اظهارات بایدن درباره مهسا امینی و اعتراضات در ایران / حالا برای توافق با ایران شرط دارم

جو بایدن در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که چهارشنبه شب (30 سپتامبر) در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را «تنها مسئول جنگ در روسیه» خواند. اوکراین.» و او گفت: عضو دائم شورای امنیت (روسیه) به همسایه خود (اوکراین) حمله کرد تا آن را از روی نقشه پاک کند.

وی روسیه را به نقض منشور سازمان ملل متهم کرد و گفت: پوتین امروز اروپا را به سلاح هسته ای تهدید کرد و سیستم منع اشاعه هسته ای را نادیده گرفت.

بایدن همچنین به حمایت اخیر مسکو از همه پرسی در چهار منطقه اوکراین برای پیوستن به روسیه اشاره کرد و گفت: او (ولادیمیر پوتین) سربازان بیشتری را به میدان نبرد فراخوانده است. کرملین می خواهد یک همه پرسی جعلی برگزار کند و بخش هایی از اوکراین را تصرف کند. این نقض منشور سازمان ملل است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به ادعای پوتین مبنی بر «اجبار» روسیه به حمله به اوکراین گفت: هیچکس روسیه را تهدید نکرد. فقط روسیه این وضعیت را به عنوان یک درگیری دید. ما همچنین از قبل هشدار داده بودیم که پوتین در حال برنامه ریزی برای حمله است.

رئیس جمهور روسیه پیش از اعلام دستور کشورش برای حمله به اوکراین در 24 فوریه امسال گفته بود که «اوکراین توسط روسیه ساخته شده و هرگز کشور مستقلی نبوده است» و امروز بایدن به این اظهارات پاسخ داد و گفت: «هدف هدف پوتین است. در این جنگ حذف اوکراین به عنوان یک کشور و ملت مستقل است.

بایدن با اشاره به حمایت آمریکا و متحدانش از اوکراین در برابر روسیه، بر ادامه کمک به کیف، پایتخت اوکراین تاکید کرد و هشدار داد: اگر کشورها بتوانند گرایشات استعماری خود را بدون پرداخت هیچ بهایی دنبال کنند، هر چه به این اعتقاد دارید. داریم، در خطر خواهیم بود.

وی همچنین اعلام کرد که خواستار پایان عادلانه این جنگ است، اما شرط آن را حفظ تمامیت ارضی اوکراین عنوان کرد.

رئیس جمهور آمریکا از کشورها خواست بدون توجه به اختلافاتشان، در مورد مسائلی مانند حفاظت از حاکمیت کشورهای کوچک و بزرگ و کنترل تسلیحات هماهنگی لازم را انجام دهند.

جو بایدن همچنین اعلام کرد که ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید تغییر کند و افزود: معتقدم این سازمان باید فراگیرتر باشد تا نیازهای دنیای امروز را برآورده کند. اعضای شورای امنیت، از جمله ایالات متحده، باید از منشور سازمان ملل محافظت کنند و تنها در صورت لزوم از «حق وتو» استفاده کنند.

READ  باقری کنی: صهیونیست ها حتی خواب حمله به ایران را هم ندارند

وی در این زمینه افزود: آمریکا متعهد به حمایت از افزایش تعداد اعضای دائم و موقت شورای امنیت سازمان ملل است. از جمله اعطای عضویت دائم به کشورهای آمریکای لاتین، کارائیب و آفریقا.

بایدن همچنین با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا در روند صادرات مواد غذایی از روسیه خللی وارد نمی کند، گفت: مسکو تنها مسئول افزایش قیمت مواد غذایی است.

علاوه بر جنگ، بایدن در آن سخنرانی به اقدامات دولت خود در زمینه تغییرات آب و هوایی و طرح اخیر 370 میلیارد دلاری برای کاهش مصرف سوخت فسیلی اشاره کرد.

وی از تلاش برای ساخت اکوسیستم جدید اقتصادی خبر داد و یکی از ویژگی های آن را برابری همه ملت ها در این اکوسیستم دانست.

بایدن گفت که ما با شرکای خود در ASEAN و جزایر اقیانوس آرام برای ایجاد یک منطقه هند و اقیانوس آرام آزاد، باز، متصل و مرفه کار می کنیم. هدف ما افزایش انعطاف‌پذیری زنجیره تامین برای محافظت از آن در برابر تسلط است.

رئیس جمهور آمریکا از طلبکاران جهانی از جمله کشورهایی که عضو «باشگاه پاریس» نیستند، خواسته است تا مذاکرات شفافی را برای بخشودگی بدهی های کشورهای کم درآمد و کمک به بهبود وضعیت بحرانی اقتصاد جهان انجام دهند.

وی تلویحا با اشاره به طرح کمربند و جاده چین گفت: به جای پروژه های زیرساختی که به وعده های خود عمل نکرده اند و بدهی های زیادی را به دوش کشورها تحمیل کرده اند، نیاز عظیم زیرساختی در دنیا را با سرمایه گذاری شفاف برطرف کنیم تا به نفع آن باشد. از وام گیرنده، نه وام دهنده.

در همین راستا بایدن وعده داد که آمریکا و متحدانش تا سال 2027 حدود 600 میلیارد دلار برای این منظور در نظر خواهند گرفت.

ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد نیستیم
وی سپس با صراحت بیشتری در مورد رقابت آمریکا و چین صحبت کرد و گفت: بگذارید واضح بگویم. ما با تغییر روندهای ژئوپلیتیکی خود را یک رهبر منطقی می دانیم. ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد نیستیم و نمی خواهیم هیچ کشوری بین ما و کشور ثالث یکی را انتخاب کند.

بایدن گفت که کشورش نمی‌خواهد به ملت‌ها وابسته باشد، اما قصد دارد بار را از روی دوش آنها بردارد و به آنها کمک کند تا دوباره روی پای خود بازگردند.

READ  آیا پوتین بیمار است؟ - جواب منفی

وی بر پایبندی آمریکا به سیاست چین در مورد مناقشه تایوان تاکید کرد و گفت که تغییر یکجانبه هر طرف در وضعیت موجود را رد می کند.

بیشتر بخوانید:

تایوان جزیره ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود می داند و حمله نظامی برای پس گرفتن آن را رد نمی کند.

بایدن در ادامه بر حمایت آمریکا از عدم اشاعه هسته ای تاکید کرد و گفت: جنگ هسته ای برنده ای ندارد و هرگز نباید آغاز شود.

وی همچنین چین را متهم کرد که برنامه هسته ای خود را به شیوه ای مبهم و بی سابقه گسترش می دهد. وی همچنین کره شمالی را به نقض تحریم های سازمان ملل در مورد برنامه هسته ای پیونگ یانگ متهم کرد.

اگر ایران متعهد شود، آماده بازگشت به برجام هستیم
رئیس جمهور آمریکا با اشاره به توافق هسته ای ایران گفت: آمریکا آماده بازگشت به برجام است اما به شرطی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد. اجازه نمی دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

بایدن افزود: من همچنان معتقدم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است. سیستم منع اشاعه هسته ای یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان ملل است. ما نباید به عقب برگردیم.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین حوادث منطقه سین کیانگ چین را نمونه ای از نقض حقوق بشر دانست و از سرکوب فعالان حقوق بشر در برمه (میانمار) و افزایش فشار دولت طالبان بر دختران افغان پس از اعتراضات اخیر در ایران یاد کرد. که منجر به کشته شدن معترضان شد مهسا امینی با راه اندازی گارد اخلاقی در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی، از حمایت خود خبر داد.

جو بایدن در این رابطه گفت: امروز پشت سر شهروندان و زنان شجاع ایران ایستاده ایم که اکنون برای تضمین حقوق اولیه خود دست به اعتراض زده اند.

بر اساس این گزارش، بایدن دیروز (سه شنبه) قرار بود در این مجمع سخنرانی کند اما به دلیل اینکه روز دوشنبه برای شرکت در مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم به لندن رفت، نوبت خود را به نماینده سنگال داد.

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در نیویورک آغاز شد و این اولین دیدار رو در رو رهبران این مجمع در سه سال اخیر است.

21220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا