اطلاعیه جدید شورای رقابت:بایدمصرفکنندگان واقعی شناسایی شوند
در اطلاعیه جدید شورای ملی رقابت در خصوص خودرو آمده است:
1- ساختار بازار خودرو در کشور به دلیل محدودیت های طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازی در بازارها از جمله بازار. خودرو و سایر قطعات مرتبط با این بازار در حال حاضر راهحل بهینهای وجود ندارد، بنابراین شورای رقابت به دنبال برنامهریزی و بهرهبرداری از بهترین نسخه برای مدیریت بازار خودرو در شرایط فعلی، چه در فاز کوتاهمدت و چه در بلندمدت است.
از این حیث، برنامه کوتاه مدت شورای رقابت با هدف رفع التهاب و آرام سازی بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع همه ذینفعان و واقعیت های بازار و برنامه بلندمدت به دنبال انجام اصلاحات اساسی و نهادینه سازی فضای رقابتی است. در این بازار
2- بر اساس ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و بررسی های انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو از مصادیق بازار انحصاری و مشمول شماره 5 می باشد. این مقاله
3- قیمت گذاری خودرو بر اساس مدل بهای تمام شده منصفانه به اضافه سود بوده و در آن راستا از ظرفیت نهادهای تخصصی مربوطه استفاده خواهد شد.
4- مصرف کنندگان واقعی باید برای تسهیل دسترسی به بازار با اعمال محدودیت های فنی و اعتباری احتمالی شناسایی شوند.
5- برای ایجاد فضای رقابتی و مدیریت بازار، واردات خودرو تسهیل می شود.
6- پیشنهادات لازم جهت تغییر قوانین و مقررات مزاحم و غیرضروری توسط شورای رقابت ارائه می گردد.
7- نظارت بر بازار خودرو باید به صورت مستمر انجام شود و تعدیل های لازم به صورت پویا در متغیرهای مربوط به عرضه، قیمت، شکل دسترسی و … اعمال شود.
در خاتمه لازم به ذکر است که گمانه زنی ها و اظهارات گاه کمکی به بهبود شرایط و منافع مصرف کنندگان نمی کند و نظرات کارشناسی و نص صریح قانون مبنای اقدام خواهد بود.
بر اساس این گزارش، ماده 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی «تصویب دستورالعمل تعیین قیمت، کمیت و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر کشور است. مورد مطابق مقررات مربوطه.»
مشاهده اطلاعات بیشتر:
46220
منبع