اطلاعیه جدید شورای رقابت:بایدمصرف‌کنندگان واقعی شناسایی شوند


در اطلاعیه جدید شورای ملی رقابت در خصوص خودرو آمده است:

1- ساختار بازار خودرو در کشور به دلیل محدودیت های طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازی در بازارها از جمله بازار. خودرو و سایر قطعات مرتبط با این بازار در حال حاضر راه‌حل بهینه‌ای وجود ندارد، بنابراین شورای رقابت به دنبال برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از بهترین نسخه برای مدیریت بازار خودرو در شرایط فعلی، چه در فاز کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت است.

از این حیث، برنامه کوتاه مدت شورای رقابت با هدف رفع التهاب و آرام سازی بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع همه ذینفعان و واقعیت های بازار و برنامه بلندمدت به دنبال انجام اصلاحات اساسی و نهادینه سازی فضای رقابتی است. در این بازار

2- بر اساس ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و بررسی های انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو از مصادیق بازار انحصاری و مشمول شماره 5 می باشد. این مقاله

3- قیمت گذاری خودرو بر اساس مدل بهای تمام شده منصفانه به اضافه سود بوده و در آن راستا از ظرفیت نهادهای تخصصی مربوطه استفاده خواهد شد.

4- مصرف کنندگان واقعی باید برای تسهیل دسترسی به بازار با اعمال محدودیت های فنی و اعتباری احتمالی شناسایی شوند.

5- برای ایجاد فضای رقابتی و مدیریت بازار، واردات خودرو تسهیل می شود.

6- پیشنهادات لازم جهت تغییر قوانین و مقررات مزاحم و غیرضروری توسط شورای رقابت ارائه می گردد.

7- نظارت بر بازار خودرو باید به صورت مستمر انجام شود و تعدیل های لازم به صورت پویا در متغیرهای مربوط به عرضه، قیمت، شکل دسترسی و … اعمال شود.

READ  روزنامه دولت: خودرو 10تا50میلیون ارزان شده اما بازار اصلا دچار رکود نیست/ اگر بازار خودرو راکد است چرا این همه نمایشگاه باز شده؟

در خاتمه لازم به ذکر است که گمانه زنی ها و اظهارات گاه کمکی به بهبود شرایط و منافع مصرف کنندگان نمی کند و نظرات کارشناسی و نص صریح قانون مبنای اقدام خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ماده 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی «تصویب دستورالعمل تعیین قیمت، کمیت و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر کشور است. مورد مطابق مقررات مربوطه.»

مشاهده اطلاعات بیشتر:

46220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا