بیگدالی: روابط ایران و اروپا مهم است، نباید مختل شود/ فرصتی برای رهایی از انجماد اقتصادی فراهم شد

ابوالفضل خدای: آلمان در هفته های اخیر مواضع خصمانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده و نخست وزیر این کشور نیز وعده افزایش تحریم ها و فشار بر تهران را داده است. موضعی که وزیر امور خارجه کشور در روزهای اخیر اعلام کرد. همزمان با این اقدامات، اتحادیه اروپا و انگلیس نیز تحریم هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کردند که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به آن، آن را بی اساس، غیرقانونی و مداخله جویانه خواند و ضمن تاکید بر اقدامات متقابل موثر، آن را بی اساس، غیرقانونی و مداخله جویانه توصیف کرد. وی تصریح کرد که ایران حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می دارد.

علی بیگدالی کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با خبرآنلاین درباره موضع آلمان و کشورهای اروپایی در برابر ایران گفت: مواضع خصمانه اروپایی ها و فشار آنها علیه ایران سه دلیل عمده دارد: ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه. عدم رسیدگی به مسائل حقوق بشر و نفوذ ایران در منطقه. بروز چنین مواضع خصمانه ای از سوی دو کشور مهم اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه، روابط با ایران را تیره و تار می کند و وجود چنین فضای ضد ایرانی و از دست دادن کشورهای اروپایی برای ایران کاملاً زیان آور خواهد بود. قبل از این تحول، کشورهای اروپایی به عنوان پل ارتباطی بین تهران و واشنگتن عمل می کردند.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه آلمان: اروپا درباره تحریم ایران به توافق رسیده است

احضار مکرر سفیر آلمان به وزارت امور خارجه

همانطور که اشاره کردم، نفوذ ایران در منطقه نیز یکی از عواملی است که اروپا آن را تهدید می بیند. آنها با وجود تورم ایجاد شده در کشورهای خود به دنبال انتقال سرمایه انباشته خود به کشورهای منطقه و سرمایه گذاری در کشورهای ثروتمند هستند. این یک دلیل پنهان و ضمنی است که منجر به نارضایتی کشورهای اروپایی شده است. به همین دلیل موارد ذکر شده باعث شد تا کشورهای اروپایی به دنبال تحریم ایران باشند. البته باید در نظر داشت که مضمون این اقدامات در تحریم نهادها و افراد در ایران چندان اهمیتی ندارد، اما واکنش های ناشی از آن در اتحادیه اروپا و فضای بین المللی، چهره مخدوش ایران را نشان می دهد. بنابراین این مسائل روابط تجاری و سیاسی ایران با کشورهای اتحادیه اروپا را تهدید و نابود می کند. این در حالی است که 27 کشور مهم جهان در آستانه کاهش یا قطع روابط خود با ایران هستند. علاوه بر این، با مواضع اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، این امکان وجود دارد که مذاکرات برجام تحت تأثیر قرار گیرد یا حتی بدون نتیجه قطعی به پایان برسد. اخیرا هیات ایرانی به وین سفر کرده بود اما نتیجه ای در این زمینه حاصل نشد.

READ  رونمایی از کتاب فراسوی دیپلماسی/ خرازی: روزنامه ها بخشی از تاریخ دولت ها محسوب می شوند.

بیگدلی در نهایت گفت: بحران اجتماعی کنونی در ایران ناشی از همین بحران اقتصادی در کشور است و من قبلاً پیشنهاد کرده بودم که با در نظر گرفتن این مشکلات، بهتر است ایران انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و تغییرات اساسی در سیاست های منطقه ای و بین المللی خود ایجاد کند. از انجماد اقتصادی خلاص شوید تا زمانی که شاهد تغییرات در سیاست منطقه ای و خارجی نباشیم، امکان برقراری صلح اجتماعی به موازات آن وجود ندارد، زیرا انتظارات نسل جوان عمدتاً ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی فعلی است.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا