«ایوب‌خان» به بازار آمد – خبرآنلاین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشنامه «ایوب خان» نوشته امیر دژاکام نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه در رشته هنرهای نمایشی شامل هفت نمایشنامه او توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

دژاکام در این کتاب تجربه رسمی و بیانی خاصی را انتخاب کرده است که یک شی را از زوایای مختلف مشاهده و بیان می کند.

در اولین نمایش از این مجموعه با عنوان ایوب خان با همین آمادگی و با زبانی خاص به سراغ داستانی از زندگی و نحوه فعالیت اجتماعی و اندیشه شخصی مردی به نام ایوب که از بزرگان است می پردازد. از زمان خود و افرادی که به بهانه های مختلف با او هستند ارتباط برقرار کنید و کمک بخواهید. زبان پیچیده و گاه طنز دژاکام در این اثر، تلاش او برای بیان رفتار ماهرانه و قهرمانانه ایوب و زندگی عجیب او که به سنت زمانه شباهتی ندارد، این اثر را خوانا و قابل توجه کرده است.

در نمایش دوم با عنوان شیشه، دژاکام از زبان مهاجری غرق شده در اقیانوس، روایتی فلسفی و انتقادی از زندگی در ایران را ارائه می دهد که منجر به فرار مردم از سرزمینشان شد. یکی از سرگرمی های این متن تک گویی شخصیت اصلی و صحبت هایی است که با خودش و در واقع با مخاطب دارد.

نمایش سوم با عنوان «کشتی یونانی» سعی دارد در 18 صحنه، تفکر زیست اجتماعی و معاصر ساختار فکری زن در مواجهه با مردان را از نگاه یک زن به تصویر بکشد. این نمایشنامه در قالب مونولوگ 18 صحنه از همزیستی در جامعه مدرن معاصر را با نگاهی انتقادی به تصویر می کشد.

READ  سریال نوروزی شبکه نسیم مشخص شد

در نمایشنامه رومئو و ژولیت که دژاکام آن را برداشتی آزاد از شکسپیر می نامد، با خلق چهار شخصیت در جغرافیای زیستی جنوب ایران سعی دارد تصویری متناقض از زندگی شخصی و فکری در لایه های پایین اجتماعی ایران به نمایش بگذارد.

در نمایشنامه دیگری از این مجموعه به نام مکبث، نویسنده نسخه فعلی خود از نمایشنامه معروف شکسپیر را بازنویسی و خلق کرد که متن آن استعاره ای از مفاهیم اولیه متن اصلی است.

ایوب خان به بازار آمد

259259


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا