افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور/توصیه وزارت بهداشت به مهمانی های نوروزی

دکتر بابک عشراتی درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: افزایش مبتلایان به کرونا در کشور از قبل پیش‌بینی می‌شد و فکر می‌کنم این روند افزایشی تا مدتی ادامه داشته باشد، اما فعلا نمی‌توان گفت که میزان ابتلا به این بیماری چقدر است. بیماری افزایش خواهد یافت. چون قابل پیش بینی نیست در حال حاضر، شایع ترین سویه های گزارش شده، سویه های Omicron هستند که معمولاً دستگاه تنفسی فوقانی، یعنی حلق، بینی و گلو را تحت تأثیر قرار می دهند. به همین دلیل، بیماری نسبتاً خفیف تر است. اما عفونت زایی آن بسیار بیشتر از سویه های قبلی است.

وی با بیان اینکه به دلیل خفیف‌تر بودن این بیماری، خوشبختانه میزان مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان کمتر است، افزود: البته با افزایش تعداد مبتلایان، مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها نیز افزایش می‌یابد و برخی از بیماران به دلیل ابتلا به این بیماری هستند. بیماری های زمینه ای و وجود عوامل خطری که بدتر می شوند و نیاز به بستری شدن دارند.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور/توصیه وزارت بهداشت به مهمانی های نوروزی

علائم و مدت قرنطینه

توصیه های وزارت بهداشت برای مبتلایان به کرونا در نوروز

عشرتی ادامه داد: باید بدانیم که تاج تمام نشده و نمی توان گفت که تاج فقط به زندگی ما پایان می دهد. بنابراین باید یاد بگیریم که با آن مانند آنفولانزا و بسیاری از بیماری های دیگر زندگی کنیم. توصیه می کنیم افرادی که علائمی مانند گلودرد، سرفه، تب، بدن درد، آبریزش بینی و … دارند در خانه بمانند و تا پنج روز پس از علائم حاد مانند تب و آبریزش بینی از قرنطینه و خانه خارج نشوند. حل می شوند.. این عمل دو خاصیت دارد. اول اینکه انتقال ویروس را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. زیرا بیشتر انتقال ویروس توسط افراد دارای علائم انجام می شود و دومین ویژگی ماندن در خانه این است که استراحت در خانه می تواند کمک زیادی به بهبود سریع علائم و درمان بیماری کند.

READ  وبا به ایران آمد؟ مهم ترین علامت این بیماری را بشناسید

از دست دادن و بوسیدن در مهمانی ها خودداری کنید

وی بیان کرد: در عین حال افراد دارای علائم برای بهبود علائم خود از مایعات گرم و انواع دمنوش های طب سنتی در منزل استفاده کنند. در عین حال اقدام دیگر پرهیز از دست دادن و بوسیدن در مهمانی ها و دید و بازدیدهای نوروزی است. زیرا دست دادن و بوسیدن باعث انتقال بیماری می شود. لازم به ذکر است که با هم بودن کافی است و بهتر است دست دادن و بوسه را کنار بگذارید.

لزوم تزریق دوزهای یادآوری واکسن کرونا

عشرتی تاکید کرد: در عین حال در زمینه تزریق واکسن کرونا، طبق اعلام وزارت بهداشت، یادآوری واکسن، یعنی. دوز سوم و چهارم باید تزریق شود. به خصوص افرادی که از بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، انواع سرطان و … رنج می برند و یا پیوند عضو داشته اند، لازم است یادآوری خود را تزریق کنند. مهم نیست چه واکسنی را تزریق می کنند، اما بهتر است دوزهای تقویت کننده را تزریق کنند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ماسک گفت: توصیه ما استفاده از ماسک به ویژه در فضاهای بسته و مکان هایی که تجمع گسترده مردم است مانند اتوبوس، مترو و … است. زیرا ماسک همچنان یک وسیله موثر برای جلوگیری از انتقال کرونا است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه کسی باید به پزشک مراجعه کند؟

عشرتی همچنین درباره زمان مراجعه به پزشک برای افرادی که علائم دارند، گفت: افرادی که بین 15 تا 60 سال سن دارند و بیماری زمینه ای ندارند معمولاً مشکلی ندارند و بیماری به صورت سرماخوردگی برطرف می شود. مراجعه به مراکز درمانی و پزشکان وجود ندارد و استراحت در منزل کافی است، اما در صورت بروز علائم شدید مانند تنگی نفس، وضعیت نامناسب عمومی، سرفه شدید یا تب و لرز شدید در بیماران باید توسط پزشک معاینه شود. دکتر در عین حال افرادی که از بیماری زمینه ای رنج می برند و زنان باردار در صورت ابتلا به کرونا و داشتن علائم حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

READ  ویتامینی که ایمنی بدن شما را تقویت می کند

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: از آنجایی که کرونا یک بیماری ویروسی است، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. بنابراین افراد نباید خود به خود آنتی بیوتیک مصرف کنند و نباید از پزشکان بخواهند که آنتی بیوتیک تجویز کنند. زیرا نه تنها بی فایده است. اما استفاده زیاد از آن نیز مضر است و منجر به پیدایش مقاومت میکروبی می شود.

بیشتر بخوانید:

هشدار کارشناس: زیر لایه‌های کرونا در حالت آتشفشانی هستند / نگران تکرار سهل انگاری در سال 2018 هستم.

271 233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا