اتصال راه آهن رشت-آستارا؛ برای دولت چه قدر خرج دارد؟

خیرالله خادمی در جلسه جمع بندی راهکارهای روان سازی عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا با حضور نمایندگان مهندسین مشاور و پیمانکار این مگا پروژه ریلی گفت: بنا به دستور وزیر راه آهن راه و شهرسازی برای تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا به عنوان آخرین بخش کریدور ریلی شمال به جنوب کشور و رابط کل شبکه ریلی ایران به کشورهای قفقاز، روسیه و در نهایت. اروپا که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور است، بلکه یک نیاز بین المللی است.

وی مهمترین دلیل برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود برای روان سازی عملیات اجرایی و جمع بندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: برای تکمیل هرچه سریعتر راه آهن رشت – آستارا راهکارهای تملک زمین پروژه که نیاز به اعتبار زیادی دارد باید برای تملک تجزیه و تحلیل شود. قطعه های مسیر پروژه به ویژه قطعات کشاورزی و مسکونی باید در تعامل کامل با مردم ساخته شود.

هزینه ساخت راه آهن رشت - آستارا  20 میلیارد تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه راه آهن رشت – آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هر چه سریعتر این پروژه اعلام کرد: برای تکمیل این مگا پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتباری نیاز در نوع خود مثال زدنی است، نیازمند بهره مندی از روش های نوین و فناوری های روز هستیم و در زمینه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش های نوین امکان پذیر است. اجرای این پروژه در کمترین زمان ممکن به پایان برسد.

وی ادامه داد: در خصوص تجهیز کارگاه های لازم و ساخت بخشی از ساختمان فنی مانند تعداد و طول پل ها و نحوه اجرای آنها با روش های نوین و به روز مهندسی باید تصمیم گیری شود. و لازم است در اسرع وقت بررسی و اجرا شود. باید راه حل هایی اتخاذ شود.

READ  قیمت رب افزایش می‌یابد؟/ رب گوجه فرنگی کمیاب شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درباره مزایای بهره برداری از راه آهن رشت – آستارا توضیح داد و اظهار داشت: با بهره برداری از این مسیر ریلی، انتقال بار از مبدا هلسینکی فنلاند به بنادر جنوبی کشور کاهش می یابد. با گذشت بیش از 20 روز و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران، درآمدهای ارزی بالایی را برای کشور به همراه دارد.

لازم به ذکر است در حال حاضر عملیات زیرسازی 10 کیلومتر اول این پروژه از ابتدای راه اندازی رشت به پایان رسیده و آماده بهره برداری ریل گذاری است. عملیات ساخت 11.5 کیلومتر آخر شهر آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش فعلی 180 میلیارد ریال و با احتساب هزینه تملک زمین 200 میلیارد ریال برآورد شده است.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

217 46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا