بررسی عوامل عامل ثبات قیمت لوازم خانگی/رکود، اجبار یا کنترل قیمت مواد اولیه؟


روز گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر امنیت در یک برنامه تلویزیونی عرضه و تولید بالای لوازم خانگی و کنترل قیمت محصولات فولادی را از عوامل ثبات قیمت لوازم خانگی دانست.

وی همچنین گفت: با توجه به عرضه بالای لوازم خانگی، مردم به سمت خرید سرمایه لوازم خانگی نمی روند. از سوی دیگر مهار قیمت مواد اولیه عمدتاً فولاد از طریق مبادله و حذف سهمیه بندی باعث تثبیت قیمت محصولات پایین دستی مانند لوازم خانگی شد.

این اظهارات زمانی مطرح شد که در پایان آذرماه پس از افزایش نرخ ارز، پازوکی، رئیس اتحادیه فروش لوازم خانگی اعلام کرد که افزایش نرخ ارز تاثیری بر قیمت لوازم خانگی و تقاضا در این بازار نداشته است. مغازه داران هم نتوانستند قیمت ها را افزایش دهند، زیرا به دلیل رکود بازار، افزایش قیمت به خودی خود است. بنابراین رکود بازار یکی دیگر از عوامل ثبات قیمت است که وزیر امنیت به آن اشاره نکرد.

موضوع دیگری که وزیر حراست به آن اشاره نکرد اما پیش از این بارها از سوی تولیدکنندگان مطرح شده، قیمت تکلیفی است. به عنوان مثال، هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی اخیراً از کوچک شدن صنعت لوازم خانگی به دلیل اجباری شدن قیمت‌ها در شرایط افزایش هزینه‌های تولید ابراز نگرانی کرده و پیشنهاد کرده است که نظارت بر قیمت محصولات ثانویه کاهش یابد.

وی همچنین گلایه داشت که وقتی نرخ نیمایی به 35 هزار تومان و یورو به نزدیک به 37 هزار تومان می رسد، تولیدکننده چگونه باید نیاز خود را تامین کند.

به گفته تولیدکنندگان، مواد اولیه از بورس تامین می شود که قیمت آن متاثر از نرخ ارز، قیمت های جهانی و حاشیه رقابت است. همچنین اگر تولیدکننده نتواند مواد اولیه خود را در بورس عرضه کند، باید آن را از بازار آزاد خریداری کند. با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه کنترل نمی شود، تولیدکنندگان بارها درخواست کرده اند که کنترل بازار به صورت مقطعی باشد نه پیش از پیش. یعنی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت نیاز به مجوز ندارند بلکه واحدها بر اساس اسناد خود قیمت های جدیدی را حمل می کنند اما در صورت تخلف واحدی از فرآیند برآورد قیمت با آن برخورد می شود.

READ  گزارش مرکز آمار از تورم بازار اجاره/ کرایه در اردیبهشت چقدر بالا رفت؟

بنابراین به نظر می رسد که عوامل زیادی برای ثبات قیمت لوازم خانگی وجود داشته باشد و همه این عوامل به نفع سازنده نبوده است.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

35220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا