این مدل گوشی 10 میلیون تن گران شد/ مغازه داران فروش آیفون را متوقف کردند تا مجانی نفروشند.


با قرار گرفتن گوشی های موبایل اپل در گروه محصولات 27 روز گذشته، ثبت سفارش واردات آیفون رسما ممنوع شد و بازار این محصول که در یک ماه اخیر شاهد نوسانات زیادی بوده، با شوک دیگری مواجه شد. ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه با برند اپل از روز اول خرداد واردکنندگان گوشی تلفن همراه هنگام ثبت سفارش در کل سامانه معاملات با پیامی مواجه شدند که آب پاکی روی دستانشان ریخت. متن این اطلاعیه نشان می دهد که با توجه به قرار گرفتن گوشی های موبایل اپل در گروه محصولات ۷۲۷، یعنی. گروه کالاهای لوکس و غیر ضروری، امکان ثبت سفارش وجود ندارد. اگرچه هنوز ابلاغیه رسمی سازمان های مسئول از جمله وزارت صمت منتشر نشده و درخواست کنندگان نیز ابلاغ رسمی در این زمینه دریافت نکرده اند، اما با توجه به برنامه ریزی و پیگیری های متعدد این موضوع در مجلس، به نظر می رسد ممنوعیت واردات به طور رسمی معرفی شده است.

منتقدان چه می گویند؟
واردات گوشی های پرچمدار 5 درصد تعرفه داشت که به 12 درصد افزایش یافت و باید 7 درصد در صندوق حمایت از تولید موبایل باقی می ماند اما اکنون با ممنوعیت واردات، صندوق حمایت از تولید موبایل عملا بی معنا شده است. موضوع دیگری که کارشناسان در انتقاد از تصمیم اخیر می گویند، بحث خدمات پس از فروش اپل است. خدمات پس از فروش در ایران 18 ماهه است و زمانی که واردات ممنوع می شود، شرکت ها در تامین قطعات این نوع گوشی و خدمات پس از فروش نیز با مشکل مواجه می شوند.

تاریخچه تاریخ
ممنوعیت تلفن های همراه لوکس به ویژه آیفون بارها به ویژه در مجلس برداشته شد تا جایی که حتی اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در اوایل اردیبهشت وعده دادند که واردات آیفون تا نیمه اول امسال ممنوع خواهد بود. سال 1401 مخالفان واردات آیفون با استناد به سهم اندک این برند و البته گوشی های بالای 600 دلاری دیگر در بازار تلفن همراه در ایران، معتقدند ارز واردات این اقلام به ویژه با توجه به از شرایط تحریم و محدودیت منابع ارزی می توان برای واردات کالاها و اقلام اساسی استفاده کرد. افراد بیشتری باید در نظر گرفته شوند. آمارها حاکی از آن است که 75 درصد از موبایل های فروخته شده در بازار بین 7 تا 8 میلیون تومان قیمت دارند و تنها 25 درصد از سهم بازار در اختیار موبایل های بالای 10 میلیون تومان است که 5 درصد آن را گوشی های بالای 600 دلار تشکیل می دهند.

READ  افزایش قیمت دلار سیاسی است/ ناآرامی ها منجر به فرار سرمایه شده است

فعالان بازار چه می گویند؟
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گوشی های صوتی، تصویری و تلفن همراه در تهران با انتقاد از تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های اپل گفت: 5000 فروشنده تلفن همراه در تهران وجود دارد که اکثر آنها آیفون می فروشند و متاثر از این تصمیم هستند. . بهتر است.«تصمیم گیران موبایل بیشتر مورد توجه و مشورت قرار گرفتند. ابراهیم درستی افزود: دلیل ممنوعیت واردات آیفون ها لوکس بودن و با ارزش بودن این گوشی ها است، اما موضوع این است که اگر واردکننده بخواهد کره ای وارد کند یا وارد کند. تلفن چینی بالای 600 دلار، چه قانونی برای او خواهد بود؟ درستی با اشاره به لزوم انجام این تصمیم گفت: به نظر می رسد این تصمیم نه تنها به دلیل رتبه بالا بلکه به دلیل کشور تولیدکننده بوده است، اما بهتر است دولت به گونه ای عمل کند که بازار را آرام کند. برای جلوگیری از نوسانات بازار تصمیمات حساب شده بگیرید. حامی باشید و محدودیتی برای خریدار ایجاد نکنید.

محدودیت واردات قیمت ها را افزایش داده است
در هفته های اخیر و پس از توقف واردات آیفون، بازار موبایل تهران شاهد افزایش قیمت گوشی های اپل بود. قیمت آیفون 13 128 گیگابایتی با ظرفیت 24 گیگابایت که تا 24 اردیبهشت از 24 هزار و 800 تا 25 میلیون تومان در نوسان بود، در آخرین روز اردیبهشت به 34 هزار و 500 میلیون تومان رسید و آیفون 13 پرومکس از 40 هزار و 500 به 43 هزار و 500 به 47، 47 رسید. همان دوره نوسانات بازار موبایل در هفته گذشته به حدی بود که زمزمه های قیمت 67 میلیون تومانی آیفون 13 پرومکس به گوش می رسید و سایر مدل های این برند مانند آیفون SE 2020 با ظرفیت 128 نیز قیمت را از 13 میلیون تومان به 13 میلیون تومان افزایش دادند. 17.5 میلیون تومان با 4.5 میلیون تومان. با ممنوعیت ثبت سفارش واردات آیفون در روز گذشته، بازار شاهد تغییرات بیشتری در قیمت گوشی های موبایل به خصوص این برند خاص خواهد بود. پیگیری آخرین قیمت آیفون در روز اول ممنوعیت رسمی واردات با توجه به اعلام قیمت های بازار در بعدازظهر راه به جایی نبرد اما به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان صوت، تصویر و موبایل تهران، بازار موبایل در روزهای آینده شاهد تغییرات قیمتی خواهد بود انواع مختلفی از گوشی های تلفن همراه وجود خواهد داشت.
یکی از فروشندگان تلفن همراه در تهران درباره واکنش‌های اخیر بازار می‌گوید: «قیمت‌ها هر روز افزایش می‌یابد، اما امروز فروش آیفون متوقف شده است و هرکس آیفون در فروشگاه خود داشته باشد، آن را بسته است تا قیمت آن کاهش یابد. قیمت بالا می رود. برای فروش نیست. میثم گانی زاده درباره قیمت سایر برندها نیز گفت: قطعاً وقتی آیفون گران می شود قیمت سایر برندها نیز افزایش می یابد زیرا زمانی که افزایش قیمت آیفون داریم تقاضا به سمت سامسونگ می رود و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت می شود. قیمت گوشی های گران قیمت.» این اتفاق هم افتاد و قیمت گوشی های سامسونگ افزایش یافت، اما از آنجایی که فروش بسته شد، لیست قیمت هنوز در دسترس نیست.

READ  افزایش قیمت آیفون در بازار / نمودار قیمت

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا