اولین سم روسی از فنلاند

به گزارش رویترز، این وزارتخانه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به آنچه «تقابل فنلاند با روسیه» خوانده، اعتراض کرده است که ظاهراً به درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو اشاره دارد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که آنتی هلانترا سفیر فنلاند در مسکو را برای صدور یادداشتی در اعتراض به اخراج کارکنان سفارت روسیه در هلسینکی احضار کرده است.

در این بیانیه آمده است: «رئیس نمایندگی دیپلماتیک (فنلاند) نسبت به اخراج غیرموجه دو کارمند سفارت روسیه از هلسینکی به فنلاند به عنوان بخشی از کمپین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین به رویارویی فنلاند با روسیه اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است که مسکو در واکنش به این اقدام دو دیپلمات فنلاندی را اخراج کرده است.

با ادامه درگیری در اوکراین، موضوع الحاق سوئد به ویژه به فنلاند به دلیل مرز مشترک با روسیه، به نقطه تقابل جدیدی بین مسکو و غرب تبدیل شده است. رئیس جمهور و دولت فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند که قصد دارند برای عضویت در ناتو برای هموار کردن راه برای یک اتحاد نظامی متشکل از 30 کشور در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در میان هشدارهای مسکو، اقدام کنند.

در پی اعلام تصمیم فنلاند و همچنین حمایت حزب حاکم سوئد از چنین اقدامی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع شورای فدراسیون روسیه از تقویت خطوط مرزی با فنلاند خبر داد. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای اسکاندیناوی بیش از هزار کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و اولین کشوری است که با روسیه مرز مشترک دارد که به ناتو خواهد پیوست.

READ  بیان‌نامه نمایندگی بدیهی المللی کارمایه اتمی درزمینه چگونگی نیروگاه های تخم های اوکراین

پیش از این، دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، هشدار داده بود که “عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی ائتلاف در هر دو کشور می تواند خاک سوئد و فنلاند را به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل کند.”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز دیروز (دوشنبه) به ناتو گفت که روسیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مشکلی ندارد و ورود آنها به ائتلاف نظامی غرب تهدیدی نیست، بلکه واکنشی را به دنبال خواهد داشت. وزارت خارجه روسیه صبح امروز در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که اگر سوئد به ناتو بپیوندد، روسیه باید اقدامات نظامی-فنی برای مقابله با آن انجام دهد.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا