بورل در مورد اهرم روسیه علیه اروپا در زمستان هشدار داد

جوزف بورل روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت روسیه به تدریج صادرات گاز به اروپا را کاهش می دهد.

وی افزود که عرضه گاز روسیه در برخی کشورها 100 درصد و در برخی دیگر تا 50 درصد کاهش یافته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه گفت که گاز در تابستان یک سلاح استراتژیک محسوب نمی شود و بعید است روسیه در آن زمان صادرات خود را متوقف کند.

با این حال، او هشدار داد: اما زمستان می تواند سخت باشد و ما باید آماده باشیم تا روسیه از گاز به عنوان سلاح استفاده کند.

او مدعی است که روسیه نیز از گندم به عنوان سلاح استفاده می کند.

بورل گفت: «ما از تلاش های سازمان ملل برای تسهیل صادرات غلات از بنادر اوکراین حمایت می کنیم. ما همچنین تحریم های خود را بررسی خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ مانعی برای مبادلات غذایی با روسیه وجود ندارد.

با این حال، او هشدار داد که قیمت ها در حال افزایش است و قیمت مواد غذایی در آفریقا 60 درصد افزایش یافته است. این وضعیت به گفته بورل مشکلات زیادی را در جهان ایجاد خواهد کرد.

روسیه و اوکراین بزرگترین صادرکنندگان نان در جهان و صادرکنندگان غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند.در سال 2020، هر یک از این دو کشور حدود نیمی از گندم خود را به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر می کنند.

جنگ در اوکراین باعث اختلال در عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه های روغنی، روغن و کود شد.

حدود یک چهارم کل صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور در سال های 2021 و 2022 به حالت تعلیق درآمده است.

READ  امیر عبداللهیان با وزرای امور خارجه آذربایجان و یونان تلفنی گفتگو کرد

بسیاری از زیرساخت‌های تجاری اوکراین، از جمله بنادر و راه‌آهن، تخریب یا آسیب دیده‌اند. اوکراین همچنین صادرات برخی غلات را برای حفاظت از ذخایر خود ممنوع کرده است.

روسیه در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، این اتهامات را رد کرد و گفت: «ادعاهای مشابه و بی اساس درباره برنامه هسته ای روسیه بیش از یک بار مطرح شده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا گفت که روسیه به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه خواهد داد “زیرا ما به عملکرد پایدار بازار جهانی غذا علاقه مندیم.”

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا