افزایش سهم در تامین کالاهای اساسی کشور و توسعه صادرات و ترانزیت کالا از طریق مجتمع بندری کاسپین

به گزارش خبرآنلاین از انزلی، مهندس علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان از مجتمع بندری دریای خزر که در ایام تعطیلات نوروزی همزمان با سال نو دایر بود بازدید کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه معاونت امور بندری و کاسپین با تلاش شبانه روزی در سال 1400 نقش بسزایی در تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی کشور ایفا کرد، تصریح کرد: در سال 1380 با تلاش شبانه روزی در تامین کالاهای اساسی و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی کشور نقش بسزایی داشت. وی گفت: در حوزه صادرات علیرغم تلاش هایی که در سال گذشته منجر به افزایش صادرات از این بندر شد، با توجه به فرصت های قابل توجه در بازارهای دریای خزر، برای گسترش و تنوع سبد صادراتی از طریق این مجتمع بندری انجام شد. «و اوراسیا؛ برای جذب و صادرات بیشتر کالاهای تولید شده در منطقه، استان و نقاط مختلف کشور تلاش بیشتری لازم است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و قابلیت‌های متنوع منطقه در زمینه ترانزیت کالا از این منطقه، خواستار توجه ویژه به ترانزیت کالا از کریدور شمال – جنوب، چین، قزاقستان، ایران و اعضای اتحادیه شد. اتحادیه اوراسیا افزود: با توجه به وجود دو شهر صنعتی و یک شهرک صنعتی در حال ساخت در پشت این مجموعه بندری، کاسپین نسل سوم بندر در جهان است و از این رو باید برای جذب شرکت هایی که بالاترین تولید را دارند تلاش کنیم. ارزش افزوده در صادرات به بازارهای منطقه ای و بین المللی.

READ  صدور 280 پروانه بهره برداری صنعتی در مازندران

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه وجود بنادر انزلی و کاسپین در این منطقه نقطه قوت و بارز اولین منطقه آزاد و بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال در معادلات ملی و بین المللی است، افزود: همکاری و هماهنگی لازم است. دو بندر با یکدیگر در زمینه مدیریت حمل و نقل کالا و خدمات بندری، لجستیک به بنگاه های اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی و خارجی می توانند سرمایه گذاری بزرگی برای بهبود فضای کسب و کار، افزایش اشتغال، درآمدهای ارزی و تقویت جایگاه فرامنطقه ای ایران در ترانزیت جهانی

اکبری مقدم در پایان تاکید کرد: اتصال این بنادر به شبکه ریلی نه تنها موجب اتصال بنادر شمالی و جنوبی کشور می شود، بلکه با تکمیل زیرساخت های ترانزیتی شاهد فعال شدن کریدور شمال به جنوب و افزایش سهم ترانزیتی ارز خواهیم بود. درآمد

لازم به ذکر است در بازدید مدیرکل منطقه آزاد انزلی، اولین کشتی با روغن خوراکی وارداتی در سال 1401 که وارد پالایشگاه های نفت کشور شد، محموله 5000 تنی خود را در بندر خزر تخلیه کرد.

گفتنی است در دوازده ماهه سال 1400 با پهلوگیری 124 کشتی در مجتمع بندری دریای خزر، 360 هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که شامل واردات بالغ بر 162 هزار تن خام خوراکی بود. روغن، حدود 20 درصد روغن مورد نیاز است. تحویل واحدهای تولید نفت کشور از طریق این بندر انجام می شود.

افزایش سهم در تامین کالاهای اساسی کشور و توسعه صادرات و ترانزیت کالا از طریق مجتمع بندری کاسپین


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا