اوکراین دستور بازداشت یانوکوویچ را صادر کرده است

به گزارش رویترز، این توافق که به «پیمان خارکف» معروف است و در سال 2010 توسط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور وقت اوکراین امضا شد، به روسیه اجازه داد ناوگان دریای سیاه خود را در بندر سواستوپل کریمه نگه دارد.

یانوکوویچ که پس از اعتراضات گسترده در اوکراین در سال 2014 به روسیه گریخت، تاکنون به دلیل خیانت به خیانت به طور غیابی به 13 سال زندان محکوم شده است. این حکم ۱۳ سال پس از درخواست روسیه برای اعزام نیرو و پلیس برای بازگرداندن نظم به اوکراین در سال ۲۰۱۴ صادر شد.

یانوکوویچ که تاکنون تمامی اتهامات علیه خود را رد کرده است، هنوز به حکم بازداشت پاسخی نداده است.

دفتر دادستان کل اوکراین اعلام کرد که دادگاهی در کیف روز دوشنبه دستور بازداشت یانوکوویچ را صادر کرد زیرا پیمان خارکف راه را برای الحاق کریمه در سال 2014 هموار کرد و افزایش نیروهای روسیه در اوکراین را تسهیل کرد.

در این بیانیه آمده است که اقدامات یانوکوویچ ناقض قانون اساسی اوکراین است و با «حمایت از یک کشور خارجی»، «حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت نیروهای دفاعی و امنیت ملی و اقتصادی اوکراین» را تضعیف کرده است.

به گزارش رویترز، روسیه که در 24 فوریه به اوکراین حمله کرد، از ناوگان دریای سیاه خود برای هدف قرار دادن اهداف اوکراینی استفاده کرد. مسکو اقدامات خود را “عملیات نظامی ویژه” توصیف می کند.

311311


منبع

READ  واکنش آمریکا به اظهارات امیر عبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا