انتقاد بی سابقه دوترته از پوتین

به گزارش آسوشیتدپرس، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور مستعفی فیلیپین، که علنا ​​همتای روس خود را ولادیمیر پوتین بت خود می‌داند، اولین اظهارنظر خود را درباره حمله روسیه به اوکراین بیان کرد و امروز (سه‌شنبه) به شدت پوتین را مقصر این دوره سه ماهه دانست. جنگی که قیمت نفت را افزایش داد و بسیاری از کشورها از جمله فیلیپین را تحت تأثیر قرار داد.

دوترته با تاکید بر اینکه رئیس جمهور روسیه را محکوم نمی کند، با آنچه پوتین این حمله را “عملیات نظامی ویژه” خواند، مخالفت کرد و گفت که این در واقع یک جنگ تمام عیار علیه یک “دولت مستقل” است.

رئیس جمهور فیلیپین در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مقامات کابینه گفت: بسیاری می گویند من و پوتین هر دو قاتل هستیم. من مدتهاست که می گویم مردم را می کشم. اما این افراد جنایتکار هستند نه کودکان و سالمندان. ما از دو جهت با هم فرق داریم.

دوترته، که در 30 ژوئن استعفا داد، متهم به مبارزه وحشیانه با مواد مخدر در کشور و کشتن 6000 مظنون است.

گروه های حقوق بشر می گویند که این تعداد بسیار بیشتر است، از جمله کودکانی که در جریان کمپین مواد مخدر در دوران ریاست جمهوری دوترته کشته شدند.

کمپین کشتن قاچاقچیان مواد مخدر در فیلیپین به دستور دوترته موضوع حملات گسترده دادگاه کیفری بین المللی (ICC) و جنایات علیه بشریت بوده است.

بیش از یک هفته پس از محاصره روسیه توسط نیروهای روسی، فیلیپین به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم روسیه رأی مثبت داد.

دوترته همچنین پوتین را “دوست” خواند و از روسیه خواست تا بمباران اوکراین و مناطق مسکونی آن را متوقف کند و به غیرنظامیان بی گناه اجازه دهد تا به سلامت اوکراین را ترک کنند.

READ  تلاش های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای ایجاد کانال های گفتگو با صدر

وی همچنین گفت که اگر جنگ در اوکراین ادامه یابد و باعث بی ثباتی جهانی شود، عمیقا نگران ثبات عرضه نفت به فیلیپین است.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا