اولاند: بیا ترامپ، جنگ تمام شده است!

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که این امر به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 بستگی دارد.

اولاند گفت: اگر ترامپ پیروز شود، می گوید بس است. روسیه باید همه آنچه را که تاکنون فتح کرده است حفظ کند. جنگ گران است

در دوران ریاست جمهوری خود، رهبر سابق فرانسه رویکرد آشتی جویانه دیرینه فرانسه در قبال روسیه را شکست و موضع قاطع تری در مورد الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014 اتخاذ کرد. دروغگوی بزرگ» و گفت: شما نمی توانید پوتین را فریب دهید. او (فقط) به قدرت احترام می گذارد.

وی گفت آنچه امروز نسبت به ریاست جمهوری او تغییر کرده است این است که شکل نظم ژئوپلیتیکی مشخص شده و روسیه و چین با نزدیک شدن به یکدیگر غرب را به چالش می کشند.

سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور کنونی فرانسه به چین نیز در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفت و وی اظهار داشت که اروپا نباید از آمریکا الگوبرداری کند و وارد مناقشه تایوان شود.

تایوان جزیره ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود می داند و حمله نظامی یکی از راه های بازپس گیری آن است. پکن روابط دیپلماتیک مستقل این کشورها با تایوان را رد کرد. ایالات متحده بزرگترین تامین کننده تسلیحات تایوان است و بارها به طرق مختلف اعلام کرده است که در صورت حمله چین به نوعی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس معاهدات امضا شده بین واشنگتن و تایپه، ایالات متحده از نظر قانونی موظف به حمایت از تایوان است.

READ  یونان اقدام ایران را دزدی دریایی خواند!

ماکرون در این سفر بر لزوم استقلال راهبردی اروپا تاکید کرد و گفت که اگر چین به تایوان حمله کند و آمریکا پاسخ دهد، اروپا نباید اجازه دهد که به این درگیری کشیده شود.

اولاند درباره این سخنان گفت: «وقتی به چین بروید و فقط به فکر منافع اقتصادی باشید و منافع سیاسی فرانسه را فراموش کنید، کمتر کسی صدای شما را می‌شنود و ضعیف‌تر می‌شوید.

رئیس جمهور سابق فرانسه به نوبه خود از اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به دلیل رویکرد قاطعانه تر او در قبال چین در طول این سفر تمجید کرد و گفت که او “اصول درستی را ایجاد کرده است”.

اولاند نیز مانند مکرون طرفدار خودمختاری استراتژیک اروپا است و بر نیاز به توسعه ظرفیت دفاعی مستقل قاره تاکید دارد. اما او استدلال کرد که این خودمختاری باید همیشه به ناتو گره خورده باشد. به گفته وی، ممکن است روزی برسد که لازم باشد اروپا در حوزه امنیت روی پای خود بایستد، اما این بدان معنا نیست که اهداف اروپا با اهداف آمریکا متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر به متحدان اروپایی خود بگوییم که منافع ما با آمریکا متفاوت است – حداقل در موضوع صلح – متحدان ما دیگر از ما پیروی نخواهند کرد.

310310


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا