تورم تیرماه چه بلایی سر فقرا و روستاییان آورد؟/ معرفی گرانترین استان‌های ایران

تورم کل کشور در تیرماه 40.5 درصد ثبت شد که نسبت به ماه های قبل روندی افزایشی داشت. تحقیقات نشان می دهد که دلیل اصلی افزایش تورم در ماه های اخیر افزایش شدید قیمت مواد غذایی است به طوری که تورم ماهانه مواد غذایی در خرداد ماه به 25 درصد رسید.

فشار تورمی بالا بر ضعیف ترین بخش های جامعه

مواد غذایی وزن بیشتری در سبد مصرف اقشار کم درآمد جامعه دارد، بنابراین زمانی که تورم بیشتر از افزایش قیمت مواد غذایی باشد، فشار و تورم بیشتری در ضعیف ترین اقشار جامعه احساس می شود.

این باعث شد که تورم سالانه دهک اول که فقیرترین دهک جامعه است 44.8 درصد باشد در حالی که تورم دهک دهم یا ثروتمندترین دهک 38.9 درصد بوده است.

مقایسه تأثیر تورم بر زندگی فقرا و ثروتمندان در جولای 1401

آمارها نشان می دهد که هر چه تورم سالانه بیشتر باشد، از اقشار پردرآمد به سمت اقشار ضعیف بالاتر می رویم. به طور متوسط ​​روستاییان جزو ضعیف ترین اقشار از نظر درآمدی هستند، بنابراین تورم تیرماه در مناطق روستایی کشور در ادامه گزارش مورد بحث قرار گرفت.

شوک تورمی شدید تیرماه 1401 سر سفره فقرا و روستائیان + نمودار

رشد تورم بالا در روستاها

تورم سالانه مناطق روستایی کشور 43.2 درصد برآورد شده است، یعنی تورم دوازده ماهه روستایی در تیرماه به طور قابل توجهی بیشتر از این نرخ تورم در مناطق شهری بوده است.

به طور متوسط ​​درآمد روستاییان کمتر از شهرنشینان است و با توجه به اینکه تورم در ماه های اخیر بسیار بالا بوده و باعث افزایش تورم در مناطق روستایی شده است، هر چه درآمد کمتر باشد، سهم مواد غذایی در سبد مصرف بیشتر است. . .

کهکیلویه و بویراحمد و همدان رکورد زدند

تورم روستایی استان کهیلویه و بویراحمد در تیرماه 50.8 درصد بوده که بالاترین تورم در بین روستاهای کشور است. استان های قزوین و مازندران به ترتیب در رتبه های دوم و سوم تورم در روستاها قرار دارند. همانطور که گفته شد تورم روستاهای کهکیلویه و بویراحمد در اولین ماه سال جاری حدود 5 درصد بیشتر از تورم شهری در این استان بوده است.

کمترین نرخ تورم سالانه در مناطق روستایی کشور با 34.9 درصد در روستاهای استان همدان به ثبت رسیده است. روستاهای استان سیستان و بلوچستان نیز با تورم 36.7 درصدی در رتبه دوم قرار دارند. همچنین روستای متاتاق استان خوزستان جزو کمترین تورم ثبت شده در تیرماه 1401 است.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخلاف مناطق شهری که تورم بالاتر از میانگین کشوری داشتند، در مناطق روستایی تقریباً نیمی از روستاها بالاتر از میانگین و نیمی دیگر پایین‌تر بودند.

photo_2022-08-01_12-48-50

مشاهده اطلاعات بیشتر:

217 256


منبع

READ  طالبان، مشتری جدید نفت ایران/ هیات طالبان ۳۵۰ هزار تن نفت خریدند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا