اتحادیه عرب حمله ترکیه به عراق را وحشیانه می داند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جمال رشدی، سخنگوی ابوالغیث در بیانیه ای گفت: دبیرکل اتحادیه عرب حمله وحشیانه ترکیه به تفرجگاهی در دهوک عراق را که 9 کشته و چندین زخمی برجای گذاشت، محکوم می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که اتحادیه عرب “تجاوز ترکیه به حاکمیت عراق” را نمی پذیرد و این اقدام نقض آشکار قوانین بین المللی و ناقض اصول حسن همجواری است.

در همین راستا، پارلمان عربی (مستقر در قاهره) حمله ترکیه به استان دهوک عراق را محکوم کرد و این رویداد را نقض آشکار تمامی اصول و ارزش های بین المللی دانست.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای بدون نام بردن از ترکیه، این حمله را «اقدام شنیع تجاوز» توصیف کرد و بر لزوم احترام به تمام اصول و قوانین بین‌المللی در خصوص حفاظت از جان غیرنظامیان تأکید کرد. قاهره همچنین بر حمایت کامل خود از حاکمیت عراق و اقدامات این کشور برای حفظ امنیت و ثبات آن تاکید کرد و با خانواده های کشته شدگان این حمله تسلیت گفت و برای مجروحان آرزوی سلامتی کرد.

این محکومیت ها در حالی صورت می گیرد که وزارت امور خارجه ترکیه هرگونه دخالت ارتش این کشور در حمله توپخانه ای به تفرجگاهی در شمال استان دهوک را رد کرده و آن را به گروه پ.ک.ک نسبت داده است. از سوی دیگر پ.ک.ک در بیانیه ای اعلام کرد که در منطقه مورد حمله هیچ نیرویی وجود ندارد و این مناطق در اشغال ارتش ترکیه است.

منابع خبری عراق عصر دیروز گزارش دادند که ارتش ترکیه به مناطق شمالی این کشور حمله کرده و یک تفرجگاه در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده است.

READ  انحلال مجلس و دولت؛ در پاکستان چه می گذرد؟

رسانه های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله تعدادی غیرنظامی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. لحظاتی پس از انتشار این گزارش، مرکز اطلاعات امنیتی عراق با تایید این خبر به رسانه ها اعلام کرد که در پی این حمله 9 نفر کشته و 23 نفر زخمی شدند.

در همین راستا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه تاکید کرد: عراق حق کامل پاسخگویی به این تجاوزات را برای خود محفوظ می دارد و تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از مردم این کشور و تحمیل عواقب ناشی از آن انجام خواهد داد. کشش جانبی پیوسته متجاوز را قبول خواهد کرد.”

سید مقتدی صدر، رهبر نهضت صدر نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ترکیه با این تصور که عراق جز با بیانیه ضعیف وزارت امور خارجه نمی تواند پاسخ دهد، وقاحت خود را افزایش داده است. بنابراین، در اولین قدم، تنش ناشی از پیشنهاد را از طریق موارد زیر یا برخی از آنها افزایش دادم.

هزاران نفر از مردم بغداد امروز در مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند و با سر دادن شعارهای تند علیه این کشور خواستار اخراج سفیر آنکارا شدند.

همچنین امروز پرچم ترکیه از کنسولگری ترکیه در اربیل برداشته شد. مرکز ویژه صدور ویزای ترکیه در کرکوک عراق نیز تعطیل شد.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا