تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار چیست؟/ آیا باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟


ماه هاست که بازار خودرو در رکود به سر می برد. نه خرید و نه فروش در بازار انجام نمی شود. قیمت خودرو چند ماهی بود که قفل شده بود اما چند هفته است که یخ بازار شکسته و مشتریان وارد بازار شده اند.

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در حال افزایش است و برخی قیمت ها روزانه تغییر می کند. اما مهمترین سوالی که اکنون فعالان بازار دارند این است که آیا باید خورو بخریم یا منتظر بمانیم تا خودروهای خارجی وارداتی و ارزان شوند؟

ماشین بخریم یا نگه داریم؟

برای پاسخ به این سوال چند نکته مهم باید بررسی شود که اولین نکته مهم این است که در بهترین حالت تنها 70 هزار خودرو وارد کشور می شود. از سوی دیگر علی جدای، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تولید ما را 500 هزار دستگاه کمتر از نیاز داخلی دانست. اما واردات خودروهای خارجی یک هفتم این رقم است. از سوی دیگر این عدد برابر با تولید یک ماهه خودروی دو خودروساز کشور است.

بنابراین واردات 70 هزار خودروی خارجی نمی تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد و شکاف عرضه و تقاضا را پر کند. فاصله ای که ماه هاست به افزایش عجیب قیمت خودرو منجر شده است.

البته برخی کارشناسان معتقدند واردات خودرو برای مدت محدودی می تواند بازار خودروهای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد اما این موضوع تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد. زیرا میانگین قیمت خودروهای وارداتی بین 10 تا 20 هزار دلار است. این احتمالا رقمی بین 800 میلیارد تا 1.5 میلیارد تومان است. بنابراین اگر بر اساس تاثیر واردات بر قیمت خودرو باشد، همان بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد نه خودروهای ارزان‌تر ایرانی و داخلی.

READ  بیت کوین افزایش یافت/ آیا روسیه بیت کوین را به سقف قیمت می رساند؟

نکته دوم این است که قیمت خودروهای داخلی با نوسانات ارز تغییر می کند، البته در مورد خودروهای خارجی صحبتی نیست. پیش بینی ها حکایت از افزایش قیمت دلار دارد و آخرین آمار حاکی از آن است که قیمت دلار به 36 هزار تومان رسیده است. بنابراین هرگونه نوسان در قیمت دلار بر قیمت خودروهای خارجی تاثیر می گذارد. قبل از افزایش قیمت باکس، قیمت خودروهای خارجی نیز افزایش می یابد و بعید است کاهش پیدا کند.

تاثیر واردات خودرو بر خرید مردم

کارشناسان در این مورد چه می گویند؟ مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو: بعید است قیمت خودرو کاهش یابد. نمایندگان مجلس از ابتدا به دنبال پاسخگویی به خواسته های رای دهندگان خود بودند که یکی از مهمترین آنها واردات خودرو بود. بنابراین تلاش هایی که انجام شد تنها در راستای اجرای واردات خودرو برای پاسخگویی به مطالبات مردم بود. باید دید آیا این اقدام منجر به عاقبت زندگی، افزایش سطح رفاه خانوار، کاهش قیمت خودرو و افزایش پاسخگویی به تقاضای بازار خواهد شد، البته این امر بعید است.

تاثیر واردات خودرو بر خودروهای لوکس

کریمی سنجری کارشناس خودرو: واردات خودروهای خارجی تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت! زیرا در این راه هیچ رقابتی بین خودروسازان داخلی وجود ندارد. در واقع، عموم مردم توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند، با این حال اکثر خودروهای وارداتی شامل خودروهای لوکس با قیمت های گران هستند. در این سال ها با وجود تحریم ها و تورم ناشی از آن، قیمت خودروهای داخلی با رشد باورنکردنی مواجه شد و همین مشکل بر قیمت خودروهای خارجی نیز تاثیرگذار است. علاوه بر این، به محض ورود خودروی خارجی به ایران، قیمت آن دچار شوک قیمتی می شود و بعضاً با چند برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می رسد. بنابراین فرصت خرید این خودروها تنها در اختیار قشر ثروتمند جامعه است و با این وجود امیدی به کاهش قیمت نیست.

READ  خبر مهم از قیمت نان

تاثیر واردات خودرو بر خودروهای داخلی

فربد زاوه، کارشناس خودرو: بازار خودروهای فرسوده وارادتی تحت تاثیر این تصمیم قرار نخواهد گرفت و خودروهایی مانند سانتافه، بنز و محصولات اصلی بی ام و هیوندای، کیا و تویوتا تحت تاثیر این واردات قرار نخواهند گرفت. بازار خودروهای مونتاژی چین تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت و با سودآوری خوب بدون تهدید باقی خواهد ماند. تنها خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند هاچ بک و خودروهای پیش ساخته کوچک و خودروهای جدید داخلی تحت تاثیر این مصوبه قرار می گیرند و قیمت آنها کاهش می یابد، در این میان به ویژه خودروهای پیش ساخته کره ای پس از اجرا و واردات هاچ بک کره ای ژاپن بیشترین تاثیر را در کاهش خواهد داشت. این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای داخلی تاثیر چندانی از این مصوبه نخواهد داشت. در بازه قیمتی 350 تا 600 میلیون تومان بیشترین تاثیر را روی محصولات بازار خواهد داشت و محصولات پایین تر تاثیر کمتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

46220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا