تاثیر مالیات بر خانه های لوکس بر بازار مسکن چیست؟


در چند سال گذشته دولت و مجلس تلاش زیادی برای ساماندهی بازار مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی کردند اما متاسفانه عدم همکاری بسیاری از نهادهای این حوزه نتوانست این اقدام را به مرحله اجرا برساند.

اخیراً در بودجه 1402 اعلام شد که مالیات از خانه های مجلل حذف شد که مدتی باعث خوشحالی تجار و مجلل نشینان شد، اما شادی آنها دیری نپایید و بنا به تصویب نمایندگان مجلس، زمین بدون اعیان و اعیان و اعیانی را به خود اختصاص داد. کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (شامل عرصه و اعیانی) و خانه های مجلل به ارزش بیش از 200 میلیارد ریال مشمول مالیات دو در هزار بالاتر از آن می باشد.

این مالیات بر عهده صاحبان املاک فوق در ابتدای هر سال می باشد، افرادی که تنها دارای یک منزل مسکونی بوده و در ده سال گذشته تغییر مالکیت نداده اند و همچنین خانه های لوکس و مجلل از شمول این قانون معاف هستند. باغ ویلاهای در حال ساخت شامل این مالیات می شوند. مالیات نیستند.

آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مسئول) با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی تهیه می شود. با مشورت دولت تصویب خواهد شد.

بر اساس این گزارش اخذ مالیات از خانه های خالی یکی از مهم ترین برنامه هایی است که به گفته بسیاری از کارشناسان نقش بسیار موثری در کنترل بازار مسکن به ویژه کنترل بازار اجاره دارد اما برای اجرای در این طرح دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی باید از ابزارهای لازم برای شناسایی خانه های خالی استفاده کند.

یکی از این ابزارها ایجاد سامانه املاک و اسکان است که هنوز پس از گذشت بیش از سه سال، دولت نتوانسته اطلاعات مالکان و مستاجران را به طور کامل در این سامانه بارگذاری کند، اما پیش از این در یک دولت اعلام شده بود. توصیه می شود در صورتی که مالکان یا مستاجران نیازی به بارگذاری اطلاعات خود در سامانه املاک واسکان نداشته باشند. برخی از خدمات دولتی مانند بانکداری یا ثبت نام مدارس قابل انجام نخواهد بود، اما اکنون شاهدیم که هیچ کدام از آنها محقق نشده است.
یکی از شاخه‌های شناسایی خانه‌های خالی، خانه‌های مجلل است که متاسفانه دستگاه‌ها نتوانستند عملکرد خوبی در این بخش داشته باشند. در اظهارنظرهای اخیر سازمان امور مالیاتی اعلام شد که تعداد خانه های لوکس شناسایی شده بسیار کمتر از هدف بوده است.

READ  اجاره ماهانه این خانه 60 میلیون تومان/ رهن میلیاردی آپارتمان در پایتخت است.

پیش از این مقرر شده بود بخشی از مالیات خانه های خالی و مجلل به صندوق ملی مسکن واریز شود تا بتوانند هزینه ساخت بلوک های نهضت ملی مسکن را تامین کنند، اما متأسفانه شاهد بودیم که تا کنون طبق گفته اطلاعیه مسعود، به گفته رئیس کمیته اجرایی صندوق ملی مسکن، حدود ۷ هزار میلیارد تومان به حساب صندوق ملی مسکن واریز شده است که ۴۵۰۰ میلیارد تومان آن از خزانه دولت و سازمان برنامه و بودجه و نزدیک به ۲۱۰۰ است. میلیارد تومان از طریق پرداخت تسهیلات مسکن مهر تملک شده است.

جمع آوری مالیات به درستی اجرا نمی شود

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در این خصوص با بیان اینکه متاسفانه مجلس مالیات ضعیفی را تصویب کرد که اثربخشی لازم را ندارد، گفت: متاسفانه این مالیات هیچگاه به درستی ارزیابی نشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه این مالیات ها باید نرخ مناسبی داشته باشد، افزود: باید مالکیت مسکن را برای مدت پنج سال محدود کنیم و سیاست های سختگیرانه مالیاتی را برای خانه های خالی اجرا کنیم.

ایلاتی تاکید کرد: در صورت اجرای صحیح سامانه املاک و اسکان و بازنگری در نرخ مالیات، اکنون می توان سه میلیون واحد مسکونی را وارد بازار مسکن کرد.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم مصوب شورای اسلامی، در صورت خالی بودن واحد مسکونی مشمول این مالیات می شود و واحدهای تجاری و اداری مشمول این مالیات نمی شوند. البته همه خانه‌های خالی مشمول مالیات نمی‌شوند، بنابراین اطلاع از خانه‌های خالی معاف از مالیات یکی از نکات مهم مورد توجه سازمان امور مالیاتی برای اجرای این قانون خواهد بود.

چندی پیش داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات خانه های لوکس گفت: امسال با همکاری شهرداری 140 خانه لوکس و باغ ویلا را شناسایی و اطلاعات آنها را دریافت کرده ایم که البته اطلاعات ثبتی آنها باید باشد. به اطلاعات هویتی که با آن مکاتبه کرده ایم و با سازمان ثبت کننده پیگیری کرده ایم تبدیل شود تا بخشی از اطلاعات هویتی آنها در اختیار ما قرار گیرد و مابقی نیز منتظر هستیم تا به مردم اطلاع دهیم.

رئیس امور مالیاتی سازمان گفت: در سال های گذشته عدم اطلاع رسانی مانع از اجرای کامل این قانون می شد اما امسال با پیگیری های انجام شده توانستیم اطلاعات لازم را به دست آوریم.

منظور بیان کرد: طبیعتاً منابع درآمدی را که ممکن است کمتر یا بیشتر باشد برآورد کرده ایم اما سعی می کنیم با شناسایی فرار مالیاتی این کمبودها را جبران کنیم.

READ  مشکل بزرگ این است که هر ایرانی/شهروندی چند کارت بانکی در جیب دارد؟

وی افزود: با پایان سال مالی وصول مالیات شروع می شود و وظیفه ما بوده است که میزان مالیات را شناسایی و تعیین کنیم و آن را گزارش کنیم و اکنون تابع سیاست قانونگذار هستیم.

شناسایی 520 هزار خانه خالی در کشور

ابوالفضل نوروزی، رئیس دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از افزایش شناسایی خانه های خالی خبر داد و این مالیات با اولویت خانه های بزرگ اخذ می شود.

وی گفت: به همین منظور وزارت راه و فواید عمومی فهرستی از اشخاص حقوقی و حقیقی دارای بالای 100 و بین 50 تا 100 واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.

رئیس ستاد اقتصاد مسکن با اعلام اینکه قبل از ارسال این لیست با ارسال پیامک و اخطاریه به افراد یک هفته مهلت داده شد تا وضعیت واحدهای مسکونی را مشخص کنند و گفت: برخی افراد خوداظهاری ساکن محلی یا ملک برای فروش و اجاره آنها در بازار عرضه می شود. پس از پایان مهلت مقرر، لیست افراد فاقد پرونده جهت اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد.

مشاور وزیر راه و فواید عمومی با بیان اینکه 10 شخص حقوقی در لیست ارائه شده به سازمان امور مالیاتی مسکن خالی وجود دارد، تصریح کرد: افرادی که دارای 20 تا 50 واحد مسکونی خالی هستند طی نامه ای و در مرحله تعیین تکلیف شده اند. تکلیف ارسال لیست در اداره امور مالیاتی واقع شده است.

وی در خصوص همکاری دستگاه ها برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان گفت: با پیگیری مستمر بیش از 350 میلیون پرونده اطلاعاتی از دستگاه های مختلف اجرایی و پس از ارزیابی کیفی و استخراج اطلاعات محل سکونت افراد اخذ شده است. و همچنین اطلاعات مربوط به مالکیت واحدهای مسکونی، با تشکیل پرونده به تفصیل. در این راستا اطلاعات موجود در سامانه ملی املاک و مسکن کشور شامل خانه های بیش از 73 میلیون شخص حقیقی و حقوقی است.

با توجه به اینکه بسیاری از خریداران مسکن منتظر ورود خانه‌های خالی و لوکس به بازار مسکن هستند که از طریق آن آرامش را در بازار مسکن شاهد باشند، انتظار می‌رود در سال جدید مالیات بر این خانه‌ها و همچنین شناسایی منازل در نظر گرفته شود. شاهد بهبود بازار مسکن باشیم.

بیشتر بخوانید:

35220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا