ارزش یارانه ابراهیم رئیسی بیشتر است یا یارانه محمود احمدی‌نژاد؟

دولت ابراهیم رئیسی نیز مانند محمود احمدی نژاد برنامه آزادسازی قیمت کالاهای اساسی را با توزیع یارانه نقدی آغاز کرد. اما با توجه به افزایش تورم و نوسانات ارزی در 12 سال گذشته، قدرت خرید یارانه سپرده شما چقدر متفاوت است؟

به گزارش یورونیوز، دولت محمود احمدی نژاد در آذرماه ۱۳۸۹ و همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نرخ شانزده قلم کالا و خدمات شامل بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، برای حذف روغن و شیر در سطح قیمت‌های بین‌المللی، حذف یارانه‌های دولتی ظرف مدت 5 سال، در مرحله اول واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، برای جبران قدرت خرید هر نفر چهل و پنج نفر پرداخت کرد. صد تومان

در حالی که مرکز آمار ایران، شاخص بهای کالاها و خدمات خانگی (CPI) را در فروردین ماه گذشته 415 اعلام کرد و این شاخص در سال 1389 نزدیک به 34 هزار و 167 بود، توان هر 45 هزار و 500 تومان در آن سال، معادل 552 هزار تومان در فروردین ماه. سال گذشته

اعدادی که 12 سال قدرت خریدشان کمتر از 45500 تومان است.

یارانه ابراهیم رئیسی ارزش بیشتری دارد یا یارانه محمود احمدی نژاد؟

همزمان با آغاز پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان، هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران 1065 معامله شد. این به معنای کمک هزینه نقدی ماهانه 42.7 دلار است.

اما همزمان با پرداخت یارانه حذف ارز ترجیحی که برای سه دهک پایین درآمدی 400 هزار تومان در نظر گرفته می شود، نرخ آزاد هر دلار آمریکا 28 هزار و 600 شد.

به عبارت دیگر، قدرت خرید بین المللی یارانه نقدی پرداختی توسط دولت ابراهیم رئیسی معادل 14 دلار آمریکا است.

READ  کدام رمزارزها گران خواهند شد؟

بدین ترتیب قدرت خرید بین المللی یارانه نقدی 45500 تومانی در بدو واریز شما 3 برابر یارانه نقدی 400000 تومانی بوده است.

البته دولت احمدی نژاد در حالی که به این مهم دست نیافت، قصد داشت 16 قلم کالا و خدمات یارانه ای را آزاد کند، اما دولت اصلی در حال حاضر در حال اصلاح روش یارانه نان و دارو و حذف ارز ترجیحی برای کالاهای محدودتر است. مانند روغن و برنج. ، شکر، مرغ، گوشت، سبزیجات، چای و تخم مرغ صحبت کرده اند و محدوده محدودتری از کالاها را هدف قرار داده اند.

23302


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا