350 با حضور باستان شناسان داخلی و خارجی و کاوش های پس از انقلاب اسلامی 1370 جنبه هایی از معماری اسلامی کلانشهر اسلامی را نشان می دهد که از 500 سال پیش تا قرن چهارم سکونت داشته است. . تا قرن دهم هجری.

به دلیل وسعت این شهر در ساحل، به عنوان یک شهر بندری مهم نیز شناخته می شود، بیشتر معماری آن اسکله های قدیمی و بندر تجاری آن است که مرکز خرید اصلی و حمل و نقل اصلی ساکنان است و منحصر به فرد است. .

سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش طی سه سال اخیر با همکاری وزارت میراث فرهنگی و هرمزگان اقدامات قابل توجهی را برای آماده سازی زیرساخت ها مطابق با ضوابط و مقررات ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو انجام داده است. اداره کل میراث فرهنگی

تهیه برنامه جامع راهبردی و برنامه مدیریتی شهر تاریخی حریره در هشت بخش و مطابق با برنامه کلی مقصد کیش به عنوان یکی از مهمترین گام ها در جهت تحقق اهداف ثبت جهانی و تعیین جایگاه این ارزشمند است. جاذبه گردشگری تاریخی یکی از این اقدامات است.

هماهنگی ایجاد پایگاه ملی حریره، ایجاد کارگاهی برای مرمت آثار باستانی از شهر، ایجاد انباری از اشیاء و ایجاد موزه آثار باستانی از کاوش های باستان شناسی حریره، حفاری و بازسازی ساختمان ها و سازماندهی منطقه برای بازدید گردشگران، از جمله طراحی و اجرای ورودی شهر تاریخی حریره یکی دیگر از گام های برداشته شده در این راستا است.

از دیگر اقدامات انجام شده می توان به کف سازی و مسیر بازدید از محوطه تاریخی حرره برای تسهیل دسترسی گردشگران به محوطه و ساختمان های حفاری شده، حفاظت و احیای چاه های صنایع دستی در بندر حرره با کمک مشاوران بین المللی، طراحی و اجرای علائم و نشانه ها اشاره کرد. حفاظت از منطقه حریره و کاوش های باستان شناسی در شهر حریره.

با ارائه نتایج اقدامات انجام شده و بازدید مدیران و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، شهر تاریخی حریره به همراه بنادر تاریخی کنگ و لافت در فهرست سکونتگاه های تاریخی ساحل شمالی خلیج فارس قرار گرفت. به عنوان کاندیدای فهرست میراث جهانی یونسکو. .

ثبت این شهر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو در آینده نزدیک علاوه بر اینکه یکی از مهمترین اسناد خلیج فارس برای اثبات حقانیت خلیج فارس خواهد بود، همواره جایگاه گردشگری کیش در سطح بین المللی خواهد بود. با گردشگری فرهنگی – تاریخی

سایر برنامه های میراث فرهنگی

جزیره زیبای کیش در مجموع دارای 7 اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است که شامل یک محوطه تاریخی (حریره) و شش بنای مسجد امیر(ع)، مسجد مشاء، کاخ مرجان، کاخ نخبگان کیش، کاخ فرانسوی است. بازار و کاخ نخست وزیری.

به منظور حفظ و احیای بناهای تاریخی جزیره زیبای کیش، اقدامات اجرایی مرمت و بهسازی از جمله طراحی آسیب شناسی و مرمتی بناها انجام شده است که با بهره برداری و بهره برداری از آنها به چرخه گردشگری کیش اضافه می شود.

READ  رفع کمبود آب شرب 2 روستای استان چهارمحال و بختیاری

صنایع دستی و ارتقای جایگاه آن

در حوزه صنایع دستی که قطعا یکی از ویژگی های اصلی واحد میراث است، به دلیل عدم برنامه ریزی مدون در سال های اخیر، این شعبه از واحد میراث فرهنگی نتوانسته سهم مناسبی در سبد خرید گردشگران داشته باشد. جزیره زیبای کیش

با توجه به اینکه جزیره کیش به دلیل موقعیت خاص خود می تواند به عنوان پایگاه صنایع دستی در بین مناطق آزاد و همچنین جذب توریسم داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد و نقش هنرهای سنتی و صنایع دستی در اشتغال زایی و بهینه سازی نیازمند فرهنگ سازی است. واحد میراث فرهنگی گامی موثر در جهت برنامه ریزی و پیشبرد هدف در راستای موقعیت استراتژیک جزیره کیش و نقش پر رنگ آن در گردشگری و درآمدزایی غیر از نفت بردارد.

بنابراین می‌توان گفت اجرای سیاست‌های حمایتی برای توسعه، تولید و گسترش صادرات، به منظور حضور در مجامع بین‌المللی و ترویج فرهنگ، هنر و سنت‌های ملی و نقش آن در رونق اقتصادی بر اساس تغییرات داخلی و خارجی.

بر این اساس برای فرآیند شکل گیری برند مقصد و رویکرد طراحی کیش در سطح بین المللی به عنوان یک ایرانی کوچک، باید اقدامات اساسی در جهت شکل گیری هویت جزیره ای صنایع دستی و هنرهای سنتی و صادرات این محصول انجام شود.

بر این اساس اداره میراث فرهنگی این معاونت بنا به وظایف ذاتی خود در سال 1376 فضای مجموعه ای شامل فضای آموزشی، فضای تولید و عرضه صنایع دستی و محصولات هنری سنتی کشور را به عنوان بازار دائمی صنایع دستی و سنتی پیشنهاد کرد. در این راستا معاونت مهندسی سازمان مکان یابی، طراحی و تهیه طرح های عملیاتی بازار و عملیات طراحی را تکمیل کرده است.

در این راستا امکان سنجی و طراحی و بسته سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذار تهیه شده و بر اساس اهداف تعیین شده از سوی سازمان منطقه آزاد کیش آماده جذب سرمایه گذار است.

رویکردهای کلان به برنامه ریزی گردشگری در کیش

تلاش برای تحقق جایگاه کیش به عنوان اولین مقصد گردشگری و رویدادمحور در کشور، کسب سهم مناسب از بازار گردشگری داخلی و حمایت از اقتصاد ملی در جایگزینی کیش با مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان و کیش، مقصد گردشگری هوشمند. شهر کشور در ارائه کلیه فرآیندها و ارائه خدمات گردشگری و معرفی جزیره به عنوان شهر هوشمند از رویکردهای برنامه ریزی گردشگری در جزیره است.

قرار گرفتن کیش و جزایر اطراف آن به عنوان یکی از مقاصد گردشگری منطقه ای و بین المللی با تمرکز بر ارتقای مزیت های گردشگری کیش با توجه ویژه به کشورهای اطراف و حوزه خلیج فارس، ارتقای خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صادرات رویکرد دیگری در این زمینه است. منطقه دانش و تجربه در زمینه گردشگری برای سرزمین اصلی و کشورهای منطقه است.

از دیگر رویکردهای این حوزه می‌توان به توسعه و ترویج گردشگری موضوعی با توجه به زیرساخت‌ها و ویژگی‌های خاص جزیره کیش به ویژه: گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی، گردشگری دریایی، گردشگری نمایشگاهی، گردشگری فرهنگی و هنری، تفریحی اشاره کرد. گردشگری گردشگری و تفریح ​​و تبدیل این جزیره به قطب دوم گردشگری فرهنگی کشور با ایجاد موزه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری.

با توجه به وجود ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری و همچنین تعامل و همکاری بسیار خوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امیدواریم شاهد تحولی اساسی در ساماندهی و معرفی این فرصت ها برای گردشگران و افزایش اقامت آنان باشیم. . در آینده ی نزدیک..


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا