افزایش شیوع سردردهای استرسی در بین کودکان


وی گفت: سردرد یک اختلال شایع در گروه سنی کودکان است و سردرد در کودکان حتی میگرن در 30 سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علیرغم اهمیت تحقیقات در زمینه علل سردرد در کودکان و مطالعات فراوانی که در این زمینه انجام شده است، موضوع تشخیص و درمان سردرد در کودکان همچنان یک مشکل است. چالش “

هال با یادآوری اینکه یکی از دلایل اصلی غیبت کودکان و نوجوانان از مدرسه، کاهش عملکرد و اختلال در فعالیت های عادی روزمره، سردرد است، افزود: سردرد در کودکان زیر هفت سال کمتر و بیشتر از هفت سال دیده می شود. . در پسران قبل از بلوغ و در دختران بعد از بلوغ شایع است.

وی ادامه داد: شایع ترین نوع سردرد در کودکان میگرن و تنش در نوجوانان (به دلیل استرس) است که اغلب به عنوان سردرد زودرس تشخیص داده می شود.

این پزشک متخصص از میزان بالای بستری شدن کودکان مبتلا به بیماری زمینه ای که از سردرد رنج می برند، خبر داد و این نوع سردردها را ثانویه نامید.

زالی بروز سردرد در کودکان به دلیل تومورهای مغزی، عفونت سیستم عصبی مرکزی (CNS)، هیدروسفالی (تجمع مایع مغزی نخاعی در جمجمه)، فشار خون خوش خیم داخل جمجمه (BIH) و خونریزی داخلی را اضطرابی توصیف می کند.

وی همچنین آسیب های سر و گردن، اختلالات عروقی در سر و گردن، ضایعات داخل جمجمه، اختلالات انعقادی، عفونت و درد در ناحیه صورت، چشم، گوش، سینوس ها و دهان را از عوامل ثانویه سردرد برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم توجه به علائم هشداردهنده سردرد در کودکان گفت: تب، تشنج، استفراغ به ویژه در ساعات اولیه روز، تشدید سردرد همراه با سرفه و عطسه. یا تغییر در وضعیت بدن، تغییر اندازه مردمک. مشکلات چشمی، اختلال در راه رفتن و حتی هرگونه تغییر در رفتار از جمله علائمی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند.

READ  عکس انقلاب بزرگ پزشکی با استفاده از جراحی پیچیده روی موش!

زالی در خصوص وقوع رعد و برق در کودکان گفت: این نوع سردرد در پنج دقیقه به اوج خود می رسد. شایع ترین علل سردردهای رعد و برق در کودکان ضایعات عروقی، به ویژه اختلالات ترومبوز ورید مغزی است که با اپیدمی کووید-19، فشار خون بالا و افت فشار خون شایع تر شده است.

وی با بیان اینکه تشریح شریانی در سردردهای صاعقه ای بسیار شایع است، گفت: سردردهای رعد و برقی قطعا نیاز به مداخله دارند، البته گاهی سردرد اولیه می تواند علائمی مشابه سردرد صاعقه ای داشته باشد.

این جراح مغز و اعصاب درباره نحوه تشخیص این نوع سردرد توضیح داد: سی تی اسکن، سی تی آنژیوگرافی، ام آر آی، ام آر آی و آنژیوگرافی ام آر آی از جمله روش هایی است که برای تشخیص سردردهای صاعقه ای استفاده می شود.

هال گفت: سردردهای کودکان نیز می تواند نشانه ای از سندرم من باشد. این سندرم در خون و مجاری عروقی نادر و پیشرونده است و جریان خون به مغز را کاهش می دهد.

نیمی از کودکان سردرد دارند

دکتر سید حسین حسن پور اونجی، متخصص مغز و اعصاب اطفال و دبیر تحقیقات کنگره نیز سردرد را شایع در کودکان خواند و گفت: نیمی از کودکان از سردرد رنج می برند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان از عفونت های ویروسی مانند بیماری های عروق کرونر قلب، عفونت های چشمی، سرماخوردگی، دندان درد، کم آبی، استرس و گاهی ضربه رنج می برند که در 90 درصد موارد شایع بوده و در 10 درصد موارد نیاز دارند. مداخله و بررسی جدی منطقی است.

READ  پروتکل استفاده از ماسک در کشور/ضرورت تزریق دوز یادآور واکسن کرون تا اواسط تابستان تغییر کرد.

این پزشک متخصص یادآور شد: سردرد مشکلات عدیده ای را برای کودک و والدین ایجاد می کند و منجر به مشکلات یادگیری و ارتباطات اجتماعی و… می شود.

حسن پور با تاکید بر لزوم درمان سردرد در کودکان خاطرنشان کرد: کنترل درد، پیشگیری از عود، کاهش عود حملات و شدت و طول مدت آنها، کاهش محدودیت فعالیت بیمار، کاهش استرس و استرس های عصبی، روحی و روانی و افزایش اعتماد به نفس بیمار. کیفیت زندگی یکی از اهداف درمان این بیماری در کودکان است.

بیشتر بخوانید:

غرق شدن 3 بچه در سواحل بوشهر

بیماری خطرناک برای کودکان؛ از علائم تا درمان

233231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا