تاسف یاسر خاسب از اتفاق دیروز در موزه هنرهای معاصر


یاسر حاسب که در عرصه نمایش فعالیت می کند شب گذشته شنبه 21 اسفندماه در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» که همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، به اجرای برنامه پرداخت. تک آهنگی با عنوان “جاده ابریشم” گربه بالای حوض نفت موزه که به عنوان یک اثر هنری ارزشمند شناخته می شود در آنجا بود اما در آخرین لحظات نمایش تصادف کرد و قسمتی از بدنش با آن تماس گرفت. روغن داخل استخر و مقدار کمی روغن از استخر ریخته شده است.

این حادثه با واکنش های مختلفی مواجه شد و خصیب از این حادثه گلایه کرد و تاکید کرد که هیچ آسیبی به «مخزن نفت» وارد نشده است.

وی توضیح داد: دیشب در اثر تصادف کمی قبل از پایان برنامه در قسمت فنی مشکل ایجاد شد که آونگ کمی شل شد و بخشی از صورت و دستانم. . او با روغن استخر تماس گرفت، اما خوشبختانه این اثر هنری آسیبی ندید.»

«اگر مرتکب اشتباهی شدم و حادثه‌ای رخ داد، متاسفم و از مردم کشورمان، جامعه هنری و به‌ویژه هنرمندان تجسمی متاسفم و عذرخواهی می‌کنم، اما به آنها اطمینان می‌دهم که خسارتی وارد نشده است. ساخته شده به “حوضه نفت”.

وی افزود: همیشه سعی کرده ام با هنرمندان رشته های دیگر ارتباط خوبی داشته باشم و به صورت میان رشته ای کار کنم. این نمایش در همین راستا است و ارتباط موثر با هنرمندان رشته های دیگر در سراسر جهان برای من ارزشمند است.»

سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که پیش از این چندین نمایش را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است، افزود: اتفاقات دیروز را تحلیل کنید که گویی این اتفاق دوباره حوض را به جوش آورده و زندگی او را روان کرده است.

READ  اسیدپاشی و آدامسخوانی اندیشه فولادوند، فرزین محدث و.../ عکس

وی همچنین با گلایه از برخی حاشیه سازی ها پس از حادثه دیروز گفت: متاسفانه برخی از ما به دنبال حاشیه سازی هستیم در حالی که اصل تاریخ برای گروه ما ارتباط موثر با هنرهای دیگر است در حالی که رابطه انسان و طبیعت همیشه برای ماست. “این یک اولویت بود.”

خسب که اجرای خود را بر پایه سه شعر عاشقانه نظامی بنا نهاده است. «خسرو شیرین»، «شیرین و فرهاد» و «لیلی و مجنون» را اجرا کردند، وی افزود: بسیار ارزشمند است. گروه ما بعد از اجرای دیروز همه چیز را به حالت اولیه برگرداند، چرا که این کار برای ما مقدس است و هیچ قصدی برای ایجاد مشکل برای آن نداشتیم.»

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اتفاق دیروز در ابتدا برای تماشاگران تکان دهنده بود، اما خوشبختانه مشکلی پیش نیامد و تاثیر آن به قدری قوی است که تا سال های آینده ادامه خواهد داشت.

وی که پیش از این اجرای دیگری را در بالای برج آزادی اجرا کرده است، تاکید کرد: اجرای چنین برنامه هایی نوعی بازی با روح من است و آنقدر آن را دوست دارم که با روحم بازی می کنم و همیشه در تمام اجراهایم بازی می کنم. من بر لزوم برقراری ارتباط نزدیک با طبیعت و اشیاء تاکید کردم.»

ماده و اندیشه اثر هنرمند ژاپنی نوریوکی هاراگوچی است و سال هاست در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. این هنرمند که تابستان گذشته درگذشت، سه سال قبل از مرگش برای از سرگیری کار به ایران سفر کرد و از اینکه پس از گذشت 40 سال هنوز سرپا مانده بود، شگفت زده شد. انتقادها از حادثه موزه هنرهای معاصر تهران افزایش یافته است، اما مسئولان موزه می گویند هیچ آسیبی به اثر «ماده و اندیشه» وارد نشده است.

READ  مهران مدیری با «دورهمی» جدید می‌آید

58259


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا