اردوغان چاره ای جز میانه رو ندارد

ابوالفضل خدایی: با شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ترکیه یکی از نگران‌ترین کشورهایی بود که تلاش می‌کرد تا قبل از شروع، برای کاهش تنش میانجیگری کند. حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و حمایت آن از روسیه که نقش مهمی در تجارت با اوکراین ایفا می‌کند، برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای یافتن تعادل، کار دشواری بوده است. بیست روز پس از جنگ در اوکراین، آنکارا موضع قاطعانه ای در مورد درگیری اتخاذ کرد و جلسه ای در آنتالیا درباره اوکراین برگزار کرد. آنتالیا هفته گذشته میزبان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دیمیتری کولبا همتای اوکراینی بود. این دیدار پس از سه دور شکست مذاکرات صلح میان دو کشور از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین برگزار شد. اردوغان که به شدت نگران تهدید منافع خود در اوکراین بود، تصمیم گرفت عبور کشتی های روسی را محدود کرده و تصمیم روسیه را محکوم کند. در سفر اخیر هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه، همکاری صادرات گاز نیز مورد بحث قرار گرفت و باید دید سیاست آنکارا چه تاثیری بر آینده درگیری در اوکراین خواهد داشت.

استیو اِن. کوک، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی و تحقیقات خاورمیانه، در مقاله ای درباره سیاست ترکیه در قبال درگیری در اوکراین نوشت:

دولت ترکیه تهاجم روسیه را «جنگ» نامید و بر اساس کنوانسیون مونترو در سال 1936، به این کشور این حق را داد که بسفر – که به دریای سیاه منتهی می شود – را به روی کشتی های جنگی ببندد. اگرچه این امر در مورد هر کشتی نیروی دریایی صدق می کند، اما اگر مسکو به دنبال افزایش قدرت آتش خود در آنجا باشد، به وضوح متوجه نیروی دریایی روسیه است. تصمیم ترکیه کم اهمیت ترین تصمیم نمادین در حمایت از اوکراین است.

READ  روسیه به غرب: منتظر پاسخ سریع باشید

>>> ادامه مطلب:

فقط این مرد می تواند جنگ را پایان دهد، اما او نمی خواهد

آیا قرار است وارد جنگ سرد دیگری شویم؟ شاید نه، اما می تواند بدتر باشد

پایان جنگ در اوکراین چیست؟

زیردریایی روسی در مسیر دریای سیاه در تنگه بسفر

پشت واکنش ترکیه چیست؟

علیرغم محدودیت‌هایی که برای کشتی‌های جنگی در تنگه بسفر وجود دارد، واضح است که ترکیه – مانند سایر کشورها از جمله اسرائیل – به دنبال یک محیط استراتژیک قابل دفاع اما از نظر اخلاقی مشکوک بوده است. اگرچه ترکیه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت روسیه رای مثبت داد، اما تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده و حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی نبسته است.

برخی ناظران به سرعت به تفاوت‌های بین سیاست ترکیه و رویکردهای نهایی اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که طرفدار اوکراین است اشاره کردند، که به این معنی است که آنکارا در تلاش است با هر دو طرف تعامل داشته باشد. استقلال اوکراین و پیشنهاد میانجیگری در مناقشه با تمایل به روسیه. این امر به ویژه پس از خرید سامانه پدافند هوایی روسیه به نام اس-400 صادق است.

منافع ترکیه در زمینه های مهم به ویژه در سوریه با روسیه همپوشانی دارد. ترکیه می خواهد از ظهور یک دولت کردی جلوگیری کند و بر نیروهای مدافع خلق (YPG)، گروهی وابسته به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که ایالات متحده و ترکیه آن را یک سازمان تروریستی معرفی کرده اند، فشار بیاورد. برای دستیابی به این اهداف، مقامات ترکیه باید حساسیت روسیه را در نظر بگیرند، زیرا مسکو مهم ترین بازیگر خارجی سوریه است و بنابراین می تواند عملیات نظامی ترکیه در آنجا را پیچیده کند و تلاش های دیپلماتیک این کشور را خنثی کند.

روسیه چگونه در استراتژی سیاست خارجی گسترده تر ترکیه قرار می گیرد؟

در سال های اخیر، ترکیه آنچه را که به بهترین شکل می توان به عنوان استقلال سیاست خارجی توصیف کرد، دنبال کرده است. آنکارا به عنوان یک قدرت بزرگ در مدیترانه، خاورمیانه و قفقاز، سیاست خارجی چندجانبه ای را دنبال می کند که گاهی با متحدان ناتو خود درگیر می شود. به عنوان مثال، ترکیه در سال 2017 تصمیم به خرید اس-400 گرفت. این اقدام همزمان با گفتگوهای رو به رشد بین آنکارا و مسکو بود که شامل اقداماتی برای تقویت روابط اقتصادی و بحث در مورد تعمیق روابط دیپلماتیک و حتی نظامی است.

در عین حال، ترکیه و روسیه خود را در دو طرف درگیری در مناطق اصلی از جمله سوریه، لیبی و قره باغ کوهستانی، مناطقی که ارمنستان و آذربایجان اخیراً برای آنها درگیر جنگ بوده اند، یافته اند.

اوکراین چطور؟

ترکیه به طور کلی از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند. اردوغان الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 را محکوم کرد و به نمایندگی از تاتارهای کریمه (مردم ترکیه) که تحت حاکمیت روسیه رنج بردند صحبت کرد. ترکیه قبل از حمله اخیر روسیه به اوکراین هواپیماهای بدون سرنشین مسلح می فروخت، اگرچه برخی گزارش ها نشان می دهد که تنها 12 تا 20 فروند از آنها تحویل داده شده است. در هر صورت پهپادهای ترکیه مرگبار هستند و در لیبی، سوریه و قره باغ مستقر هستند.

این جنگ چگونه بر منافع ترکیه در منطقه تأثیر می گذارد؟

ترکیه به دنبال گسترش روابط تجاری و تجاری خود با روسیه و اوکراین است. همچنین مقصد گردشگران روسی و واردکنندگان نفت و گاز است. از آنجایی که این جنگ بر این روابط تأثیر می گذارد و قیمت انرژی را افزایش می دهد، اقتصاد ترکیه – که در حال حاضر تورم 50 درصدی را تجربه می کند – اثرات آن را احساس خواهد کرد.

منبع: شورای روابط خارجی آمریکا / گزارش و ترجمه: ابوالفضل خدایی

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا