“بال مثلثی G-20″؛ جنگنده حمله عمیق در قلمرو دشمن/ عکس

جنگنده مثلث بال رادارگریز ساخت چین G-20 نزدیک به یک دهه است که در مراحل مختلف توسعه بوده و کارشناسان می گویند که از سه نوع جنگنده روسی و آمریکایی الهام گرفته شده است.

وب سایت «19 فورتی فایو» در مقاله ای به قلم «الکس هولینگز» در روز یکشنبه اعلام کرد، چین سابقه تقلید از طراحی و فناوری رقبای خود را دارد و شواهد نشان می دهد که چنگدو جی-20، بهترین جنگنده رادارگریز این کشور، ندارد از این قاعده مستثنی است.

بر اساس این گزارش، G-20 اولین جنگنده رادارگریز غیرآمریکایی در جهان است که عملیاتی شده و عملاً به انحصار 34 ساله آمریکا در این زمینه پایان داده است. G-20 با وجود اتهامات رقبای خود دقیقاً شبیه سایر جنگنده های نسل پنجم نیست.

* G-20 اولین جنگنده رادارگریز غیر آمریکایی در جهان است

چنگدو G-20 اولین جنگنده نسل پنجم چین است که ریشه آن به برنامه این کشور در اواخر دهه 1990 بازمی گردد. در سال 2008، حدود 11 سال پس از اولین پرواز F-22 Raptor، پروژه چنگدو به عنوان پایه ای برای اولین جنگنده رادارگریز چین انتخاب شد که در سال 2017 وارد تولید شد. این جنگنده تک سرنشین و دو موتوره دارای طول بال هایی است بیش از 42 فوت و بزرگتر از F-22 است. این جنگنده اغلب با جنگنده برتری هوایی F-22 آمریکایی مقایسه می شود، اما از نظر فنی برای ایفای نقش متفاوت طراحی شده است.

حداکثر سرعت این جنگنده 2 ماخ و سقف پرواز 66000 فوت است. این جت می تواند چهار موشک میان برد یا دوربرد و دو موشک هوا به هوای کوتاه برد اضافی را حمل کند.

READ  دیدار جده و بازگشت روابط ایران و اعراب

*ج-20 به قلب دشمن حمله می کند

در حالی که رپتور همیشه برای تسلط بر نبردهای هوایی در نظر گرفته شده بود، G-20 در ابتدا برای پرواز در عمق خاک دشمن و حمله به اهداف زمینی طراحی شده بود. از آن زمان، چین انرژی و منابع قابل توجهی را برای رفع شکاف ها در قابلیت های رزم هوایی اختصاص داده است و سیستم های جدیدی مانند کنترل بردار رانش را در جدیدترین نسخه های جت به کار می گیرد تا آن را به یک جنگنده-رهگیر پویاتر تبدیل کند. گفته می شود G-20 از موتور Il-31F روسی استفاده می کند که چینی ها آن را به قیمت نیم میلیارد دلار خریداری کردند.

* جنگنده G-20 بر اساس سه نمونه ساخته شده است

در نتیجه، G-20 به احتمال زیاد از نسل سه جنگنده رادارگریز مختلف است. طراحی کلی این جنگنده را می توان به شدت از پروژه MiG-1.44 شرکت ماگویان اقتباس کرد، اما رویکرد آن مشابه جنگنده های F-35 و F-22 تولید شده توسط شرکت لاکهید مارتین است.

310310


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا