اول گفتند خانم ها حق ورزش ندارند بعد اعلام کردند حق کار ندارند بعد…


به گزارش خبرآنلاین، فرحناز باور می گوید: 40 روز پس از سقوط افغانستان از دست طالبان، با کمک ویزای تحصیلی به ایران بازگشتم. در بیست سال گذشته به اصطلاح جنگ موش و گربه ادامه داشت، اما طالبان به تدریج با اسلام سیاسی و قرائت افراطی از دین، افراد زیادی را به خود جذب کردند، به طوری که هر روز بر تعداد آنها افزوده شد. از طرفی دولتی که بیست سال بر سر کار بود نتوانست در حوزه فرهنگ کار اساسی انجام دهد بنابراین همین موضوع با معامله باعث فروپاشی پایه های سست دولت شد. شامگاه یکشنبه 24 مرداد 1400 داکتر عبدالله در رسانه ها اعلام کرد که رئیس جمهور اشرف غنی از افغانستان گریخته و افغانستان سقوط کرده است.

وی ادامه می دهد: ترس زیادی در شهر وجود داشت، فرار سربازان و انتشار علنی سلاح های جنگی بر ترس مردم افزود، فضایی که آمریکا با محاصره فرودگاه در افغانستان ایجاد کرد، هواپیماها آوردند. و استخبارات افغانستان را با خود بردند و ما مردم عادی فکر می کردیم مثل هیزم در این آتش می سوزیم.

باور می گوید: ابتدا گفتند زنان مجاز به ورزش نیستند، سپس اعلام کردند که زنان مجاز به کار نیستند، سپس حق تحصیل در برخی رشته ها مانند برق و اقتصاد برای زنان محدود شد، سریال هایی با نقش محوری را محدود کردند. زنان، سپس اعلام کردند که زنان بدون محرم نمی توانند بیرون بروند و تاکسی سوار شوند، ممنوعیت سفر به خارج وضع شد، جواز تحصیل زنان لغو شد و در نهایت زنان از تحصیل در دانشگاه ها، مانند حکومت طالبان، خانه منع شدند. و آشپزخانه این سهم زنان بود.

READ  شاخص آلودگی هوا در برخی نقاط تهران به عدد 500 رسیده است

وی درباره تجربه روزهای روی کار آمدن طالبان ادامه می دهد: 40 روز که در افغانستان بودم و در یک دانشگاه خصوصی تدریس می کردم، اولین کاری که طالبان در آن روزها انجام دادند، دستور جداسازی کلاس ها بر اساس جنسیت بود. چون امکانات دانشگاه ها بین کلاس ها کافی نبود، پرده می کشیدند، مردها یک طرف می نشستند و خانم ها آن طرف پرده می نشستند، اجازه نمی دادند ما که جوان بودیم، مرد و پوم بخوانیم. برعکس طالبان ابتدا اعلام کردند که زنان تمام حقوق خود را دارند، اما فقط باید حجاب را رعایت کنند، جالب اینکه وقتی افغانستان سقوط کرد، بدون اینکه طالبان چیزی بگویند، نگاه مردم به خصوص مردان ناگهان تغییر کرد، به ظاهر زن نگاه تحقیر آمیزی کردند، یعنی اگر حجاب یک زن مطابق میل طالبان نبود، غیر از طالبان، مردم عادی به آن زن هشدار می دادند.

این دانشجوی افغانستانی در ایران می گوید: روزهای اول که طالبان به قدرت رسیدند وانمود کردند که ما تغییر کرده ایم، حتی اعلامیه ای صادر کردند که تمام حقوق زنان پابرجاست و زنان فقط باید حجاب داشته باشند، اما آرام آرام همه چیز تغییر کرد، اول گفتند. که زنان مجاز به ورزش نیستند، سپس اعلام کردند که زنان در ادارات اجازه کار ندارند، سپس حق تحصیل در برخی رشته ها مانند برق، اقتصاد را برای زنان محدود کردند، سریال هایی با نقش محوری زنان را محدود کردند. بعد اعلام کردند که زنان بدون محرم نمی توانند بیرون بروند و تاکسی سوار شوند، ممنوعیت سفرهای خارجی وضع شد، جواز تحصیل از زنان گرفته شد و در نهایت زنان را از تحصیل در دانشگاه ها منع کردند، بنابراین در حکومت طالبان، خانه و آشپزخانه سهم زنان است.

READ  پیش بینی بارش برف و باران در این استان ها/ ورود سامانه جدید بارشی از شنبه

جزئیات بیشتر این گفتگو را اینجا بخوانید.

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا